در حالی گوشت در بازار با قیمت‌های عجیب و غریبی به فروش می‌رسد و به اعتقاد کارشناسان، عرضه گوشت به بازار می‌توانست تعادل قیمتی را به بازار برگرداند، خبرها حاکی از معطلی یک ساله گوشت برزیلی در گمرک است.

به گزارش نسیم اقتصاد، اواخر تیرماه انتشار یک خبر جنجال به پا کرد. خبر این بود: گوشت یک سال مانده برزیل وارد بازار ایران شد.
 
دادستان مرکز استان هرمزگان از ترخیص محموله 200 تنی گوشت منجمد برزیلی با دستور ویژه قضایی پس از معطلی بیش از یک‌ساله در گمرک بندر شهید رجایی بندرعباس خبر داد.
 
علیرضا احمدی‌منش اعلام کرد: با دستورات و توصیه‌های تخصصی ریاست قوه قضاییه به مسوولین قضایی استان‌های ساحلی و دارای بندر، مبنی بر استمرار سرکشی از انبارهای گمرکات و بنادر و تعیین تکلیف سریع کالاهای دپو شده، مسوولان قضایی استان هرمزگان در دو سال اخیر بازدیدهای مستمری از بنادر و گمرکات استان بالاخص بندر شهید رجایی بندرعباس داشته اند.
 
به گفته او، ثمره این بازدیدهای میدانی، ترخیص صدها محموله معطله و متروکه کالاهای مورد نیاز کشور اعم از کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید بوده است.
 
وی توضیح داد: محموله 200 تنی گوشت منجمد برزیلی که بیش از یکسال در گمرک بندر شهید رجایی بندرعباس معطل مانده و بیم فساد آن می‌رفت، با ورود دستگاه قضایی استان هرمزگان تعیین تکلیف شد و دستورات لازم برای تسریع در امر ترخیص و بارگیری آن صادر شد.
 
احمدی‌منش با بیان این مطلب که تایید سلامت بهداشتی این محموله گوشت برای دستگاه قضایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است، بیان کرد: طی جلسه‌ای با دستگاه‌های متولی امر از جمله دامپزشکی استان مقرر شد محموله مذکور مطابق تلییدیه و دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کل کشور در واحدهای تولیدی گوشت حرارت‌دیده مورداستفاده قرار گیرد.
 
تاریخ مصرف گوشت‌های منجمد مشخص است؛ مگر این‌که رو به پایان باشد
 
اما این معطلی یک‌ساله در حالی است که براساس مصوبات لازم الاجرا از سوی ستاد تنظیم بازار و گمرک که در سال98 تدوین شده، کالاهای اساسی مثل گوشت باید بدون فوت وقت ترخیص شوند.
 
سال گذشته هم هیات وزیران با هدف مدیریت واردات کالا، جلوگیری از رسوب کالا و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن، لایحه پیشنهادی پیشگیری و مقابله با رسوب کالاها در مبادی ورودی کشور را به تصویب رساند.
 
در این شرایط، معطلی یک‌ساله در ترخیص گوشت‌های برزیلی با واکنش شدید فعالان حوزه صنایع غذایی قرار گرفت؛ به‌طوری که آرمان خالقی، قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت در واکنش به خبر ترخیص محموله 200 تنی گوشت منجمد برزیلی از گمرک شهید رجایی پس از یکسال، گفت: سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد متولی نظارت بر ورودی و خروجی گوشت‌های منجمد در صنعت هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه گوشت‌هایی منجمد که از تاریخ انجماد آنها مدت زیادی گذشته است، نباید در بازار توزیع شوند، گفت: کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی و تولیدکنندگان غذاهای کنسروی این نوع گوشت را جذب می‌کنند و مصرف این نوع گوشت‌ها در این مصارف اشکالی ندارد؛ چراکه حرارت می‌بینند. اما گوشتی که رنگ آن تغییر پیدا کرده، باید معدوم و دفن شود و یا اینکه آن را پودر و تبدیل به خوراک دام کنند.
 
قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تاریخ مصرف گوشت‌های منجمد مشخص است؛ مگر این‌که این گوشت تاریخ مصرف آن رو به پایان باشد برای همین ترخیص کردند که در این صورت باید سازمان‌های متولی با دقت این موضوع را بررسی کنند و حساسیت خاص و ویژه‌ای به خرج بدهند و رسیدگی به این موضوع به وجدان افرادی که قرار است در این کار نظارت کنند بستگی دارد.
 
این فعال اقتصادی با اشاره به دلایل ماندن کالاهای اساسی در گمرکات، به ایلنا متذکر شد: عدم مدیریت صحیح می‌تواند عامل اصلی ماندن کالاهای اساسی در گمرکات باشد؛ در هر کشوری ذخیره استراتژیک برای تنظیم بازار لازم و ضروری است و این موضوع در گندم، برنج، ذرت و سایر کالاهای اساسی وجود دارد و پیش از اینکه کالاهای اساسی به تاریخ مصرف آن نزدیک شوند باید در بازار عرضه و جایگزین شده و این چرخه جایگزینی کالاهای قدیمی با کالای جدید همواره انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: ممکن است که این محموله را فراموش کرده باشند و اهمالی در عرضه آن صورت گرفته باشد و یا نتوانستند به دلیل مشکلات ارزی به موقع کالا خرید و جایگزین این محموله کنند، از این‌رو آن را نگه داشتند. باید دید در ذهن مسئول مربوط چه گذشته است، از او پرسید و او نیز ملزم به پاسخگویی است؟ کسی در این باره باید پاسخ بدهد که چرا کالا این کالا تا به امروز در بازار عرضه نشده است.

لینک کوتاه
گوشت‌های برزیلی گمرک بازار گوشت‌

اخبار مرتبط

نظرات شما