قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر دورنمای کاهش عرضه از سوی بزرگترین صادرکنندگان جهان، افزایش یافت و بخشی از ضرر روز گذشته را جبران کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، بهای معاملات نفت برنت با 23 سنت معادل 0.3 درصد افزایش، به 77 دلار و 92 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 32 سنت معادل 0.4 درصد کاهش، به 73 دلار و 31 سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص روز دوشنبه تحت تاثیر انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی آمریکا که باعث شد سرمایه‌گذاران به سودگیری از رشد هفته گذشته قیمت‌ها بپردازند، یک درصد کاهش پیدا کرده بود.

کاهش عرضه از سوی عربستان سعودی و روسیه که بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان هستند، از قیمت نفت پشتیبانی کرده است. همچنین، افت ارزش دلار آمریکا هم به پشتیبانی از قیمت نفت کمک کرد. دلار ضعیف‌تر، معاملات نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر، ارزان‌تر کرده و تقاضا برای نفت را تقویت می‌کند.

ادوارد مویا، تحلیلگر شرکت OANDA در این باره گفت: نفت، یک کف قیمت پیدا کرده و تنها عاملی که می‌تواند باعث شکسته شدن این کف قیمت شود، رشد نرخ تورم آمریکا است که فدرال رزرو را مجبور خواهد کرد به انقباض سیاست پولی ادامه دهد.

در حالی که مقامات بانک مرکزی گفته‌اند احتمالا فدرال رزرو، باید نرخ‌های بهره را به میزان بیشتری افزایش دهد تا تورم را کنترل کند، اما بازارها از شاخص‌هایی که نشان می‌دهد مقامات تصور می‌کنند سیکل تحکیم سیاست پولی اخیر به پایان خود نزدیک شده است، آسودگی خاطر پیدا کردند.

معامله‌گران انرژی همچنین انتظار دارند که چین، اقدامات بیشتری برای حمایت از احیای اقتصادی خود انجام دهد. با این حال، هر گونه پیش بینی  اقتصادی ضعیف از سوی بانک‌های آمریکایی، ممکن است قیمت نفت را تحت فشار کاهشی قرار دهد.

عربستان سعودی هفته گذشته اعلام کرد که کاهش تولید یک میلیون بشکه در روز را که برای ژوییه اعلام کرده بود، در اوت هم ادامه خواهد داد. همزمان، روسیه اعلام کرد صادرات نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز در ماه میلادی آینده کاهش می‌دهد.

معامله‌گران منتظر انتشار آمار ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا برای ارزیابی وضعیت تقاضا هستند. این آمار روز سه شنبه از سوی موسسه امریکن پترولیوم و و روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر خواهد شد. تحلیلگران پیش بینی کرده‌اند که ذخایر نفت هفته گذشته، به میزان 200 هزار بشکه رشد خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران منتظر انتشار شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در اواخر هفته جاری و همچنین گزارش‌های اقتصادی چین به منظور ارزیابی دورنمای تقاضا برای سوخت هستند.

 

لینک کوتاه
قیمت نفت بازار جهانی

اخبار مرتبط

ریزش قیمت نفت متوقف شد

ریزش قیمت نفت متوقف شد

قیمت نفت پس از سقوط بیش از سه درصدی در روز گذشته، در معاملات روز سه شنبه بازار آسیا اندکی... 19 دی 1402

نظرات شما