بررسی ها نشان می دهد که 90 درصد مشکلات رسوب کالا در بندر شهید رجایی مربوط به آماده نبودن اسناد کالا و مشکلات ارزی و 10 درصد مربوط به تورم است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، موضوع رسوب کالا در بنادر و گمرکات از جمله مسائل عجیب و دردآور تجارت خارجی ایران است که مثل یک زخم کهنه هر از گاهی هنگام بازدید یک مقام مسئول سر باز می‌کند. آخرین بار، بازدید سرزده رئیس قوه قضائیه از بنادر استان مازندران در خردادماه سال‌جاری بود که موجب شد تا بار دیگر معضل جدی رسوب کالاهای اساسی در رسانه‌ها مطرح شود.

پس از این بازدید سرزده بود که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد را مکلف کرد ظرف یک‌ماه، مشکلات و نارسایی‌های موجود در گمرکات را حل و فصل کند. سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد اما در حاشیه بازدید از گمرک و انبارهای منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی، از کاهش قابل توجه رسوب کالا در بنادر کشور خبر داد.

با این وجود گزارش‌ها از بنادر کشور حکایت از آن داشت که کالاها در این مناطق همچنان در حال رسوب هستند و امکان ترخیص و تزریق به بازار را ندارند به گونه‌ای که مدت ماندگاری کانتینر در بندر شهید رجایی از 30 روز، به 35 روز افزایش یافته است و آنطور که مسئولان امر از جمله رئیس سازمان ملی استاندارد می‌گویند 90 درصد مشکلات ماندگاری کالا در بندر شهید رجایی مربوط به آماده نبودن اسناد کالا و مشکلات ارزی و 10 درصد مربوط به تورم می‌شود.

بر همین اساس نیز محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری بار دیگر ضمن بازدید سرزده از بندر شهید رجایی ضمن تاکید بر اینکه رسوب کالاها در بنادر و گمرکات اقتصاد کشور را دچار اختلال می‌کند، دستور حل مشکلات مربوط به رسوب کالاها و ترخیص هر چه سریع‌تر آنها را صادر کرد و بنا شد که نمایندگان نهادهای مجوز دهنده با هماهنگی استاندار در بنادر هرمزگان مقیم شوند تا سرعت کارها بیشتر شود.

گزارش‌های سازمان ملی استاندارد ایران نشان می‌دهد که 27 بنگاه بزرگ و معتبر در بندر شهید رجایی افزون‌بر 15 هزار کانتینر موجودی داشتند که در راستای جلوگیری از ماندگاری و رسوب کالا، کار ترخیص آن‌ها به استاندار هرمزگان واگذار شد.

از حدود 2 هزار و 869 کانتینر که مربوط به سال‌های قدیم بوده است، حدود 200 کانتینر از هجدهم شهریور ماه در حال خروج از بندر شهید رجایی است. همچنین هفت هزار و 405 کانتینر و محموله‌ی رسوبی مربوط به سالیان قدیم است که برای آن‌ها تصمیم‌گیری نشده بود.

همچنین اختیارات ضمانت 10 درصد ارزی در موضوع کالاهای اساسی و غیراساسی به استاندار هرمزگان واگذار شد و در ادامه نیز تعداد زیادی از کانتینرها به خارج از بندر شهید رجایی هدایت شدند و تعدادی نیز به جانمایی در سایر نقاط کشور پیش‌بینی شد و مابقی اموال تملیکی نیز در بازه زمانی تا پایان موعد مقرر خارج می‌شود.

از سویی دیگر در بندر شهید رجایی 223 خودروی ماشین‌آلات سنگین متروکه شده است که بنا شد در نخستین مزایده فروخته شود. همچنین 43 دستگاه اتوبوس مستقر در گمرک شهید باهنر نیز به زودی به ناوگان حمل و نقل افزوده می‌شود.

همچنین گزارش سازمان ملی استاندارد ایران نشان می‌دهد که کار تخصیص محموله‌های بخش خصوصی و دولتی شامل 682 تی. ای.یو گوشت، 2 هزار و 170 تی. ای.یو چای ترانزیتی، 130 تی. ای.یو لاستیک اظهار نشده که تازه وارد بنادر شده نیز به زودی آغاز و این کالاها ترخیص خواهد شد.

گفتنی است، موجودی کانتینر فعال در این بندر 114 هزار کانتینر است که در حال حاضر 100 هزار کانتینر فعال هستند.

لینک کوتاه
رسوب کالا بندر شهید رجایی ترخیص کانتینر گوشت