حدودا سه هفته پیش، اولین محموله کاتد مس در مجتمع سونگون به تولید رسید؛ بر این اساس بزرگ‌ترین گام در وعده دولت سیزدهم در امر جلوگیری از خام‌فروشی برداشته شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، خرداد ماه سال گذشته بود که رئیس جمهوری در سفر به استان آذربایجان شرقی، دستورات ویژه‌ای برای توسعه‌ی مجموعه‌ی مس سونگون داد؛ به گونه ای که ظرفیت کارخانه‌ی مس کاتد از 200 هزار تن فعلی به 400 هزار تن و فاز چهار با ظرفیت تولید 250 هزار تن کنسانتره مس در سال به یک میلیون تن کنسانتره مس در سال افزایش پیدا کند؛ همچنین وی با ایجاد شهرک صنعتی مس برای صنایع پایین‌دستی مس در اهر، ورزقان و مرند و استقلال مس سونگون به‌عنوان یکی از شرکت‌های اختصاصی در آذربایجان شرقی موافقت کرد.

رئیس جمهوری همچنین در این سفر وعده کرد که در خرداد ماه سال 1402، تولید مس کاتد از طریق هیپ لیچینگ عملیاتی خواهد شد.

پس از آن، مهر ماه سال گذشته بود که مدیر مجتمع مس سونگون ضمن اشاره به هدف‌گذاری صورت گرفته برای تولید 400 هزار تن کاتد در مس سونگون، اظهار کرد: با توسعه مجتمع مس سونگون، برای 40 هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

به دنبال آن در راستای تحقق وعده  رئیس جمهوری، در 24 اردیبهشت ماه سال جاری، طرح تولید مس کاتد به روش هیپ لیچینگ با اسیدپاشی در مجتمع مس سونگون شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی آغاز شد؛ بدین ترتیب ظرفیت تولید سالانه 3000 تن مس کاتد پیش‌بینی و هدف‌گذاری شد.

در نهایت پروژه‌ هیپ‌لیچینگ مس سونگون، اولین پروژه‌ هیپ دره‌ای در ایران و جزو سه پروژه‌ی هیپ در جهان است؛ برای تکمیل زنجیره‌ی ارزش صنعت مس ایران، پروژه‌ی هیپ لیچینگ سونگون از سال 1397 عملیات مهندسی خود را آغاز کرده است. این پروژه سالانه با تولید 3300 تن کاتد به عملیات خود ادامه داده و حدود 1500 میلیارد تومان برای کشور ثروت و ارزش آفرینی خواهد داشت.

گفتنی است که با تحقق تولید اولین محموله مس کاتدی در مجتمع مس سونگون، وعده جلوگیری از خام‌فروشی از این معادن مس نیز در دولت سیزدهم محقق شود.

در سال 1400 بود که استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد منظور جلوگیری از خام‌فروشی و تحقق مطالبه مردم مبنی بر بهره‌مندی استان از ظرفیت این معدن، طرح‌های توسعه مجتمع مس سونگون ورزقان در بخش‌های کاتد و تغلیظ آغاز و اجرای پروژه بسیار مهم تولید کاتد توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در دستور کار قرار گیرد و در پروژه تولید کاتد مس در سونگون برای پایان خام‌فروشی تسریع شود.

اخیرا نیز مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، ضمن اشاره به عملیاتی شد پروژه‌ی تولید کاتد مس به روش هیپ‌لیچینگ در مجتمع مس سونگون، اظهار کرد: با تلاش شبانه‌روزی‌ صورت گرفته، این پروژه اجرایی شد. در حقیقت افزایش قریب به سه برابری تولید دیده شده است. برای این پروژه بالغ بر 1000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و سالیانه 3000 تن مس کاتد برای اولین بار در آذربایجان شرقی تولید می‌شود که یکی از آرزوهای دیرین این استان است.

یادآوری می‌شود که در سال گذشته، 285 هزار تن مس کاتد در کشور تولید شد؛ در طول یک دهه‌ی گذشته نیز (از سال 1390 تا سال 401)، مس کاتد تولید شده از 235 هزار تن به 300 هزار تن رسیده است که این نشان می‌دهد که در طول این مدت حتی نتوانسته‌ایم 100هزار تن به تولید شرکت مس اضافه کنیم؛ امابرنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا در سال 1406، مس کاتد تولیدی به یک میلیون تن ارتقا پیدا کند.

لینک کوتاه
خام فروشی مس تولید مس کاتد مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما