در حالی دولت از حدود 15 ماه پیش به دنبال واگذاری خودروسازان است که زیان انباشته شرکت های مادر -منتهی به 29 اسفند 1401- به 130 هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، صنعت خودروسازی کشور با چالشهای متعددی همچون بهرهوری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، عدم رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم تفاهم و درک مشترک تصمیم گیران و ذینفعان اصلی بازار و صنعت خودرو مواجه است.
وضعیت نامطلوب مالی و زیان انباشته شرکتهای خودروسازی یکی از نتایج اخذ تصمیمات نادرست و چالشهای مزبور است.
بر همین اساس، بررسی آخرین وضعیت صورت مالی خودروسازان (ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو) منتهی به 29 اسفند سال 1401 نشان میدهد که زیان انباشته این صنعت -فقط در بخش شرکتهای مادر- حدود 130 هزار میلیارد تومان شده و میزان بدهی نیز به 244 هزار میلیارد تومان رسیده است.
سهم ایران خودرو از زیان انباشته حدود 75 هزار میلیارد تومان و از بدهی حدود 131 هزار میلیارد تومان است.
سایپا نیز حدود 39 هزار میلیارد تومان زیان انباشته و 93 هزار و 700 میلیارد تومان بدهی دارد.
همچنین برای پارس خودرو 16 هزار و 100 میلیارد تومان زیان انباشته و کمتر از 20 هزار میلیارد تومان بدهی ثبت شده است.
چه کسی حاضر به خرید خودروسازان است؟
بر اساس این گزارش، وضعیت زیاندهی خودروسازان در حالی تداوم دارد که رئیس جمهوری از اسفند سال 1400 دستور به واگذاری شرکتهای خودروسازی داده است.
از آن زمان تاکنون صرفاً در آذر ماه پارسال صورتجلسه ای تهیه شد که در آن تاکید شده بود سهام تودلی (خودسهام داری) خودروسازان به عنوان فاز نخست واگذاری تا پایان سال 1401 تعیین تکلیف شود که البته با گذشت 3 ماه از سال 1402 هنوز در این فاز قرار داریم و اتفاق جدیدی در واگذاریها رخ نداده است.
علی ای حال، با توجه به وضعیت زیان انباشته خودروسازان که با بدهی در مجموع به 374 هزار میلیارد تومان میرسد، وزارت صمت و سازمان خصوصی سازی باید شفاف سازی کنند که چه کسی حاضر به خرید سهام این شرکتهای زیانده است؟ چه بسا که علی نبوی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در گفتگویی که با مهر داشت بر این گزاره صحه گذاشت. طبق تاکید نبوی «در فاز اول واگذاری اقدامات زیادی را انجام دادیم و سهام داری در خودروسازان را ارزیابی کردیم و ارزش گذاری کارشناسی سهام نیز تهیه شد. آگهی نیز منتشر کردیم اما به دلیل فضای اقتصادی حاکم بر صنعت خودروی کشور، خریداران تمایلی به حضور در این صنعت ندارند.»
همچنین با توجه به تجربه شکست خصوصی سازی در ایران، در صورت پیدا شدن خریدار و واگذاری سهام، این شرکتها به چه عاقبتی دچار خواهد شد؟
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تاخیر خودروسازان در تحویل خودرو به... 2 اردیبهشت 1403
در جلسه امروز هیات دولت وزیر صمت از عرضه اولین خودرو 100 درصد ایرانی و در تراز بینالمللی... 25 بهمن 1402
یک کارشناس صنعت خودرو می گوید: ما میبینیم گزارشها با برنامههایی که داده میشود،... 25 آذر 1402
دادههای دولتی ژاپن نشان داد خودروسازان ژاپنی تولید داخلی قدرتمندی را برای ماه... 9 آبان 1402
سامانه جامع خدمات پس از فروش به منظور اطمینان از اصالت کالاهای عرضه شده و اعلام... 16 مهر 1402
طی شش سال گذشته بهترین نسبت موجود بین تولید و تعهد خودروسازان، در سال 1396 و بدترین نسبت... 29 شهریور 1402
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: خودروسازی که تاییدیه استاندارد را برای... 10 مرداد 1402
خودروسازان در بهار امسال 231 هزار و 483 دستگاه خودرو فروختند که نسبت به بهار پارسال افت 8... 19 تیر 1402
نظرات شما