کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس پس از تصمیم عربستان سعودی برای ادامه کاهش اضافی تولید در سپتامبر، در نشست روز جمعه خود، سیاست تولید نفت فعلی این گروه را بدون تغییر نگه داشت.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، اگر ضرورت ایجاب کند، کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس می‌تواند خواستار نشست کامل اعضای اوپک و متحدانش شود.

قیمت نفت در ژوئیه بیش از 14 درصد در مقایسه با ژوئن رشد کرد که بزرگترین رشد ماهانه از ژانویه سال گذشته بود و با محدودتر شدن عرضه و رشد تقاضا برای سوخت، روی داد.

در بیانیه اوپک که پس از این نشست آنلاین منتشر شد، آمده است:‌ این کمیته به ارزیابی وضعیت بازار به دقت ادامه خواهد داد و از اعضای خود می‌خواهد به تعهدات کاهش تولید خود، به طور کامل عمل کنند.

عربستان سعودی پنج شنبه گذشته اعلام کرد به کاهش داوطلبانه تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز در سپتامبر هم ادامه خواهد داد و این کاهش تولید می‌تواند تمدید شود. قیمت نفت روز جمعه حدود 86 دلار در هر بشکه معامله شد و نزدیک به بالاترین حد خود از اواسط آوریل، ایستاد. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، اندکی پس از انتشار این خبر از سوی منابع سعودی، اعلام کرد که روسیه صادرات نفت خود را به میزان 300 هزار بشکه در روز در سپتامبر، کاهش خواهد داد.

الجزایر که یکی از اعضای اوپک است، کاهش داوطلبانه تولید به میزان 20 هزار بشکه در روز در اوت را اعلام کرد اما به گفته منابع آگاه، هنوز برای تمدید این کاهش در سپتامبر، تصمیمی نگرفته است.

تولیدکنندگان اوپک پلاس در ژوئن با ادامه محدودیت عرضه تا پایان سال 2024 موافقت کردند و عربستان سعودی متعهد شد کاهش تولید اضافی یک میلیون بشکه در روز را در ژوئیه اعمال خواهد کرد و سپس، این کاهش داوطلبانه تولید را در اوت هم ادامه داد. کاهش تولید این گروه بدون در نظر گرفتن کاهش داوطلبانه تولید از سوی سه تولیدکننده، به حدود 3.66 میلیون بشکه در روز معادل 3.6 درصد از عرضه جهانی، بالغ شده است. نشست بعدی کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در چهارم اکتبر برگزار خواهد شد.

معاون نخست وزیر روسیه و دیپلمات نفتی این کشور در گروه اوپک پلاس، روز جمعه پس از نشست این کمیته گفت: تقاضای جهانی برای نفت در سال 2023، به میزان 2.4 میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد. تولید نفت روسیه در حدود 9.5 میلیون بشکه در روز، ثابت مانده است. روسیه به این توافق، کاملا پایبند بوده است و به طور کلی، به تعهداتی که در چارچوب اوپک پلاس داشته، متعهد مانده است.

بر اساس گزارش رویترز، نواک گفت: اکنون بازار از نظر ما، باثبات است. قیمت‌ها به لطف اقدامات اوپک پلاس از جمله روسیه، در سطح قابل قبولی هستند و توازن عرضه و تقاضا حفظ شده است.

 

لینک کوتاه
تولید نفت اوپک پلاس بازار

اخبار مرتبط

نظرات شما