رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که دنبال آن هستیم دستورالعمل حاکمیت شرکتی به شکل قانون دربیاید تا ضمانت اجرای بالاتری برای آن داشته باشیم.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، مجید عشقی در همایش چشم انداز حاکمیت شرکتی، الزامات و چالش‌ها، با بیان اینکه یکی از بحث‌های جدی در سال‌های اخیر تعادل بین منافع ذینفعان شرکت‌ها است گفت: این موضوع در نظارت بر نهادهای مالی، نظارت بر بازار و نظارت بر بورس‌ها مهم است. این موضوع بیش از 50 سال است که در دنیا مطرح شده است و قوانین جدیدی هم برای آن‌ وضع شده است. در بازار سرمایه ایران هم مقررات حاکمیت شرکتی وضع شده است اما لازم است ارکان بازار سرمایه و نهادهای مالی اقدامات بیشتری انجام دهیم و گفتمان حاکمیت شرکتی را جاری و پیگیری کنیم.

 
وی با تاکید بر اینکه اگر حاکمیت شرکتی به درستی اجرا شود و تعادل بین منافع ذینفعان برقرار شود منتج به منافع سرمایه‌گذاران، افزایش شفافیت و تضمین سلامت بازار خواهد شد، گفت: در سال گذشته اصلاح دستورالعمل شرکتی در سازمان بورس صورت گرفت؛ این اصلاحات بر مبنای واقعیت اقتصادی کشور انجام شد؛ این اصلاحات ابلاغ شد، حتما باید نهضت تبیین دستورالعمل حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه راه اندازی شود.
 
رییس سازمان بورس ادامه داد: در بسیاری از کمیته‌های تخلفات، با این پدیده مواجه هستیم که هیات مدیره اعلام بی اطلاعی از تصمیمات می‌کند، درحالی که هرگونه تصمیمی که اخذ می‌شود، بر عهده هیات مدیره است، بنابراین باید دوره‌های آموزشی برای اعضای هیات مدیره برگزار شود.
 
عشقی با بیان اینکه همزمان با اجرای دستورالعمل باید به ارتقای آن هم فکر کرد، گفت: دنبال آن هستیم این دستورالعمل به شکل قانون دربیاید تا ضمانت اجرای بالاتری برای آن داشته باشیم. با توجه به گستردگی ذینفعان بازار سرمایه اجرای حاکمیت شرکتی گریزناپذیر است و بدون آن نمیتوان بازار سالمی داشت. بر این اساس در سازمان بورس درحال تدوین دستورالعملی هستیم که میزان اجرای حاکمیت شرکتی در شرکت‌ها سنجیده شود.
 
به گفته وی مشکلاتی که داخل بازار سرمایه وجود دارد که عمدتا از خارج از بازار تحمیل میشود به دلیل اجرا نکردن حاکمیت شرکتی است.

لینک کوتاه
رییس سازمان بورس بورس

اخبار مرتبط

بورس ریخت

بورس ریخت

تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته با افت مواجه شد؛ به طوری که شاخص کل با کاهش بیش از 13... 23 اسفند 1402

نظرات شما