در آغازین روزهای پاییز، در حالی که تالار شیشه ای روزهای ناآرامی را سپری می کرد، خبر عرضه فولاد وسیمان در بورس دست به دست و درنهایت این خبر در میان گمانه زنی های مختلف، علی رغم مخالفت های پیدا و پنهان با تاکید وزیر اقتصاد که «سیمان وفولاد در بورس می مانند»، این دوکالا در تالار شیشه ای جاخوش کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، مرجان کریمی_ پرداختن به این که، قرار بود دولت سیزدهم بر اساس وعده های داده شده در پایان دولت خود یعنی در سال چهارم 4 میلیون مسکن ساخته و به ایستایی تولید مسکن که در دولت قبل طی 8سال دامنگیر بازار مسکن ایران شده بود و چرا اکنون در دوسالگی این دولت این وعده به خوبی محقق نشده، در حوصله و مجال این بحث و نوشتار نیست، آنچه در این میان قابل توجه است پرداختن به عوامل پیدا و پنهان در بازار سیمان وفولاد به عنوان مهمترین بخش تولید مسکن است که علی رغم همه هیاهوها از سوی بازار سیاه قیمت و تولید مسکن را تحت تاثیر قرار می دهد،شاید تکانه هایی را شاهد باشیم اما هرگز به اندازه مافیای زمین و خرید وف روش در این بخش نمی تواند اثر بخشی قابل توجهی داشته باشد.
 
فولاد و سیمان یکی از مهمترین تولیدات غیر نفتی ایران محسوب می شود که بر اساس آخرین آمار 63 کشور تولیدکننده فولاد در جهان در هشتمین ماه سال 2023 یعنی ماه آگوست 152.6 میلیون تن فولاد تولید کرده‌اند که ایران در این مسیر ایران در 8 ماه نخست امسال 19.7 میلیون تن فولاد تولید کرده است. در عین حال، تولید فولاد ایران در ماه آگوست 2023، هشتمین ماه سال جاری میلادی برابر با مرداد ماه 1402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 24.1 درصدی به 1.6 میلیون تن رسیده است.


 
سیمان نیز در میان همه اما و اگرهای قطع و وصل برق در دو سال گذشته توانسته است بازار خود را در تولید داخل حفظ کرده و همچنان بازارهای صادارتی نیز از خود راضی نگه دارد اما مساله قیمت گذاری و توزیع مهمترین مشکل این دوکالا محسوب می شود که به دلیل حضور دلالان و دست های ناپیدا دولت تصمیم بر عرضه این دوکالا برای رقابت یدشن قیمت بر اساس کیفیت آن شد.
 
به طورکلی، مهمترین،مشکل سیمان و فولاد عدم شفافیت قیمت گذاری در کارخانه ونبود شفافیت مسیر توزیع است. قیمت این دوکالا همواره از سوی تولید کننده در کارخانه مقطوع بوده اما به دلیل حضور دلاان در مسیر توزیع این دوکالا  به صورت شفاف و قیمت های غیر واقعی به دست مصرف کننده می رسد از این جهت تا حدی می تواند بر بازار مسکن نیز اثر گذار باشد اما این اثر گذاری درصد کمی از این قیمت را تعیین می کند و عوامل دیگری در این مسیر دخیل هستند.
 
بر اساس امارهای جهانی و داخلی ایران، حاضر هیچ کمبودی در تولید سیمان و میلگرد ندارد و فعالان بازار دلیل افزایش قیمت این کالاها را اختلال و ضعف مدیریت در عرضه می‌دانند. ایران در تولید مصالح ساختمانی کشوری خودکفا محسوب  و عمده کالاهای ساخت مسکن تولید داخل است اما قیمت سیمان و میلگرد، دو کالای عمده مورد استفاده در ساخت و ساز، رو به افزایش گذاشت. در بازار عرضه، از قطعی برق کارخانجات به‌عنوان علت افزایش قیمت سیمان و میلگرد نام برده می‌شود اما متولیان و فعالان بازار مصالح ساختمانی تأکید می‌کنند که با توجه به میزان تولید این محصولات در کشور، قطعی چند روزه برق عامل تأثیرگذاری بر افزایش قیمت نیست اکنون با عرضه این دو کالا در بورس دولت به دنبال کوتاه کردن دست دلالان و واسطه ها در این مسیر است که در عین حال نیز سیمان و فولاد بر اساس کیفیت بتوانند بدون قیمت گذاری دستوری خود قیمت خود ار تعیین کرده و در این میان نیز تولید کننده انگیزه و توان لازم را برای تولید مجدد به دست آورد.
 
صنعت سیمان در سالهای اخیر و همزمان با تحریم ها توانسته به عنوان یکی از راه های درآمدی برای اقتصاد ایران جهت کسب درآمدهای ارزی عمل کند و همچنین به رغم مشکلات فراوان توانسته، همچنان به عنوان یکی از صنایع استراتژیک در عرصه توسعه زیر ساخت ها و تداوم اشتغال نقش به سزایی ایفا کند.
 
به طورکلی ، قیمت گذاری دستوری سبب قدرت گرفتن دلالان در این بازار می شود. تا قبل از سال91 دلالان قدرتی در بازار سیمان کشور نداشتند اما در سال های 92 به بعد و  تا اواسط سال 98 بدلیل رکود ساخت وساز در کشور کارخانجات ناچار به استفاده از حدود 65 تا 70 در صد ظرفیت شدند و برای حفظ روند تولید و اشتغال از یک طرف و عدم تمایل خریداران واقعی یعنی  مصالح فروشان- صنایع سیمان بر و سازندگان مسکن از طرف دیگر موجب شد تا کارخانجات برای فروش محصولات خود و پرداخت هزینه های سرسام آور تولید  تخفیف هایی را از جمله سوبسید حمل در نظر بگیرند و علیرغم این امتیارات متاسفانه خریداران واقعی سیمان برای مشکلات مالیاتی که داشته مستقیم وارد خرید سیمان نشده  و نیاز شان را از طریق دلالان تامین می کردند که در حقیقت یکی از معضلات دلالان در این صنعت از همین موضوع بود که امید
است با ورود این کالا به بورس و ماندگار شدن آن در تالار شیشه ای این ورند اصلاح و دست واسطه های از این بازار کوتاه شود.

لینک کوتاه
فولاد سیمان بورس

اخبار مرتبط

نظرات شما