خرید تضمینی گندم تا صبح امروز از مرز 7 میلیون تن گذشت.

به گزارش نسیم اقتصاد، سال گذشته حدود 10.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد و به این ترتیب تمام نیاز آرد نانوایان سنتی اعم از ببری، سنگک، لواش و تافتون از داخل تأمین شد. در این حوزه حدود 2.5 میلیون تن گندم مورد نیاز صنایع غذایی از جمله کارخانجات ماکارونی و انواع بیسکویت و کیک است که بخشی از داخل و بیشتر وارد می‌شود.

جشن خودکفایی تولید گندم در دو دهه اخیر 3 بار برگزار شده و بر اساس پیش بینی‌های انجام شده و میزان بارندگی میزان تولید امسال مانند سال گذشته حدود 14 میلیون تن بوده اما میزان خرید تضمینی گندم از سوی دولت روند افزایشی خواهد داشت و به عدد 11 میلیون تن خواهد رسید.

در سال زراعی 1402-1403 هر کیلو گرم گندم عادی 17 هزار و 500 تومان بوده و گندم دوروم نیز 18 هزار تومان تعیین شده است.

سهراب سهرابی، مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: بر اساس آخرین گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی (سیفا) تا ساعت 7 صبح امروز شنبه 24 تیر ماه، 7 میلیون و 240 هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش 127 هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است. این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته 850 هزار تن، معادل 13 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی درباره پرداخت مطالبات گندم‌کاران نیز تصریح کرد: تا کنون 52.6 هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، پرداخت شده و باقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.

گفتنی است، بیشترین میزان خرید تضمینی گندم مربوط به استان‌های خوزستان با یک میلیون و 622 هزار تن، گلستان یک میلیون و 80 هزار تن، فارس 756 هزار تن، کرمانشاه 570 هزار تن و خراسان رضوی 450 هزار تن است. عملیات برداشت گندم در استان‌های با اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهار محل و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی و لرستان ادامه دارد. برداشت این محصول در استان‌های گرمسیر همچون خوزستان، ایلام، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و جنوب کرمان تمام شده و یا در حال اتمام است.

سهرابی بر تحویل گندم به مراکز رسمی خرید تضمینی تاکید و اظهار کرد: کشاورزان از تحویل گندم خود به دلالان خودداری و آن را به مراکز رسمی خرید تضمینی عرضه کنند.

همچنین توصیه شده، کشاورزان پس از اتمام عملیات برداشت محصول، بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع را آتش نزنند، زیرا در صورت عدم کنترل آن بر اثر وزش باد، آتش به مراتع، جنگل‌ها، تأسیسات و ساختمان‌های کنار مزارع سرایت می‌کند و موجب افزایش دامنه آتش سوزی در منابع طبیعی و خسارت به آن می‌شود. از سوی دیگر، در خاک میلیاردها جاندار مفید زندگی می‌کند که با آتش زدن بقایای گیاهی علاوه بر از بین رفتن این جانداران، مواد آلی خاک کاهش می‌یابد و همین امر منجر به فرسایش خاک و ایجاد ریزگردها می‌شود.

وی افزود: دود حاصل از آتش زدن بقایای گیاهی مزارع موجب افزایش آلودگی هوا و محیط زیست نیز خواهد شد.

وی گفت: در هر هکتار از بقایای گیاهی مزرعه حدود 150 کیلوگرم کود شیمیایی وجود دارد که با آتش زدن آن از بین می‌رود.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی در همین حال تصریح کرد: بقایای گیاهی در مزارع، نفوذ آب در خاک را افزایش و تبخیر و تعرق را کاهش می‌دهد.

لینک کوتاه
خرید تضمینی گندم وزارت جهاد کشاورزی

اخبار مرتبط

نظرات شما