حسینی گفت:بنزین پالایشگاه های کوچک ایران اکنون به عراق و امارات صادر می شود و افغانستان بنزین به مراتب با کیفیت پایین تر را از ازبکستان وارد می کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد، حمید حسینی عضو هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سه نوع بنزین صادراتی داشتیم، گفت: سال‌های قبل سه نوع بنزین به افغانستان صادر می‌شد؛ بنزین معمول پالایشگاه‌های کشور که دارای استانداردهایی است که به عنوان بنزین پالایشگاهی شناخته می‌شود، دیگر محصولی است که پترو پالایشگاه‌ها تولید می‌کنند که بنزین با اکتان بالاتر است که از آن با عنوان بنزین پیرولیز یاد می‌شود.
 
وی ادامه داد: این محصول مستقیماً قابل مصرف نیست و می‌تواند با فرآورده‌هایی مانند نفتا ترکیب شود و به عنوان بنزین از آن حتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز استفاده می‌کنند.
 
به گفته حسینی این محصول به عنوان مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد و حالت افزایش دهنده اکتان بنزین را دارد که در اقلیم کردستان آن را خریداری می‌کنند و به عنوان مکمل از آن در کشورهای دبی، عراق و افغانستان برای تولید بنزین استفاده می‌کنند.
 
وی توضیح داد: نوع سوم هم بنزینی است که از پترو پالایشگاه‌ها تولید می‌شود که استانداردی نزدیک به یورو 3 دارد و به آن هیدروکربن سبک گفته می‌شود اکنون با توجه به اینکه ظرفیت پالایشگاه‌های ما برای مصرف داخل کاملاً مورد استفاده قرار می‌گیرد امکان صادرات محصولات پالایشگاهی وجود ندارد. و عمدتاً این دو محصول (هیدورکربن سبک و بنزین پرولیز) صادر می‌شود.
 
به گفته حسینی صادرات هیدرو کربن مینی ریفاینری به دلیل استانداردی که افغان‌ها در نظر گرفتند با مشکل مواجه شده است و آنها این محصول را که متعلق به بخش خصوصی است خریداری نمی‌کنند. آنها سعی می‌کنند میعانات گازی را خریداری کنند و خودشان بنزین مورد نیاز را تولید می‌کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: سختگیری‌ها فقط برای ایران است که البته این سختگیری‌ها بی مورد است زیرا ازبکستان و ترکمنستان همین محصولات وارد می‌شود در حال حاضر نیز محصولات تولیدی ایران بازار خودشان را پیدا کرده و به سایر کشورها صادر می‌شوند.
 
حسینی با اشاره به کیفیت محصولات تولید داخل ادامه داد: دولت خوراک مورد نیاز پالایشگاه‌های کوچک مقیاس را تهیه می‌کند و پس از پالایش در مینی ریفاینری ها هیدرو کربن سبک و سنگین تولید می‌شود؛ اکنون وزارت نفت برنامه دارد که گازوئیل این پالایشگاه‌ها را برای سوخت زمستانی خود استفاده کند زیرا سولفور آن بسیار کمتر از گازوئیل پالایشگاهی است و حتی نفتایی که تولید شده قابلیت تبدیل شدن به بنزین با کیفیت را دارد.
 
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فراورده‌های نفتی در پاسخ به این سوال که محصولات صادر شده به افغانستان مربوط به کدام بخش بوده است، خاطر نشان کرد: پالایشگاه‌های کوچک مقیاس همگی مربوط به بخش خصوصی هستند که نزدیک به 80 پالایشگاه می‌شوند و با سختگیری‌های طالبان و تاکید بر ورود محصول با کیفیت این محصولات دارای کیفیت مناسب هستند.

لینک کوتاه
بنزین پالایشگاه‌های کوچک امارات و عراق

اخبار مرتبط

بنزین گران نمی‌شود

بنزین گران نمی‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه گفت: مجلس شورای اسلامی در لایحه برنامه هفتم توسعه... 23 آبان 1402

بنزین کوپنی می‌شود!

بنزین کوپنی می‌شود!

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد... 5 آبان 1402

نظرات شما