سید ابراهیم رئیسی روز گذشته از پیگیری واردات خودرو و در کنار آن افزایش تولید داخلی خبر داد. خبری که به نظر میرسد برای خریداران خبر خوبی باشد زیرا آنها را یک قدم به آرزوی خود، یعنی خودرودار شدن نزدیک میکند.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، شب گذشته سید ابراهیم رئیسی در نهمین گفتوگوی زنده تلویزیونی خود با تاکید بر اینکه وضعیت اقتصادی بهتری در پیش خواهیم داشت اعلام کرد که باید تولید خودرو را افزایش داده و همچنین خودروی مورد نیاز را از خارج وارد کنیم. این یعنی ما هر دو راه حل را انتخاب و دنبال میکنیم.
رئیس جمهوری همچنین اضافه کرد که به سمت تولید 1.7 میلیون خودرو در سال در حال حرکتیم. اگر به تولید 2 میلیون خودرو در سال برسیم دیگر نیازی به واردات هم نخواهیم داشت. دولت هم تولید خودرو و هم واردات خودرو را با جدیت دنبال میکند و در این مدت در افزایش تولید خودرو موفق بودیم.
رئیسی در بخش دیگری از صحبتهایش به سرمایهگذاری ایران در کشورهای آمریکای لاتین نیز اشاره کرد و گفت که چرا باید تراکتورسازی 7 سال و خودروسازی ما 9 سال در ونزوئلا تعطیل و نیمهتعطیل بماند؟ گسترش ارتباطات فناوری، رونق بازار محصولات دانشبنیان ایرانی و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله دستاوردهای مهم سفرهای برونمرزی اخیر است.
صحبتهای رئیس جمهوری در خصوص افزایش تولید و واردات به صورت توامان در حالیست که اواخر خردادماه 1402 با تصویب مجلس، واردات خودروهای کارکرده برای تنظیم بازار خودرو مجاز اعلام شد.
از طرفی چندی پیش نیز عباس علی آبادی - وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت - با اشاره به اینکه واردات یک پتانسیل جدی برای مدیریت بازار به منظور جلوگیری از رانت وانحصار است اظهار کرد که در حوزه کالاهایهای تک و کالاهای راهبردی و کالاهایی که کشور باید استقلال داشته باشد، سیاست دیگری حاکم است که مطابق با آن سیاست باید عمل شود اما در موضوعاتی که نه مزیت اقتصادی و نه مزیت رقابتی داریم، باید به سمت تعامل با دنیا رویم.
بنابر گفته وزیر صنعت، مجلس نقطه نظرات خود را در حوزه واردات ارائه کرده و به تازگی نیز مصوبهای در این حوزه داشته که در همین راستا ما مصوبات را رعایت خواهیم کرد.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در روزهای گذشته در گفتوگویی با ایسنا، علت کاهش قیمت خودرو را افزایش تولید داخل و ایجاد امیدواری در واردات خودرو عنوان کرد و گفت که سال گذشته تولید خودرو افزایش یافته و به یک میلیون و 300 هزار خودرو افزایش پیدا کرد. تولید در سال 1400 بالغ بر900 هزار خودرو بود که در سال 1401 به یک میلیون و 300 هزار خودرو رسید. از طرف دیگر امیدواری نسبت به واردات خودرو در جامعه ایجاد شده است.
همچنین بر اساس آمارهای تولید سالیانه انواع خودرو که اخیرا دولت منتشر کرده است میزان خودروهای ناقص کف پارکینگ در شش ماهه دوم سال 1401 به صفر رسیده است و در شش ماهه اول سال 1401 نیز به نسبت مدت مشابه سال قبل روند کاهشی به خود گرفته است.
بر این اساس در سال 1401، فروردین و اردیبهشت ماه 52 هزار و 689 دستگاه خودروی ناقص، در خردادماه 42 هزار و 420 دستگاه، تیر 20 هزار و 790 دستگاه، مرداد 7668 دستگاه، شهریور 2325 دستگاه خودروی کف پارکینگ است که از مهر تا اسفند همان سال نیز میزان خودروهای کف پارکینگ صفر بوده است.
در سال 1400 نیز، فروردین و اردیبهشتماه 132 هزار و 215 دستگاه، خرداد 143 هزار و 767 دستگاه، تیر 137 هزار و 261 دستگاه، مرداد 130 هزار و 854 دستگاه، شهریور 149 هزار و 488 دستگاه، مهرماه 159 هزار و 38 دستگاه، آبان 165 هزار و 61 دستگاه، آذر 172 هزار و 646 دستگاه، دی 159 هزار و 351 دستگاه، بهمن 128 هزار و126 دستگاه و اسفندماه نیز 105 هزار و 796 دستگاه خودروی کف پارکینگ داشتیم.
تولید و واردات خودرو ؛ وعدههایی که در حال عملیاتی شدن است
اگر چه استارت کاهش قیمت و به طور کل ساماندهی بازار خودرو از زمان وزیر سابق صمت ( فاطمیامین) زده و قدمهای موثری در دوران تصدی مدیران قبلی برداشته شده است، اما اقدامات وزارت صمت دولت سیزدهم هم برای ساماندهی این بازار بی نتیجه نماند و در نهایت جمع شدن بساط تولید ناقص خودروها، از سرگیری واردات خودرو پس از وقفه پنج ساله و حذف قرعهکشی توانست خودرو را به جیب مردم نزدیک کند، حال با توجه به صحبتهای رئیس جمهوری می توان به آینده این صنعت امیدوار بود.
نظرات شما