رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران می‌گوید نه فقط ترکیه که عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس به سازندگان مسکن و مهندسان ایرانی چراغ سبز برای مهاجرت نشان می‌دهند.

به گزارش نسیم اقتصاد، موج مهاجرت بنا بر اعلام فعالان حوزه ساخت‌وساز حالا به سازندگان مسکن و شرکت‌های ساختمانی و مهندسان ایرانی رسیده است. انبوه پروژه‌های ساخت‌وساز در کشورهای همسایه چون ترکیه و عراق و همچنین سایر کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس سبب شده است، نیاز به نیروی کار در این کشورها بالا باشد.
 
ایرج رهبر معتقد است شرایطی که این کشورها برای سازندگان مسکن فراهم می‌کنند شرایطی مناسب است و کافی است سیاستگذاران ایران مطالعه‌ای اجمالی داشته باشند تا دریابند چرا شرکت‌های ساخت و ساز حاضر به کار در این کشورها هستند اما اینجا پروژه‌های ساخت‌وساز با بحران و کندی روبروست.
 
او با اشاره به بحران مسکن در ایران گفت: گرانی شدید مسکن سبب شده این کالا از دسترس خانوارها خارج شود، واقعا کسی قادر به خرید مسکن نیست .نمایندگان مجلس می‌گویند متعارف حقوق در ایران بین 12 تا 15 میلیون تومان است این در حالی است که یک متر مربع واحد مسکونی در تهران کمتر از چهل میلیون تومان نیست و همین فاصله نشان می‌دهد چطور مردم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند.
 
دچار رکود تورمی هستیم
 
رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به اینکه به دلیل رکود شدید حاکم بر بازار، سرمایه سازندگان دچار رسوب شده و دوره خواب سرمایه به شدت افزایش یافته است و در نتیجه سازندگان قادر به این نیستند سرمایه خود را به کار بیندازند. به عبارت دیگر سرمایه‌ها قفل شده و در نتیجه روند ساخت‌وساز با کندی مواجه شده است.
 
او به کمبود انباشته مسکن در بازار نیز اشاره کرد و گفت: آن کمبود انباشته در کنار کمبود آتی بازار و کندی ساخت‌وساز دست به دست هم داده تا مسکن دستخوش تورمی جدی شود.
 
رهبر گفت: مسکن در ایران با رکود تورمی شدیدی روبروست. بالا رفتن قیمت مسکن ناشی از سوداگری و ورود سرمایه‌گذاران نیست، اتفاقا مسکن در حالی قیمت بالایی دارد که کسی قادر به خرید آن نیست.
 
او با تاکید بر اینکه قفل‌شدگی سرمایه‌ها بحرانی جدی برای اقتصاد ایران است، گفت: خواب سرمایه در ساخمان بین دو تا سه سال بود اما حالا این رقم دستخوش افزایش جدی شده است، از یک سو دیگر کسی برای پیش‌خرید مراجعه نمی‌کند و تامین مالی از این محل به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر مسکن ساخته شده نیز خریدار ندارد.
 
او با اشاره به اینکه حتی طرح‌های دولتی برای ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن نیز پیش نرفت، گفت: از یک سو دستگاه‌های اجرایی برای تحویل زمین همکاری نکردند و از سوی دیگر باید بگویم صندوق ملی تامین مالی این طرح تازه چند ماه است راه افتاده و در نتیجه طبیعی است که پروژه‌ها تا کنون معطل مانده باشند.
 
زنگ خطر مهاجرت را بشنوید
 
رهبر در ادامه گفت: در سایه رکود تورمی در ایران و بالا بودن هزینه تامین مسکن برای مردم، ترکیه، عراق، کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس برای سازندگان ایران فرض قرمز پهن کرده‌اند و ما شاهدیم که دوستان و همکارانمان هم سرمایه‌های خود را به این کشورها منتقل می‌کنند، حالا سئوال این است که چرا آنها قادرند برای سرمایه‌های مالی و نیروی انسانی ما شرایط مناسب تدارک ببینند اما در کشور خودمان با چنین بحرانی روبرو هستیم .
 
او در جواب این سئوال که پاسخ خود شما به این پرسش چیست؟ گفت: انبوه مالیات‌ها در شرایط رکودی، پایین بودن قدرت تجهیز مالی خریداران مسکن، بالا بودن هزینه تامین اجتماعی در کنار پروسه‌ی طولانی صدور مجوز ساخت وساز و پایان کار همگی مشکلاتی هستند که گریبان سازندگان ایران را گرفته است.
 
وی در توضیح این مطلب ادامه داد: به عبارت دیگر موضوع این است که قرار بود هزینه تامین اجتماعی به ازای هر واحد ساخته شده باز هم دستخوش افزایش شود که خوشبختانه نمایندگان اجرای این موضوع را دو سال به تاخیر انداختند و الا باید به ازای هر واحد 25 تا 27 میلیون تومان هزینه تامین اجتماعی پرداخت می‌شد.
 
رهبر گفت: در حقیقت دولت باید سیاستی به خرج دهد که در آن اولویت کشور ایجاد اشتغال باشد و سپس از شغل ایجاد شده مالیات دریافت کند این در حالی است که اولویت دولت دریافت مالیات قبل از ایجاد شغل است و این سب شده نه تنها شغلی ایجاد نشود، بلکه سرمایه‌های انسانی و مال نیز از کشور مهاجرت کنند.
 
وی گفت: باور کنید با تداوم این روند حتی افغانستان نیز اگر وارد دوره بازسازی شود، نیازمند سرمایه‌های مالی و انسانی ماست.

لینک کوتاه
کشورهای همسایه سازندگان ایرانی مسکن مهندسان ایرانی

اخبار مرتبط

نظرات شما