وزیر آموزش و پرورش دلیل کمبود معلم در آغاز سال تحصیلی را تاخیر در اعلام ظرفیت‌های پذیرش معلمان جدید اعلام کرد و گفت: این مشکل تا دو هفته آینده با مشخص شدن نتیجه تکمیل ظرفیت‌ها و آزمون دبیری برطرف می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، رضامراد صحرایی در گفت و گویی با اشاره به اینکه در گذشته 526 مرکز تربیت معلم وجود داشته است اما اکنون دانشگاه فرهنگیان 98 پردیس دارد، تصریح کرد: موضوع ساماندهی یکی از پیچیده‌ترین موضوعات امسال بود، چون 200 هزار معلم کسری داشتیم، البته نباید از یاد برد که این کسری یک ساله و دو ساله نبوده، بلکه موضوع سنواتی و مربوط به گذشته است.

 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کسری و کمبود معلم کمبود به معنی ناترازی است، بیان کرد: این ناترازی ناشی از افزایش 3 میلیون نفری جمعیت دانش‌آموزان از سال 94 تاکنون است و ریشه آن به بی‌توجهی به دانشگاه فرهنگیان باز می‌گردد؛ این دانشگاه قرار بود نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش را تامین کند اما این اتفاق رخ نداد و ورودی به زیر 4 هزار نفر رسید.
 
صحرایی افزود: هنگامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 97 از دانشگاه فرهنگیان بازدید کردند، دستور افزایش ظرفیت 25 هزار ردیفی داده شد و در اردیبهشت سال بعد نیز فرمودند «ظرفیت‌ها افزایش خوبی پیدا کرده است اما هنوز کم است».
 
وی افزود: مشکلات حوزه نیروی انسانی که امروز با آن مواجه هستیم به دلیل تضعیف تربیت معلم و دانشگاه‌ فرهنگیان در دوره‌های قبل بوده است .امروز به دنبال این هستیم که جذب معلم را به مسیر اصلی خود یعنی دانشگاه‌های تربیت معلم برگردانیم.
 
وی تصریح کرد: مهر امسال با مهدویت، هفته وحدت و عطر نبوی عجین است و اتفاقات خوبی افتاده است اما برخی فقط دنبال مطرح کردن کلاس بدون معلم هستند.
 
75 هزار معلم جذب آموزش و پرورش می‌شوند

 
صحرایی با اعلام اینکه امسال 75 هزار نفر جذب آموزش و پرورش می‌شوند، گفت: دلیل نبود معلم دیر اعلام شدن ظرفیت‌ها بود، ان‌شالله طی یک تا دو هفته آینده نتیجه تکمیل ظرفیت‌ها و آزمون دبیری مشخص خواهد شد و دیگر مشکلی در این رابطه نخواهیم داشت.
 
وزیر آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر 650 هزار کلاس درس داریم، وظیفه ما تامین معلم برای دانش آموزان است.
 
صحرایی با تاکید بر اینکه شغل معلمی یک فرایند استعدادیابی است، ابراز کرد: مردم حق دارند نگران فضای مدرسه باشند چون بزرگترین سرمایه خود که فرزندانشان هستند را به ما سپرده‌اند. موضوع گزینش معلمان امسال با تغییرات زیادی انجام شد و در همین راستا نیز کانون‌های ارزیابی تشکیل داده شد تا به بهترین نحو ممکن معلمان ورودی جدید را گزینش کنند.
 
900 هزار نفر مشمول رتبه‌بندی می‌شوند
 
وی درباره رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: رتبه‌بندی در سقف 38 هزار میلیارد تومان اجرا شد، در صورتی که دولت در تنگنای شدید بودجه‌ای قرار داشت اما این تعهد را پذیرفت. متاسفانه این قانون قبلا با هشت هزار میلیارد تومان اجرا نشده بود.
 
صحرایی با یادآوری اینکه بیش از 900 هزار نفر مشمول رتبه بندی می‌شوند، تصریح کرد: پس از مشخص شدن رتبه‌ها تعدادی از همکاران نسبت به این موضوع اعتراص داشتند، اولین کار بررسی اعتراضات بود که 200 هزار نفر در این مرحله اعتراض خود را ثبت کردند و در مرحله دوم این تعداد تا 500 هزار نفر نیز افزایش یافت. گام دوم انجام بررسی‌ها بود که پس از آن 63 هزار حکم جدید صادر شد و معوقه مهر تا شهریور نیز به این 63 هزار نفر پرداخت شد.
 
وزیر آموزش و پرورش افزود: بیش از 100 همکار به صورت دو نوبته مشغول بررسی اعتراض ها هستند تا تمامی احکام به صورت دقیق صادر شود.
 
وی در خصوص میزان حقوق معلمان نیز خاطرنشان کرد: این موضوع بستگی به سابقه معلم دارد اما حتی با وجود اعمال رتبه‌بندی و افرایش 26 درصدی باز هم دریافتی معلمان 30 درصد از میزان دریافتی کارمندان دولت کمتر است که باید آن را جبران کنیم.
 
پروژه مهر یک اَبَر پروژه است
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پروژه مهر یک اَبَر پروژه است و از وزیر تا دبیر و همه عوامل دست به دست هم می‌دهند تا اجرایی شود، اظهار کرد: امسال 107 هزار مدرسه دولتی و 18 هزار مدرسه غیر دولتی در سال تحصیلی جدید فعالیت خود را آغاز کردند، همچنین 153 میلیون جلد کتاب چاپ شده و به همه جا ارسال شده است تا سال تحصیلی را بدون دغدغه شروع کنیم.
 
صحرایی یادآور شد: جامعه‌ای که معلم را تکریم می‌کند، خودش را بزرگ کرده است چرا که ما مدرسه‌های یک کلاسه و کلاس‌های یک نفره داریم؛ معلمانی داریم که با ایل کوچ می‌کنند، برای مثال سال گذشته 3 هزار نفر از معلمان عشایری همراه با ایل کوچ کردند یا در سیستان و بلوچستان و باقی مرزهای کشور که بسیاری از امکانات وجود ندارد مشغول به آموزش فرزندان ایران زمین هستند.
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه‌بندی اصلی‌ترین است موضوع حال حاضر جامعه فرهنگیان است، عنوان کرد: در کنار این موضوع توانمندسازی و مباحث رفاهی و استخدامی نیز در اولویت قرار دارد و هیچ‌گاه نادیده گرفته نمی‌شود.
 
پرداخت‌ حق‌التدریسی‌ها ساماندهی می‌شود

 
صحرایی درباره ساماندهی و پرداخت معلمان حق‌التدریس نیز گفت: طبق جلساتی که با سازمان برنامه و بودجه برگزار شده، مقرر شد پرداخت این گروه از معلمان به صورت ماهانه باشد اما موضوع اصلی ساماندهی آن است که تا اسفندماه هرسال طول می‌کشد.
 
وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه سازمان رفاهی و اقتصادی برای معلمان تشکیل می شود، هدف این سازمان را رفع مشکلات رفاهی و ارایه خدمات بهتر به معلمان عنوان کرد و افزود: امید می رود تا 6 ماه پیش رو اساسنامه و آیین‌نامه آن تدوین شده و از سال آینده فعالیت آن آغانوشته شود و برای سال آینده شاهد فعالیت این سازمان باشیم.
 
وی درباره تخصیص فوق‌العاده 50 درصدی برای کارمندان دولت و تسری آن به فرهنگیان نیز اظهار داشت: این طرح همزمان با رتبه بندی معلمان مطرح شد؛ البته این فوق‌العاده برای همه کارمندان نیست و مشاغل تخصصی را دربرمی‌گیرد اما مکاتباتی در این خصوص با شورای حقوق و دستمزد داشته‌ایم.
 
صحرایی درباره موضوع معلمان خرید خدماتی نیز توضیح داد: قرار بود موضوع معلمان خرید خدمات سال گذشته به پایان برسد و برای جذب نیز همچون باقی متقاضیان آزمون بدهند اما امسال نیز این طرح ادامه پیدا می یابد و حدود 18 هزار نفر به خدمت فراخوانده می‌شوند.
 
وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه سال گذشته 22 هزار معلم خرید خدمت داشتیم، افزود: از این تعداد 4 هزار نفر در آزمون آموزگاری امسال قبول شدند و به صورت رسمی در آموزش و پرورش ان‌شالله فعالیت می‌کنند.
 
وی درباره حقوق معلمان مدارس غیردولتی اظهار داشت: این موضوع نیز با تصویب قانون آن در مجلس، ساماندهی خواهد شد.
 
وی همچنین درباره سهمیه جذب هزار نفر کاردرمان و گفتاردرمان برای آموزش و پرورش استثنایی پرداخت و گفت: در این زمینه کار خاصی صورت گرفته است و اتفاقات خوبی در این زمینه رقم می خورد.
 
صحرایی یکی دیگر از کارهای بزرگ در آموزش و پرورش استثنایی را اجرای موفق فرایند سنجش کودکان پیش از ورود به مدرسه برشمرد و افزود: امسال 800 مرکز خدمات ارائه کردند.

لینک کوتاه
معلم سازمان رفاهی معلمان آموزش و پرورش

اخبار مرتبط

نظرات شما