معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در اجلاس بین المللی راه به سوی تیان شان، مزیت‌های ایران برای ترانزیت کالا میان چین و اروپا را تشریح کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت راه و شهرسازی، "سید کمال هادیانفر" که به دعوت رسمی وزارت حمل‌ونقل تاجیکستان عازم این کشور شده است، در روز نخست همایش بین‌المللی راه به سوی تیان شان، ضمن تاکید بر اهمیت کریدور چین، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه به اروپا، مزیت‌های جغرافیایی حمل‌ونقل کشورمان در چارچوب کریدور شمال- جنوب و شرقی- غربی را توضیح داد.
 
وی گفت: وجود بیش از 14 هزار کیلومتر خط آهن و 250 هزار کیلومتر انواع راه، انعقاد قرارداد چابهار با هند به منظور تجهیز پایانه‌های کانتینری و کالایی عمومی بندر شهید بهشتی چابهار، احداث خط آهن چابهار به زاهدان و در ادامه به مشهد و سرخس و همچنین احداث خط آهن قزوین- رشت- آستارا، از جمله مزایای مهم کشور به ویژه در راستای توسعه کریدورهای بین‌المللی حمل‌ونقل است.
 
هادیانفر در ادامه به رشد 59 درصدی ترانزیت از کشور و رسیدن به 14.5 میلیون تن در سال 1402 اشاره کرد و گفت: هدف گذاری برای افزایش حجم ترانزیت، فراهم کردن تسهیلات برای کشورهای محصور در خشکی منطقه، به‌ویژه آسیای مرکزی برای دستیابی به آب‌های آزاد از طریق بندر چابهار و شهید رجایی، کاهش زمان تکمیل تشریفات گمرکی در رویه ترانزیت، عملیاتی کردن رویه عبور کالا تحت کنوانسیون تیر از مبدا امارات به ترکیه و نیز از مبدا ترکیه به قطر با هدف توسعه فعالیت‌ها با کشورهای حاشیه خلیج فارس، توسعه ترانزیت کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران و ... از جمله اقدامات در دست انجام کشور در راستای کریدور چین به اروپا از قلمرو کشورمان است.
 
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی همچنین در سخنرانی خود در روز دوم اجلاس بین المللی راه به سوی تیان شان به نقش ایران در توسعه حمل و نقل کشورهای محصور در خشکی در آسیای مرکزی پرداخت.
 
هادیانفر با اشاره به جایگاه سرزمینی ایران در معادلات بین المللی حمل و نقل، اظهار داشت: ایران می‌تواند نقش موثری در دستیابی کشورهای محصور در خشکی در آسیای مرکزی به آب‌های آزاد داشته باشد.
 
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: امضای تفاهم نامه با برخی کشورهای محصور در خشکی منطقه از جمله تاجیکستان برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های لجستیکی بندر چابهار و شروع مذاکره با دیگر کشورها از جمله ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان برای فراهم آوردن امکانات لجستیکی برای این کشورها در بنادر جنوبی کشور از جمله اقدامات ایران است.
 
وی ادامه‌داد: وجود 56 مرکز لجستیکی فعال یا در حال راه‌اندازی در کشور، آمادگی لازم برای تخصیص فضای لجستیکی با ایران، تخفیف‌ها به کشورهای منطقه، حمایت و اعمال تخفیف‌ها و معافیت‌های بندری بر کالاهای ترانزیتی کشورهای محصور در خشکی منطقه آسیای مرکزی و تاکید بر توسعه و تسهیل ترانزیت در کریدورهای بین المللی با رویکرد حمل و نقل ترکیبی از جمله برنامه‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران است.
 
اجلاس بین المللی راه به سوی تیان شان طی روزهای 9 و 10 خرداد 1403 و با حضور نمایندگانی از کشورهای چین، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، ترکیه ، هند و نمایندگان تعدادی از سازمان های لین المللی نظیر تراسیکا و شانگهای با هدف عملیاتی کردن کریدور چین، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه و اروپا برگزار شد.

لینک کوتاه
ایران ترانزیت کالا چین و اروپا

اخبار مرتبط

نظرات شما