دبیر انجمن تامین‌کنندگان و واردکنندگان برنج کشور از توافق این انجمن با کشاورزان استان مازندران برای عرضه برنج‌هایی که از کشت سال گذشته در انبارهای شمال کشور باقی‌ مانده است، خبر داد.

به گزارش نسیم اقتصاد، همشهری نوشت: مسیح کشاورز با اشاره به اتفاقاتی که باعث شده بود بخشی از کشاورزان سال گذشته از عرضه برنج خود به بازار خودداری کنند، از مدیریت این شرایط در استان مازندران خبر داد و اضافه کرد: بر اساس توافقی که با کشاورزان صورت‌گرفته قیمت‌ها تا حد زیادی منطقی شد و برنج تولید سال گذشته با 15درصد کاهش قیمت به مراکز فروش در شهرهای کشور می‌رسد.
 
در ماه‌های گذشته خبرهای زیادی درباره اینکه بالغ بر 200هزار تن برنج تولید سال گذشته روی دست کشاورزان شمال کشور باقی مانده است، منتشر شد و مسئولان استانی و نمایندگان استان‌های شمالی بارها از ضرر و زیان شالیکاران و سوءاستفاده مافیای واردات از شرایط ایجادشده گفته‌اند. این در شرایطی است که برنج ایرانی در بازار مصرف همچنان قیمت بالایی دارد و انواع برنج خارجی نیز با محدودیتی که در زمینه واردات برنج از هند ایجاد شد، از زمستان پارسال رو به گرانی گذاشت.
 
میزان تولید برنج در سال زراعی گذشته به استناد آمارهای اعلام‌شده بین 2میلیون و 200 تا 2میلیون و 400هزار تن بود و به گفته دبیر انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج، سال گذشته یک‌میلیون و 400هزار تن برنج نیز توسط بخش خصوصی به کشور وارد شد که این میزان، جدا از واردات دولتی و ذخایر استراتژیک‌کشور بوده است.
 
مجموع این ارقام، موجودی برنج کشور برای سال گذشته را از میزان تقاضای سالانه بازار برنج که 3.5میلیون تن اعلام شده است، فراتر می‌برد و قیمت‌های بالای برنج در بازار را غیرقابل توجیه می‌کند.
 
وضعیت امروز قیمت‌ها در بازار
بازار برنج ایران اگرچه در سال گذشته شرایط آرامی را پشت سر گذاشت اما انتظار مصرف‌کنندگانی را که با توجه به خبرهای خوش رشد تولید و واردات، چشم‌انتظار کاهش قیمت‌ها بودند، برآورده نکرد. قیمت برنج ایرانی در سال1400 به یکباره با حدود 300درصد افزایش از 35 تا 40هزار تومان به بیش از 150هزار تومان رسید و کاهش 10 تا 20درصدی قیمت در سال گذشته چیزی نبود که مصرف‌کنندگان را راضی کند و این نارضایتی با کاهش شدید تقاضا برای برنج ایرانی در بازار خود را نشان داد.
 
ارقام باکیفیت برنج ایرانی مثل طارم، هاشمی و دم‌سیاه که سال1400 تا حدود کیلویی 200هزار تومان هم فروخته می‌شدند پارسال به 130 تا 140هزار تومان برگشتند و انواع پرمحصول هم تا 80هزار تومان کاهش قیمت پیدا کردند، اما افت محسوس قدرت خرید، بخش زیادی از مصرف‌کنندگان آنها را به سمت برنج‌های وارداتی فرستاد؛ برنج‌هایی که شب عید قیمت‌شان تا کیلویی 60هزار تومان هم رسید.
 
حال با نزدیک شدن به فصل جدید برداشت برنج، کشاورزان، واسطه‌ها و فروشندگانی که برنج سال گذشته را در انبارها دارند ناچارند موجودی خود را به بازار عرضه کنند و این موضوع بازار را در شرایط بهتری قرار داده است.
 
به گفته رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، قیمت برنج نسبت به اوایل سال بین 30 تا 35درصد کاهش یافته و به عنوان مثال برنجی هاشمی که شب عید در عمده‌فروشی‌ها 115هزار تومان فروخته می‌شد دیروز کیلویی 85هزار تومان قیمت خورد.
 
رضا کنگری همچنین حداقل و حداکثر قیمت برنج ایرانی در بنکداری‌ها را 35 تا 85هزار تومان اعلام کرد که با احتساب 13درصد سود خرده‌فروشی‌ها باید بین 40 تا 100هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد.
 
به گفته این مقام صنفی کف و سقف قیمت برنج وارداتی نیز در عمده‌فروشی‌ها 35 تا 42هزار تومان است که در خرده‌فروشی‌ها باید بین 40 تا 48هزار تومان عرضه شود.
 
تکلیف واردات معلوم نیست
هر سال همزمان با آغاز فصل برداشت برنج ایرانی به مدت 4ماه واردات برنج به کشور برای حمایت از تولید داخلی به موجب قانون ممنوع می‌شود؛ قانونی که اجرای آن 2سال پیش، همزمان با کاهش تولید داخلی، جهش قیمت برنج را به دنبال داشت. سال گذشته این قانون موقتا لغو شد تا با تداوم واردات، از تکرار مشکلات سال1400 پیشگیری شود.
 
امسال اما هنوز مشخص نیست تکلیف واردات در فصل برداشت چه می‌شود. دبیر انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج کشور در این‌باره به همشهری گفت: از ابتدای امسال 188هزار تن برنج توسط بخش خصوصی به کشور وارد شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 160هزار تن کمتر است. پیشنهاد ما درباره واردات این است که یا مدت‌ ممنوعیت کاهش یابد و یا اینکه مانند سال گذشته، دولت از اجرای این قانون صرف‌نظر کند تا در تامین بازار مشکلی ایجاد نشود.

لینک کوتاه
‌کاهش‌ قیمت برنج بازار برنج ایرانی برنج خارجی

اخبار مرتبط

نظرات شما