رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پس از انتصاب مهمت شیمشک به عنوان وزیر دارایی و حافظ گایه‌ارکان به عنوان رئیس بانک مرکزی، اعلام کرد که آماده است برای افزایش نرخ بهره حرکت کند.

به گزارش نسیم اقتصاد، ایلنا نوشت: دولت ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد: حداقل دستمزد ماهانه را از اول ماه بعدی میلادی 34 درصد دیگر افزایش داده و آن را به خالص 11402 لیر (483 دلار) برای نیمه دوم سال در تلاش برای مقابله با تورم فزاینده رسانده است.

ودات ایسیخان، وزیر کار ترکیه در بیانیه اعلام کرد: کمیسیون تعیین حداقل دستمزد ترکیه با توافق بین کارگران و کارفرمایان کار خود را به پایان رساند.

تورم بسیار بالاتر از هدف رسمی 5 درصد است و در اکتبر به اوج خود در سه دهه اخیر یعنی 85.5 درصد رسید و آنکارا را وادار کرد تا حداقل دستمزد را در طول سال گذشته تا دو برابر افزایش دهد.

تورم سالانه در ماه مه به 39.6 درصد کاهش یافت زیرا دولت گاز طبیعی را به صورت رایگان ارائه کرد و افزایش قیمت سایر کالاها را جبران کرد.

بحران هزینه زندگی تا حد زیادی توسط یک سیاست غیرمتعارف کاهش نرخ بهره علیرغم افزایش قیمت‌ها ایجاد شد، که بحران ارزی اواخر سال 2021 را دامن زد. لیر تا کنون و پس از انتخابات جنجالی این کشور 21 درصد دیگر در سال جاری کاهش یافته است.

با این حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پس از انتصاب مهمت شیمشک به عنوان وزیر دارایی و حافظ گایه‌ارکان به عنوان رئیس بانک مرکزی، اعلام کرد که آماده است برای افزایش نرخ بهره حرکت کند.

بانک مرکزی ترکیه روز گذشته جلسه سیاست‌گذاری خود را برگزار می‌کند و انتظار می‌رود نرخ بهره را از 8.5 درصد در حال حاضر افزایش دهد.

لینک کوتاه
تورم ترکیه افزایش اردوغان مزد کارگران

اخبار مرتبط

نظرات شما