سخنگوی صنعت برق گفت: مشترکان پرمصرف با کاهش متعارف مصرف برق در شرایطی می‌توانند مشمول دریافت قبض رایگان نیز شوند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از شرکت مدیریت شبکه برق ایران، «مصطفی رجبی مشهدی» افزود: 80 درصد از مشترکان کمتر از الگوهای تعیین شده در تابستان مصرف دارند و 20 درصد بیش از الگو مصرف می‌کنند از این 20 درصد هم دو درصد بیش از 7 برابر یک مشترک متعارف مصرف برق دارند.

وی ادامه داد: این گروه بدانند تعرفه آنها بر اساس قانون از یارانه برخوردار نیست و قبض‌های سنگینی دریافت خواهند کرد مگر اینکه در مصرف خود تجدیدنظر کرده و مانند آن 80 درصد مشترک خوش مصرف عمل کنند تا مشمول قبض‌های سنگین نشوند.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: این مشترکان در صورت رعایت از پاداش نیز برخوردارمی شوند، حتی این عده از مشترکان می‌توانند با کاهش متعارف مصرف برق در شرایطی مشمول دریافت قبض رایگان نیز شوند.

رجبی مشهدی گفت: تاکنون حدود 400 میلیارد تومان به‌عنوان پاداش در قبض‌ها درج شده و امید است که در دوره‌های آتی بر تعداد این قبض‌ها افزوده شود.

وی، در خصوص طرح مدیریت مصرف خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز طرح پاداش مدیریت مصرف برای مشترکان خانگی اجرا شد؛ اما فقط به مشترکانی که مصرفی کمتر از الگوهای تعیین شده داشتند تعلق می‌گرفت.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: این الگو در ماه‌های گرم سال برای مناطق عادی کشور 300 کیلووات‌ساعت و برای مناطق گرمسیر که مجبور به استفاده مستمر از کولرهای گازی هستند 10 برابر آن یعنی 3 هزارکیلوواتی ساعت تعیین شده است.

رجبی مشهدی افزود: اما در سال جاری وزارت نیرو برنامه را به این شکل تغییر داد که مشترک چه مصرفی کمتر از الگو داشته باشد چه بیشتر، درصورتی‌که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته مصرف برق خود را کاهش دهد، مشمول دریافت پاداش می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران توفیق‌های به‌دست‌آمده در حفظ پایداری شبکه برق کشور با وجود افزایش دمای هوا و افزایش مصرف را ابتدا مرهون همکاری مردم و همچنین زحمات کارکنان صنعت برق دانست و ادامه داد: پایداری شبکه سراسری برق را مرهون همکاری خوب مردم و بیش از یک‌صد هزار نفر از کارکنان صنعت برق در بخش‌های دولتی و خصوصی هستیم که در نیروگاه‌ها، شبکه‌های برق انتقال و یا توزیع نیروی برق فعالیت می‌کنند و همگی در آماده‌باش کامل هستند که جا دارد از تک‌تک این عزیزان تشکر کنم که هم در تلاش برای تأمین برق پایدار برای مردم در این هوای گرم و هم چرخش چرخ تولید به لطف خداوند متعال هستند.

وی در باره وضعیت مصرف در صنایع گفت: بیشترین تعداد واحدهای صنعتی، صنایع کوچک و کارگاه‌ها هستند سپس صنایع متوسط هستند که در شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کنند و یک نیمروز را در هفته شامل مدیریت مصرف می‌شوند و در شش و نیم روز باقی‌مانده می‌توانند مصرف داشته باشند و اگر چنین صنعتی خارج از شهرک باشد نیز چنین شرایطی دارد.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: طبق آخرین آمار، تاکنون نسبت به سال 1401 توانسته‌ایم 15 درصد انرژی بیشتری به صنایع بزرگ تحویل دهیم.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: صنعت فولاد که 50 درصد از انرژی صنایع بزرگ کشور را به خود اختصاص داده‌اند شاهد یک رشد 20 درصدی بوده‌اند و سیمانی‌ها 10 درصد و سایر فلزات مانند مس و آلومینیوم 12 درصد بیشتر از سال گذشته انرژی بیشتری دریافت کرده‌اند.

وی افزود: این افزایش برق‌رسانی به صنایع را باز هم مرهون همکاری بسیار خوب مردم به‌خصوص در ساعت اوج مصرف (ساعت 11 تا 17 در روز و از ساعت 20 تا 23 در شب) هستیم مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: توصیه ما این است که در این زمان‌ها از وسایل پرمصرف استفاده نکنید و اگر هم اضطرار استفاده پیش آمد، به طور هم‌زمان از این وسایل استفاده نشود.

رجبی مشهدی افزود: این هفته نیز دو سه روز بسیار گرم داشته‌ایم و همچنان پیش‌بینی افزایش دما که همان پدیده گنبد حرارتی است را داریم و امید است کماکان مردم همکاری کنند تا ان‌شاءالله بتوان در انجام مأموریت‌ها موفق بوده و برق را به همه مشترکان برسانیم.

وی در خصوص افزایش سالانه مشترکان ادامه داد: سالانه حدود یک میلیون مشترک به شبکه افزوده می‌شود که از این تعداد حدود 80 درصد مشترکان خانگی هستند؛ یعنی بیش از 800 هزار مشترک خانگی اضافه می‌شود.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان ساخت: معمول و متعارف امر این است که سالانه 5 درصد رشد مصرف این دسته از مشترکان را داشته باشیم که بسیار بر افزایش مصرف تأثیرگذار است.

رجبی مشهدی افزود: طرح مدیریت مصرف چهار ماه است و تا انتهای شهریور اجرا خواهد شد؛ یعنی اگر مشترکان امروز هم تصمیم به مدیریت مصرف بگیرند، می‌توانند از این پاداش بهره‌مند شوند.

وی در باره شیوه‌های ساده مدیریت مصرف برق گفت: راه کارهای ساده اما تأثیرگذاری مانند تنظیم دمای کولرهای گازی روی درجه 24 یا بالاتر، استفاده از دور کند کولرهای آبی، استفاده از نور طبیعی در روز و خاموشی لامپ‌های اضافه و استفاده‌نکردن از وسایل پرمصرف در ساعت اوج مصرف در کاهش مصرف برق بسیار تأثیرگذار است و کاهش 20درصدی مصرف برق را به دنبال دارد.

 

لینک کوتاه
مشترکان پر مصرف قبض رایگان سخنگوی صنعت برق

اخبار مرتبط

نظرات شما