رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مورد وضعیت بازار چای گفت: اگر ظرف چند روز آینده ثبت سفارشات انجام و بار چای وارد کشور شود شاهد کنترل قیمت‌ چای در بازار خواهیم بود اما اگر این اقدام به تاخیر بیفتد دوباره بازار دچار چالش خواهد شد.

به گزارش نسیم اقتصاد، همشهری آنلاین نوشت: هفته گذشته، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی (تجارت خارجی) وزارت جهاد کشاورزی از بازگشایی کامل ثبت سفارشات انواع چای از مبادی مختلف پس از توقف هفت ماهه خبر داد. این خبر در حالی منتشر شد که تحت تاثیر ممنوعیت واردات، چای خارجی در بازار ظرف یک ماه گذشته افزایش قیمت داشته است.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با در مورد وضعیت بازار چای گفت: بازار چای در یک هفته اخیر راکدتر شده و قیمت‌ها ثبات پیدا کرده که دلیل آن انتشار خبر بازگشایی واردات چای بوده است.

رضا کنگری ادامه داد: اگر ظرف چند روز آینده ثبت سفارشات انجام و بار چای وارد کشور شود شاهد کنترل و ادامه ثبات در بازار چای خواهیم بود اما اگر این اقدام به تاخیر بیفتد دوباره بازار دچار چالش خواهد شد.

کنگری با تاکید بر اینکه اگر عرضه و تقاضا برابر باشد قیمت‌ها ثبات پیدا خواهد کرد، گفت: به دلیل ممنوعیت واردات چای، یک‌سری از بنکداران با احتیاط بار خود را می‌فروختند اما الان که ثبت سفارش‌ها باز و اعلام شده که واردات انجام خواهد شد پیش‌بینی می‌شود بازار به ثبات بیشتری برسد.

رئیس اتحادیه بنکداران در مورد قیمت چای خارجی هم بیان کرد: قیمت هر کیلو چای خارجی در یک ماه اخیر حدودا 100 هزار تومان افزایش یافت که این افزایش قیمت در بسته‌بندی‌ها هم لحاظ شد و روی هر نیم کیلو چای خارجی حدود 50 هزار تومان قیمت‌ها بالا رفته اما الان چند روز است که این قیمت‌ها ثبات پیدا کرده و افزایش قیمت جدیدی نداشتیم.

کنگری در مورد قیمت چای خارجی و ایرانی افزود: روال به این صورت است که در عمده‌فروشی‌ها کف قیمت‌ اعلام می‌شود و سوپرمارکت‌ها حدود 10 تا 12 درصد به عنوان حاشیه سود به قیمت‌ها اضافه می‌کنند. بر این اساس، قیمت فله و عمده‌فروشی هر کیلو چای خارجی سیلان حدودا از 300 هزار تومان و چای کلکته هم از 230 هزار تومان به بالاست. قیمت هر کیلو چای ایرانی هم 100 هزار تومان به بالاست.

رئیس اتحادیه بنکداران ادامه داد: چای خارجی باکیفیت بالا تا 700 هزار تومان هم موجود است اما قیمت چای‌هایی که در بازار عرضه می‌شود بین 300 تا 400 هزار تومان است.

کنگری در مورد تاثیر واردات بر قیمت‌ چای در بازار گفت: چای‌هایی که در حال حاضر در بازار توزیع می‌شود با دلار نیمایی 28 هزار و 500 تومان است اما اگر واردات با تالار دوم انجام شود و چای با دلار 40 هزار تومان وارد شود با افزایش دوباره قیمت چای مواجه خواهیم شد.

با ممنوعیت واردات، برنج گران خواهد شد؟
هفته گذشته، همچنین خبر از ممنوعیت واردات برنج داده شد. معمولا هر سال، از مردادماه با آغاز برداشت برنج ایرانی، واردات برنج چند ماه ممنوع می‌شود. رئیس اتحادیه بنکداران در مورد تاثیر ممنوعیت واردات برنج بر بازار گفت: با توجه به اینکه سال گذشته تولید انبوه برنج ایرانی را داشتیم و در آستانه آغاز فصل برداشت برنج هم قرار داریم قیمت برنج ایرانی بین 30 تا 40 درصد کاهش یافت و در حال حاضر قیمت‌ها ثبات پیدا کرده است.

کنگری در مورد قیمت برنج ایرانی و خارجی هم بیان کرد: با توجه به اینکه عرضه برنج خیلی زیاد است و تقاضایی وجود ندارد قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است به طوری که بهترین نوع برنج ایرانی یعنی برنج هاشمی قبل از عید در عمده‌فروشی‌ها 120 تا 135 هزار تومان بود که در حال حاضر به قیمت 85 هزار تومان توزیع می‌شود. همچنین، برنج پاکستانی از 45 تا 50 هزار تومان و برنج هندی هم از 33 تا 40 هزار تومان است.

کنگری در پاسخ به اینکه ممنوعیت واردات برنج ممکن است سبب افزایش قیمت شود؟ گفت: از آنجا که این کالا در بازار خیلی زیاد است پیش‌بینی می‌شود فعلا اتفاقی نیفتد و بازار ثبات خود را حفظ کند.

از بازار شکر چه خبر؟
رئیس اتحادیه بنکداران در ادامه، در مورد وضعیت بازار شکر هم بیان کرد: مشکلات بازار شکر تا حدودی برطرف شده اما چون بار هنوز کم است با چالش مواجهیم و همچنان قیمت شکر در بازار نوسان دارد.

کنگری افزود: اما بحث تنظیم بازار اجرایی شده و ما از طریق اتحادیه‌های سوپرمارکت، خوار و بارفروش، عطاران و سقط‌فروشان و اتحادیه لبنیات در حال توزیع بار هستیم که شکر با قیمت تنظیم بازار 28 هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد اما شکر در بازار تا قیمت 35 هزار تومان هم است که این قیمت خارج از شبکه است.

قیمت تن ماهی چقدر تغییر کرد؟
درحالی که برخی از برندهای تن ماهی در حال فروش آن با قیمت 75 تا 95 هزار تومان هستند،‌ رئیس اتحادیه بنکداران با تاکید بر اینکه در تامین اقلام دیگر هیچ مشکلی وجود ندارد و بازار ثبات دارد، گفت: حتی در کالایی مانند روغن 10 تا 15 درصد کاهش قیمت داشته‌ایم البته در مورد تن ماهی هنوز افزایش قیمت‌ها اعلام نشده است.

کنگری ادامه داد: البته قیمت تن ماهی یکبار از 45 هزار به 64 هزار تومان افزایش یافت اما علاوه بر آن، تولیدکنندگان افزایش قیمت 90 هزار تومانی را هم پیشنهاد داده‌اند و می‌گویند تولید با این قیمت‌ها برایشان نمی‌صرفد ولی هنوز با این درخواست آنها موافقت نشده و تن ماهی فعلا با قیمت 64 هزار تومان توزیع می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا در توزیع تن ماهی مشکل و کمبودی وجود دارد؟ گفت: خیر، کمبودی در توزیع تن ماهی نداریم.

 

لینک کوتاه
بازار کالاهای اساسی ممنوعیت واردات قیمت برنج شکر

اخبار مرتبط

نظرات شما