دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور از ثبات قیمت روغن خوراکی در بازار خبرداد و گفت: در تامین روغن خام و تولید و توزیع روغن خوراکی در بازار نه تنها مشکلی نداریم و برای آینده نیز بازار آرامی را خواهیم داشت.

 به گزارش نسیم اقتصاد، «امیرهوشنگ بیرشک» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت بازار روغن خوراکی اظهار داشت: روغن جز کالاهای اساسی است و مشمول نرخ ارز 28 هزارو 500 تومانی است، بنابراین افزایش و کاهش نرخ دلار تاثیر چندانی بر نرخ کالاهای اساسی از جمله دانه های روغنی، برنج، گندم و غیره ندارد.
 
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور تصریح کرد: اکنون در تامین روغن خام و تولید و توزیع روغن خوراکی در بازار نه تنها مشکلی نداریم، بلکه برای آینده نیز بازار آرامی را خواهیم داشت.
 
بیرشک افزود: اکنون تخصیص ارز برای ترخیص کالاها از گمرکات به کُندی صورت می گیرد؛ به طوری که 200 هزارتن روغن خام در انتظار تخصیص ارز است و از وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی درخواست داریم برای حفظ آرامش بازار روغن ارز این محصول ارز تخصیص یابد.
 
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور میزان واردات سه ماهه امسال را 250 هزارتن روغن خام عنوان کرد و گفت: در سه ماه ابتدای سال بیش از 400 هزارتن انواع روغن نباتی خانوار و صنف و صنعت تامین و توزیع شده است.
 
وی نیاز سالانه کشور به روغن خام را بین 1.8 تا 2 میلیون تن دانست و ادامه داد: از میزان روغن مصرفی کشور سالانه بین 400 تا 500 هزارتن روغن از محل کارخانجات روغن کشی داخلی و مابقی از محل واردات تامین می‌شود.
 
بیرشک با بیان اینکه ماهانه بین 150 تا 170 هزارتن روغن در بازار توزیع می‌شود، اظهارداشت: از این میزان 60 درصد روغن برای بخش خانوار و 40 درصد صرف صنف و صنعت شده است.
 
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور با اشاره به اینکه بخش عمده روغن وارداتی و توزیع آن مربوط به روغن آفتابگردان است، گفت: اکنون مصرف روغن خوراکی در کشور نسبت به سال گذشته حدود یک درصد کاهش داشته است.

لینک کوتاه
قیمت روغن خوراکی بازار صنایع روغن نباتی

اخبار مرتبط

نظرات شما