رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران گفت: در برنامه هفتم توسعه، شرایط کشور عادی تلقی شده و تکلیف هیچکدام از مشکلات ساختاری روشن نیست؛ در حالی که این سند بالادستی باید مبنای سایر اسناد کشور باشد.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از مهر، محمد قاسمی، اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه شرایط کشور عادی لحاظ شده است؛ یعنی کشوری که تحریم نیست و مشکلات خاصی در حوزه اقتصاد به ویژه در بخش تولید ندارد.
رئیس مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی ایران افزود: نکته دوم آنکه یک سندی در حال تصویب است برای نوشتن مجموعهای از اسناد دیگر؛ یعنی اینکه در برنامه هفتم توسعه تکلیف هیچ موضوعی روشن نشده است. هر جا گفته شده مشکلی وجود دارد قرار است گروهی جمع شوند و اسنادی بنویسند که این اسناد در قالب سندهای راهبردی، پشتیبان و… و بعد از تدوین شروع به اجرا شوند و مشکل را رفع کند.
وی ادامه داد: به این ترتیب شبیه برنامههای قبلی باید چند سال صرف نوشتن اسنادی کنیم که تازه به نقطه شروع اجرای برنامه هفتم توسعه برسیم.
قاسمی اظهار داشت: مساله مهم دیگر آنکه مجموعهای از اصلاحات ساختاری پیش بینی شده است منتهی مشخص نیست که نتایج آنها چیست. آیا بررسی دقیقی در مورد آنها صورت گرفته است یا خیر؛ به عنوان نمونه در این برنامه پیشنهاد داده شده که وزارت امور اقتصادی و دارایی تبدیل به وزارت تأمین مالی و خزانه داری شود. سوال این است که آیا مجموع صدها وظیفه دیگری که فراتر از تأمین مالی و خزانه داری بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی است، چیست؟! همچنین دولت در لایحه دیگری پیشنهاد داده که وزارت بازرگانی تشکیل شود که به نوعی وظیفه قیمت گذاری و کنترل قیمت دارد.
وی تصریح کرد: اگر دولت واقعاً میخواست یک طرح و برنامه درستی داشته باشد شاید لازم بود حوزه بازرگانی داخلی و خارجی از وزارت صمت میگرفت و با گمرک و باقی نهادهای درگیر در این حوزه مانند سازمان توسعه تجارت، تبدیل به وزارت اقتصاد و بازرگانی میکرد و در کنار آن هم وزارت تأمین مالی و خزانه داری تشکیل میشود.
قاسمی تاکید کرد: بنابراین به نظر میرسد طرح و نقشه مشخصی برای این اصلاحات ساختاری وجود ندارد.
رئیس مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی ایران گفت: یک تعریف قانونی از برنامه 5 ساله در قانون برنامه و بودجه -1351- داریم که گفته شده دولت اهدافی را تعیین میکند و در ادامه نحوه تأمین منابع برای این اهداف را روشن و سپس چگونگی اجرای این اهداف را تعیین تکلیف میکند.
وی افزود: در پیشنویس برنامه هفتم توسعه آن چارچوب قانون برنامه و بودجه را رعایت کرده و بیشتر از الگوی برنامه پنجم به بعد تبعیت کرده است. این برنامهها تقریباً در یک زمینه یکسانی هستند.
قاسمی تصریح کرد: این برنامهها مجموعهای از اصلاحات حقوقی و ساختاری که در حقیقت به دنبال تعیین یک مجموعهای از محدودیتها آن هم عمدتاً برای تنظیم بودجههای سنواتی هستند؛ یعنی با ایجاد کردن محدودیتهایی برای اینکه بتواند با پیشنهادهای دستگاههای اجرایی در مرحله تهیه بودجه مقابله کند و مجموعهای از پیشنهادهای نمایندگان در مرحله تصویب بودجه را مدیریت کند. بنابراین چندان مبانی نظری روشنی روی اصلاحات ساختاری ذکر شده در برنامه هفتم توسعه حاکم نیست.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق برنامه هفتم توسعه، ساخت پنج میلیون واحد... 5 اسفند 1403
گزارش اتاق ایران برای آذرماه 1403 نشان می دهد میزان فعالیت های اقتصادی و صنعتی به نحو قابل... 19 دی 1403
تا چند هفته پیش و براساس اطلاعات منتشر شده در سال 2024، ایرانیها بهعنوان سومین کشور... 17 دی 1403
رئیس مرکز ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی میگوید شنبه (14... 13 مهر 1403
فرمانده انتظامی تهران بزرگ تاکید کرد که اتباع بیگانه ای که در داخل کشور و به خصوص تهران... 29 مرداد 1403
اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان با ارسال نامهای به اعضا و دوستان این نهاد، مخالفت... 29 فروردین 1403
یک عضو اتاق بازرگانی ایران درباره نوسان بازار ارز گفت: این موج هیجانی، به هیچ عنوان... 19 فروردین 1403
نظرات شما