کاهش مصرف بنزین زیر سایه کرونا/ چگونه دولت دوازدهم از ناترازی بنزین قسر در رفت؟

یکی از انتقادات جدی که به دولت سیزدهم وارد می شود عدم صادرات بنزین و ناترازی آن است در حالی که دولت قبل نه تنها ناترازی نداشت بلکه بنزین مازاد را به کشور های دیگر هم صادر می کرد.
این رسانهها میپندارند دولت سیزدهم هم شاید مانند دولت قبل به یکباره قیمت بنزین را تغییر خواهد داد و مسئول دولت نیز برای فرار از پاسخگویی اعلام میکند در جریان اجرای این تصمیم نبوده است و به یکباره متوجه این موضوع شده است. این اقدام نسنجیده دولت قبل موجب شده است تا اعتماد عمومی به دولت دیگر وجود نداشته باشد و عملاً دولت سیزدهم برای بازگرداندن آن کار سختی را نیز در پیش داشته باشد.
همان طور که گفته شد امروز با معضلی به نام ناترازی بین مصرف و تولید بنزین مواجه هستیم که در دولت قبل این مسئله وجود نداشت! موضوعی که همواره رسانههای منتقد نسبت به آن مباهات کرده و به عنوان یک دستاورد از آن یاد میکنند و حتی پا را فراتر نهاده و اعلام میکنند در دولت دوازدهم شاهد صادرات بنزین بودیم و امروز کار به جایی رسیده است که در یک قدمی واردات بنزین هستیم.
اما چه شد دولتی که جلوی خودکفایی تولید بنزین را به بهانههای واهی گرفت و دلالانش دنبال واردات بنزین یورو چهاری رفتند که در کشورهای همسایه تولید نمیشد و میلیاردها دلار را از این طریق هدر دادند به یک باره صادرکننده بنزین شد و به آن افتخار میکنند؟
پیش از شروع همه گیری بیماری کرونا مصرف بنزین 89 میلیون لیتر در روز بود و شرایط تولید بنزین نیز به گونهای نبود که بتوان میزان مصرف را جبران کند به همین دلیل دولت در ابان ماه سال 98 به یکباره قیمت بنزین را تغییر داد این مسئله موجب شد تا اولین شوک به مصرف کنندگان بنزین وارد شود و مصرف کمی کاهش پیدا کند، با آغاز سال 99 و شروع بیماری کرونا شیب کاهش مصرف بنزین تند تر شد تا جایی که مصرف بنزین به حدود 60 میلیون لیتر در روز رسید. اما روند تولید بنزین با آغاز تولید توسط پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در دولت دوازدهم تکمیل شده بود به 107 میلیون لیتر رسید و عملاً این میزان تولید و صد البته بیماری کرونا تبدیل شد به یک فرصت تا ایران تبدیل شود به صادرکننده بنزین.
در آن ایام صادرات بنزین کشور به روزانه 45 میلیون لیتر نیز رسید که در نوع خود یک رکورد محسوب میشد. در آن روزها بنزین به بیش از 9 کشور همسایه ارسال میشد.
جالب است که در همین ایام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده بود قاچاق سوخت به ویژه بنزین به صفر رسیده است زیرا اولاً کنترل روی مرزها به شدت بالا رفته و از سوی دیگر با ابتکار صورت گرفته توسط مسئولان پالایش و پخش، صادرات بنزین با راحت ترین حالت ممکن از طریق بورس انجام میشد به طوری که هر کس هر میزان بنزین برای صادرات نیاز داشت میتوانست از طریق بورس خریداری کند.
صادرات بنزین باید جایگزین نفت شود
همان زمان بود که محمدرضا مقدم معاون وزیر نفت دولت یازدهم گفته بود با توجه به سهمیهبندی بنزین در سال گذشته و کاهش مصرف بنزین به دلیل شیوع ویروس کرونا، ایران با دست بازتری میتواند صادرات این فرآورده نفتی را در برنامه خود قرار دهد و حتی صادرات بنزین را تا 50 درصد بالاتر ببرد.
مقدم گفته بود صادرات بنزین باید جای صادرات نفت را بگیرد زیرا ایران با ظرفیت تولیدی که دارد به همراه کنترل مصرف میتواند صادرات بنزین داشته باشد. جالب اینجا است که مسئولان دولت قبل دم از افزایش صادرات بنزین میزدند اما در طول فعالیتشان حتی کلنگ ساخت یک پالایشگاه کوچک را بر زمین نزدند زیرا که مسئول ارشد وزارت نفت معتقد بود پالایشگاه سازی کثافت کاری است!
شاید مسئولان دولت قبل میپنداشتند کرونا قرار است تا مدتهای مدید مهمانمان باشد و مصرف بنزین به روند کاهشی خود ادامه میدهد برای همین نیاز به ساخت پتروپالایشگاه علی رغم وجود قانون که مجلس تدوین کرده بود نمیدیدند.
وقتی ورق برگشت
با آغاز دولت سیزدهم و واکسیناسیون همگانی عملاً دیگر شاهد ورود موجهای خطرناک بیماری کرونا نبودیم و این مسئله موجب شد تا سفرها افزایش یابد و رفت و آمدها با خودروهای سواری شخصی بیشتر شود و این یعنی افزایش مصرف بنزین.
به گفته جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی مصرف بنزین در همان اوایل بعد از کرونا به یکباره رشد 16 درصدی داشت و این رقم رفته رفته در حال افزایش است تا جایی که امروز مصرف بنزین به میزان 110 تا 115 میلیون لیتر در روز نیز رسیده است.
بنابراین باید تاکید کرد که اگر بیماری کرونا وجود نداشت ایران نه تنها صادرکننده بنزین نبود بلکه این ناترازی از همان دولت قبل شروع میشد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
کاهش خرید شیرینی در آستانه یلدا
رئیس اتحادیه صنف قنادان، شیرینیفروشان و کافهقنادیهای تهران اخیرا اظهار کرده است... 27 آذر 1404
کاهش یکمتری تراز آب خزر طی پنج سال گذشته
29 آبان 1404
کاهش 40 درصدی بارشها در ایران
20 آبان 1404
علت کاهش واردات گوشت قرمز چه بود؟
مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: از تیرماه امسال تمام گوشت قرمز... 19 آبان 1404
کلید کاهش قیمت گوشت در دستان دولت؛ مجلس چه...
یک نماینده مجلس تاکید کرد: اگر دولت اراده کند و نظارت درستی داشته باشد تا ارز... 18 آبان 1404
کاهش فشار و قطعی آب در شب؛ گزینههای روی...
وزیر نیرو گفت: ممکن است مجبور شویم بعضی از شبها که مردم عزیزمان در واقع آرامش دارند و... 17 آبان 1404
کاهش دما تا 10 درجه؛ بارش باران در برخی...
رئیس مرکز ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اعلام کرد که طی روزهای آینده برخی... 5 آبان 1404
هشدار کاهش بارش از نیمه آبان؛ زمستان هم...
4 آبان 1404




نظرات شما