سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: صادرات غیر نفتی ایران به ونزوئلا در سال قبل با رشد 416 درصدی به 118 میلیون و 102 هزار دلار رسید، تجارت با ونزوئلا بیش از این مورد انتظار است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همزمان با سفر رئیس جمهور به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه اظهار داشت: در سال 1401 بیش از 49 هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش 118 میلیون و 101 هزار و 832 دلار به ونزوئلا صادر شده که این میزان 416 درصد نسبت به سال قبل تر افزایش داشته، در این سال صادراتی به کوبا و نیکاراگوئه انجام نشده است.

 
وی افزود: واردات کشورمان از کشور ونزوئلا در سال 1401 حدود 8 تن به ارزش 816 هزار دلار و از کشور کوبا حدود 188 تن به ارزش 11 میلیون و 858 هزار دلار بوده، اما در ده سال اخیر از کشور نیکاراگوئه هیچ کالایی به ایران به صورت مستقیم وارد نشده و از ایران نیز کالای غیر نفتی به این کشور صادر نشده است.
 
سخنگوی سابق گمرک در خصوص تجارت ایران با ونزوئلا گفت: عمده کالاهای غیر نفتی صادراتی ایران به ونزوئلا، خودرو، لوازم یدکی و بدنه، محصولات شیلاتی، شیرینی و شکلات، رب گوجه فرنگی، روغن موتور، مواد شیمیایی، دارو و واکسن، کود، شوینده‌ها، پوشاک، صنایع دستی، کاشی و سرامیک، انواع لوله و پروفیل، شیرآلات، ماشین آلات ریخته گری، تراکتور، تانکر، سرنگ و لوازم الکترونیکی بوده و واردات سال گذشته از این کشور به ایران اجزا و قطعات وسایط نقلیه هوایی و تجهیزات الکترونیکی بوده است.
 
وی افزود: صادرات ایران به ونزوئلا از زمان دولت نهم و دهم افزایش یافت و در سال 92 به 120 میلیون و 626 هزار دلار رسید ولی در دولت یازدهم مسیر کاهشی را در این امر شاهد بودیم تا جایی که در سال 96 به 363 هزار رسید، اما در سال پایانی دولت دوازدهم مجدداً به 119 میلیون دلار رسید و در سال 1400 مجدداً با کاهش، 23 میلیون دلار کالا صادر شد و در سال 1401 با رشد 416 درصدی به بیش از 118 میلیون دلار رسید.
 
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص تجارت با کوبا گفت: تا سال 91 به صورت محدود اما سالانه کالای ایرانی به کوبا صادر می‌شد اما از سال 92 تا سال 96 صادراتی به این کشور انجام نشده و فقط 60 هزار دلار در سال 97 صادرات صورت گرفته و مجدداً بعد از آن تا کنون صادراتی به کوبا اتفاق نیفتاده، اما واردات از کوبا که عمدتاً دارو و تجهیزات پزشکی است در سال‌های مختلف انجام شده، که بالاترین میزان آن در 12 سال گذشته در سال 97 با 60 هزار تن به 21 میلیون و 215 هزار دلار رسیده است.
 
لطیفی در خصوص تجارت با نیکاراگوئه گفت: متأسفانه جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه واردات کالا و صادراتی (غیر نفتی) در یک دهه گذشته با نیکاراگوئه نداشته که امیدواریم با سفر رئیس جمهور به این کشور شاهد آغاز تعامل تجاری با نیکاراگوئه باشیم.
 
وی افزود: در چارچوب سیاست ورود یا توسعه روابط تجاری و اقتصادی دولت سیزدهم به بازارهای بکر و جدید، منطقه‌ای و بین المللی همراه با رویکرد چندجانبه گرایی، سفر رئیس جمهوری به آمریکای لاتین با برنامه‌ها و گفتگوهای مد نظر، می‌تواند علاوه بر دستاوردهای سیاسی، در توسعه روابط تجاری و اقتصادی و صادرات خدمات فنی و مهندسی نقش سازنده‌ای ایفا کند.

لینک کوتاه
صادرات ۱۲۰ ایران ونزوئلا

اخبار مرتبط

نظرات شما