مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان دام سبک گفت: دام زنده‌ی ایران به عمان، کویت و عراق از مرز خشکی و دریا قاچاق می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، افشین صدر دادرس در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره‌ی دلایل بالا بودن قیمت گوشت در بازار گفت: متاسفانه آمار دقیقی از میزان قاچاق دام زنده‌ی ایرانی وجود ندارد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که روزانه حتی تا پنج هزار راس دام زنده از ایران قاچاق می‌شود.

 
وی با تاکید بر اینکه این آمار نه قابل تایید است نه قابل رد و باید بررسی درباره‌ی میزان قاچاق صورت گیرد، ادامه داد: قاچاقچیان به قیمت روز و به صورت نقدی دام زنده را خریداری می‌کنند و به صورت غیرقانونی خارج می‌کنند و طبیعی است ادامه‌ی این روند تهدیدی جدی برای بازار گوشت خواهد بود.
 
او در پاسخ به این سئوال که گرانی قیمت چه تاثیری بر میزان مصرف گوشت و شرایط این صنعت به جا گذاشته است، گفت: این وضعیت قابل پیش‌بینی بود و ما بارها نسبت به عواقب سیاست‌های اتخاذ شده هشدار دادیم اما متاسفانه روندی طی شد که سرانجامش جز گرانی چیزی دیگر نبود.
 
او با اشاره به رکود در این صنعت همزمان با کاهش مصرف گوشت در کشورگفت: ‌اگر به آمار تولید دام سبک مراجعه کنید، می‌بینید حجم تولید در کنار تعداد بره‌های متولد شده در سال 1402 کاهش یافته است. همزمان با این شرایط آمارها نشان می‌دهد کشتار دام در سال 99 و 1400 و 1401 با روال غیر منطقی افزیش یافته است.
 
حمایتی از دامدار نشد
 
دادرس با اشاره به تعطیلی برخی دامداری‌ها در یک سال اخیر گفت: این طور نیست که گرانی گوشت رونقی به کسب و کار دامداران داده باشد. ما حتی شاهد تعطیلی برخی دامداری‌ها هستیم. درعین حال که فاصله‌ی قیمت از مبدا تولید تا بازار بسیار زیاد است و این تفاوت عجیب قیمت نشان از عدم نظارت دقیق و کافی دارد.
 
این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه قیمت پس از حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده‌ها 6 تا 7 برابر افزایش یافت، گفت: در چنین شرایطی هیچ حمایتی از دامداران صورت نگرفت. حتی گفتند به ازای هر راس گوسفند پانصد هزار تومان کمک هزینه می‌دهند اما این رقم به 390 هزار تومان کاهش یافت و در نهایت نیز تنها 25 درصد دامداران این رقم را جذب کردند و تخصیص این اعتبار در سال جاری نیز تداوم نیافت.
 
او به مشکلاتی که از زمان راه‌اندازی سامانه‌ی بازارگاه رخ داد نیز اشاره کرد و افزود: از زمان راه‌اندازی این سامانه مشکلات ما اغاز شد چرا که در از ابتدا برای پرواربندی و دام مولد سبک سهمیه در نظر نگرفتند و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در فرودین سال گذشته گزارشی در خصوص افول صنعت دام سبک منتشر کرد اما این روند اصلاح نشد.
 
وقتی دام‌های مولد کشتار شد
 
او در توضیح مشکلات رخ داده در صنعت دامپروری گفت: در اثر تصمیماتی که گرفته شد دامدار سبک مجبور شد نهاده را با قیمت بالاتر از بازار آزاد تهیه کند و در نتیجه هزینه‌ی تولید افزایش یافت و از سوی دیگر به دلیل کمبود نقدینگی به تدریج ذامداران وارد فاز حذف دام‌های سبک شدند و گله‌ها نیز کوچک شد. در مرحله‌ی بعد وقتی سرمایه‌ها تمام شد برخی مجلور شدند مولدها را نیز کشتار کردند. طبیعی است با کشتار دام مولد، افزایش قیمت گوشت گریزناپذیر باشد.
 
او به افزایش سه باره هزینه حمل و نقل از سال گذشته تا کنون اشاره کرد و گفت: همه‌ی این‌ها سبب شده است هزینه تولید بسیار بالا برود اما باز هم نبود نظارت دقیق فاصله قیمت عجیبی را بین قیمت دام زنده و گوشت رقم زده است.
 
دادرس گفت: قیمت تمام شده هر کیلو دام سبک زنده برای یک راس بره نر پنجاه کیلویی 170 هزار تومان است اما در بازار قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی از 450 هزار تومان گذشته است.
 
فروش گوشت بز و گوسفند ماده به جای بره‌ی نر
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان دام سبک با تاکید بر اینکه بازار وضعیت طبیعی ندارد، گفت: مشکلات کنونی گردن دامدار نیست. متاسفانه بسیاری از فعالان بازار گوشت گوسفندهای ماده و حتی بز که قیمت پایینتری دارد را می‌خرند و بعد از کشتار در بازار به اسم بره‌ی نر با قیمت‌ها بالاتر از 450 هزار تومان در هر کیلو می‌فروشند. طبیعتا این اتفاقات به ضعف ساختاری در سیستم توزیع ما برمی‌گردد و ربطی به دامدار ندارد. حالا باید دید چطور با این همه دستگاه نظارتی گوشت بز و گوسفند ماده‌ی سه ساله به جای بره‌ی نر با قیمتی در این حد بالاتر از قیمت تولید فروخته می‌شود.
 
سرانه مصرف کاهش یافت
 
وی گفت: طبق آمارهای ارائه شده سرانه مصرف گوشت در ایران از 12 کیلو در سه سال به 7.5 کیلو کاهش یافته و آمارهای مرکز آمار در زمینه میزان تولید و آمارهای صادرات وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد سرانه کاهش 37.5 درصدی را تجربه کرده است.

لینک کوتاه
دام زنده ایرانی کشورهای عربی قاچاق گوشت گران

اخبار مرتبط

نظرات شما