رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه در شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم 19هزار و 500 تومان تعیین شده است، گفت: البته این تبصره نیز گذاشته شده که اگر تورم تغییر کرد، قیمت محصولات نیز نیز باید بر اساس آن اصلاح شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، عطاالله هاشمی، با بیان اینکه در تبصره 2 قانون خرید تضمینی صراحتا آمده که  دولت 24 ساعت بعد از تحویل گرفتن گندم از کشاورزان موظف است بهای گندم را به کشاورزان پرداخت کند، گفت: در تبصره 3 آن نیز آمده است که اگر  خلل و تاخیری در پرداخت انجام شد باید بر پایه سود میان مدت اعلام شده از طرف بانک مرکزی جریمه پرداخت انجام شود.
 
رئیس بنیاد ملی گندمکاران اضافه کرد: در دستورالعمل اجرایی خرید تضمینی گندم این موارد پیش بینی شده است، ولی کشاورزان تاکنون مدارا کرده‌اند. در آخرین جلسه که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد در شورای قیمت‌گذاری برگزار شد، قول دادند حداکثر تا پایان شهریورماه تسویه حساب کلی انجام خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه خرید  10 میلیون و330 هزارتن گندم رکورد بالایی بود، افزود: تاکنون از 155 همت بهای گندم 110 همت پرداخت شده و  کشاورزان 45 همت طلبکار هستند.
 
هاشمی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، در پاسخ به اینکه چرا قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی ابلاغ نشده است؟ گفت: وظیفه شورای قیمت‌گذاری آنالیز قیمت‌ها و کارشناسی قیمت‌ها در کمیسیون‌های تخصصی است تا بر پایه قانون و شاخص‌های چهارگانه در جلسات کارشناسی و صحن شورای قیمت 32 قلم محصول کشاورزی را تعیین کند. شورای قیمت‌گذاری به موقع این اقدامات را انجام داده است. حتی آخر تیرماه آماده اعلام قیمت‌ها بوده اما سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی مواردی را عنوان کردند.
 
رئیس بنیاد ملی گندمکاران در ادامه گفت: احتمالا برخی ناهماهنگی‌ها باعث تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی شده است
 
وی همچنین گفت:در شورای قیمت‌گذاری به ازای خرید تضمینی هر کیلو گندم به قیمت 19 هزار و 500 تومان رسیدیم. اما تبصره‌ای قرار داده شده‌ که اگر در زمان بررسی لایحه بودجه سال 1403  تورم بیشتر یا کمتر از 30 درصد شد باید در قیمت اعمال شود.

لینک کوتاه
خرید تضمینی گندم شورای قیمت‌گذاری

اخبار مرتبط

نظرات شما