گینه استوایی که یک کشور کوچک واقع در غرب آفریقا و کوچکترین تولید کننده نفت عضو اوپک است، در ماه مه به دلیل کاهش تولید و عدم وجود پروژه هایی که جایگزین تولید از دست رفته شوند، هیچ نفتی صادر نکرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، رصد جریان صادرات نفت گینه استوایی از سوی شرکت پترو لجستیک نشان داد که صادرات نفت خام این کشور در ماه میلادی گذشته، به صفر رسید.

گینه استوایی مانند سایر تولیدکنندگان غرب آفریقا با مشکل رایج افت تولید به همراه کمبود پروژه های جدید روبه‌روست. گینه استوایی که در سال 2017 عضو اوپک شد، در سال 2015 به طور میانگین، 289 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کرد اما طبق آمار منابع ثانویه در جدیدترین گزارش بازار نفت اوپک، تولید این کشور تا آوریل امسال، به 59 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد که همچنان 11 هزار بشکه در روز در مقایسه با مارس، بالاتر است. ‌

تولید نفت گینه استوایی در سه ماهه نخست سال 2023، به 54 هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با 90 هزار بشکه در روز در سه ماهه سوم سال 2022 و میانگین 98 هزار بشکه در روز برای کل سال 2021، کاهش نشان داد.

طبق آمار اوپک، این کشور که حدود 1.45 میلیون نفر جمعیت دارد، در سال 2021 نیمی از درآمد صادرات خود را از فروش نفت به دست آورد.

رویترز در اواخر سال 2022 به نقل از منابع آگاه خبر داده بود اکسون موبیل که در حال حاضر بزرگترین تولید کننده نفت در گینه استوایی است، قصد دارد تولید نفت در این کشور را متوقف کرده و پس از انقضای مجوزش در سال 2026، از این کشور خارج شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، غرب آفریقا با در نظر گرفتن هزینه های بالاتر در مقایسه با پروژه های جذاب تر نقاط دیگر و آلایندگی بالای پروژه ها، یک سرمایه گذاری مشکل ساز برای شرکت‌های بزرگ نفتی بوده است. سایر تولیدکنندگان غرب آفریقا و اعضای اوپک مانند نیجریه و آنگولا در بحبوحه هزینه‌های بالا و عدم سرمایه‌گذاری از سوی غول‌های نفتی در سالهای اخیر، با کاهش تولید نفت دست به گریبان بوده اند.

لینک کوتاه
صادرات نفت اوپک سرمایه گذاری

اخبار مرتبط

نظرات شما