رئیس کل بانک مرکزی گفت: نقشه راه جدید بانک مرکزی برای اصلاح ساختار ها تدوین شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، محمدرضا فرزین امروز در نشست خبری با بیان اینکه متغیرهای کلان پولی بانکی کشور طی 5 سال گذشته آسیب‌های جدی داشته است، اظهار داشت: متوسط رشد نقدینگی در سال های 97 تا 1401 معادل 33 درصد، رشد سالانه دلار در بازار غیررسمی 61 درصد و تورم 42 درصد و نرخ رشد جی دی پی 1.2 درصد بود.

وی با بیان اینکه به دلیل شوک‌های ارزی با یک بی اعتمادی مواجه شدیم، گفت: با توجه به لزوم اصلاح ساختارها، نقشه راهی را در بانک مرکزی تدوین کردیم و گام به گام اجرا خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: کنترل و مدیریت نقدینگی، مدیریت بازار ارز، تنظیم گری و تقویت نظارت و تقویت حکمرانی بانک مرکزی در حوزه ریال، ارز و اعتبار، تنظیم مناسبات مالی دولت بر سیستم بانکی و تنظیم انتظارات محورهای این نقشه راه است.

وی در ادامه اطهار داشت: آنچه در بلندمدت باعث افزایش نرخ تورم می‌شود، نقدینگی است. یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی کنترل نقدینگی با استفاده از ابزارها و سیاست‌های پولی است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: نرخ رشد نقدینگی در سال 1399، 40.6 درصد، در سال 1400، 39 درصد و در سال 1401 با اقدامات خوب انجام شده به 31.5 درصد کاهش یافت و در تیر 1402 به زیر 30 درصد کاهش پیدا کرده است. برنامه ریزی برای سال آینده، کاهش نرخ نقدینگی به زیر 25 درصد است.

فرزین اضافه کرد: نرخ تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در اردیبهشت 1400، 103 درصد بوده و در تیر ماه سال جاری به 32 درصد رسیده، یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در سال‌های گذشته که نشان از کنترل شدید نرخ PPI است و نشان می‌دهد که شاهد کاهش شدید نرخ تورم مصرف‌کننده نیز خواهیم بود.

وی افزود: در حوزه CPI نرخ تورم بر اساس اعلام بانک مرکزی حدود 15 درصد از ابتدای سال تاکنون کاهش پیدا کرده است.

فرزین با بیان اینکه اثر کاهش تورم را در بازار خودرو و مسکن شاهد هستیم، اظهار داشت: در ماه گذشته نرخ رشد تورم ماهانه کالا به صفر درصد رسید و البته برخی کالاها رشد خوبی نداشت و نرخ تورم ماهانه کاهش یافته و رو به کنترل است.

وی درباره نقدینگی عنوان کرد: اینکه برخی یک فنر مجازی ایجاد کرده‌اند و می‌گویند این نرخ خواهد پرید، عجیب است. نقدینگی کاهش یافته، فروش نفت افزایش داشته و همه اینها دلایل بنیادی برای این است که نرخ ارز قابل کنترل است و کنترل خواهد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: دهه 1390 به پایان رسیده و اعداد و ارقام جدیدی خواهیم داشت. ما توانستیم قدرت خلق نقدینگی نظام بانکی را کاهش دهیم؛ هم‌اکنون ضریب فزاینده منفی شده و قدرت خلق پول کاهش داده شده و به همین دلیل توانستیم نقدینگی را کنترل کنیم.

فرزین در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: فروش نفت در تیرماه امسال به بالاترین رقم خود در 5 سال گذشته رسیده و صادرات نفت نیز در سال گذشته 43 درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: از بسیاری از کشورها مطالبه ارزی داریم و با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم و اگر مسأله با مذاکرات حل نشود، شکایت خواهیم کرد. مذاکرات سیاسی در حال انجام است و خبرهای خوبی در آینده خواهید شنید.

رئیس‌کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: در حال راه‌اندازی یک صندوق تثبیت هستیم تا با تکانه‌های ارزی مقابله و از منابع آن استفاده کنیم.

فرزین در ادامه با اشاره به قانون بانکداری اظهار داشت: با همکاری دولت و مجلس، طرحی به عنوان قانون بانکداری مرکزی تهیه شده که البته اختلافاتی در دیدگاه دولت، مجلس و بانک مرکزی وجود داشت که به توافقات خوبی رسیده ایم. البته محور اصلی آن اشکالات قانون پولی و بانکی سال 1351 است و بانک مرکزی از اختیارات لازم برای فیصله برخوردار نیست.

وی افزود: ضمن اینکه مقررات انتظامی بانک مرکزی نیز جامع و مانع نیست و اقتدار و استقلال بانک مرکزی در این قانون انشا نشده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: پس قانون جدیدی که توسط مجلس در حال تهیه است و بانک مرکزی هم با آنها تعامل دارد بر روی این اصلاحات تمرکز دارد که بانک مرکزی از اختیارات لازم برای حضور در بازار پولی، صرافی‌ها و مؤسسات اعتباری برخوردار باشد.
 

لینک کوتاه
بانک مرکزی اصلاح ساختارها رئیس کل بانک مرکزی

اخبار مرتبط

نظرات شما