دولت مدعی است پول خرید تضمینی گندم را به کشاورزان پرداخت کرده است اما گندمکاران این موضوع را رد می‌کنند. برخی از آنها می‌گویند در حدود دو ماه گذشته پولی از دولت دریافت نکرده‌اند. این موضوع مشکلاتی را در پرداخت هزینه‌های کارگر و ابزارآلات کشاورزی برای گندم‌کاران ایجاد کرده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، تجارت نیوز نوشت: اخیرا سیدمحمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است، مطالبات گندم‌کارانی که گندم خود را تا 29 اردیبهشت به دولت تحویل داده‌اند به آنها پرداخت شده است. اما کشاورزان نظر دیگری دارند و تاکید می‌کنند که نه تنها پولی به آنها پرداخت نشده است که موعد تسویه هم چندان مشخص نیست.
 
در حالی که برخی منابع، از تسویه پول گندم‌کاران در بازه یک هفته تا 10 روزه خبر می‌دهند، آنها معتقدند این موضوع گاهی تا 40 روز هم طول می‌کشد. برخی از کشاورزان تاکید می‌کنند هنوز ریالی برای فروش محصول خود به دولت در اردیبهشت امسال دریافت نکرده‌اند. موضوعی که آنها را در پرداخت هزینه‌های لازم برای استخدام کارگر و کرایه ابزارآلات کشاورزی با مشکل مواجه کرده است.
 
کشاورزان: پول گندم را دریافت نکردیم
 
در ادامه برخی نظرات گندم‌کاران در مورد تسویه فروش تضمینی گندم را می‌خوانید.
 
– «صدای کشاورز به جایی نمیرسه. درکل شنونده ای نیست. موقع خرید بذر از دولت، کشاورز باید هر جوری شده پول نقد جور کند. اما حالا گندم رو از کشاورز تحویل میگیرند بدون پرداخت پول. امروز رفتم درب سیلو برای پرس و جو طلب. گندمهای که 20 روز پیش تحویل دادم میگن خبری از پول نیست. گفتم کجا باید پیگیری کنم. جواب داد جایی نیست هر وقت خودشون بخوان میریزند به حساب.»
 
– «بنده 24 روزه گندم تحویل سیلو دادم. کشاورز باید فورا پولش پرداخت کنید ولی متاسفانه هیچ حالیشون نمیشه. الان سیلو منطقه ما هم کاملا حتا گندم بارگیری کردن و بستن رفتن برا یک سال دیگر. اداره غله هم کشاوز راه نمیده وارد بشه چکار کنیم 210 تن دادم.»
 
– «کجا پرداخت شده تا 29 اردیبهشت؟ من 17 اردیبهشت تحویل سیلو دادم دریغ از هزارتومن که پول بدن.»
 
– «نزدیک 2ماه گندم تحویل سیلو دادم نه نرخ مشخصی از سوی دولت محترم مشخص شده نه زمان تسویه حساب. کلی چک دارم که برگشت خوردن اما خبری از پول گندم نیست.»
 
– «قبلا ا هر سال بعد تحویل گندم به سیلو تا یک هفته و کمتر پول کشاورزان رو دولت میداد الان دو سالی هست که اینقد لفتش میدن که کشاورز واقعا زده میشه. تو این وضعیت تورم و گرونی تا کی باید منتظر دولت باشیم تا پول گندم ما رو بده کشاورز رو مجبور میکنن سال دیگه با هر قیمتی که باشه آزاد بفروشه.»
 
– «بنده حدود چهار هفته پیش گندم رو تحویل دولت دادم هنوز هیچ پولی به حسابم واریز نشده. به یه عده ای علالحساب پول دادن اونم به نرخ سال گذشته.»
 
هزینه‌ها را چگونه پرداخت کنیم؟
– «تو جامعه ای که مدیریت نباشه وضع همین میشه. گندم بذری خریدیم کیلویی هفده هزار باید بدیم یازده و پونصد ..تراکتور و کمباین و سم و کود چند برابر شده..نه ماه هم یک خانواده منتظر بودن محصول دست بیاد حالا این شده وضعیتمون…»
 
– «یک ماه ونیم پیش گندم تحویل دادیم یک ریال پرداخت نکردند چطوری میگن تا 29 اردیبهشت پرداخت کردیم؟ کارگر بدبخت ماهیانه که نزد ما کار میکرده چه گناهی داره؟»
 
– «آقا ما کشاورز هستیم و نام تولید کننده گندم ولی از ما بدبخت تر نیست مردم سر وقت استراحت می کنن سر وقت می خوابند ولی کشاورز بدبخت نه خواب و نه خوراک تو سرما و گرما. خدایا این چند سال که از عمر ما باقی ماند بعد ازآن دیگر نیروی جوان جدید مانندما کشاورزی نمی کنن و دیگر سختیها برای ما ونسل ما بود ولی دیگر جوانهای الان دیگر به خود زحمت نمی دهند ولی دیگر تمام. نه پول گندم را به وقت می دهند، سم گران، کمپاین گران، کود گران، تمام اجناس گران ولی به بدبخت کشاورز هیچکس رحم نمیکند.»
 
– «در مملکت ما هر تولیدی که به مردم ربط داشته باشد هم قیمت پایین است و هم نقدا بفروش نمی رسد… اما اگر همین مردم بدهی به دولت داشته باشند سود و دیر کرد ان تا ریال اخرش می گیرند…. بدبخت مردم مخصوصا کشاورز و دامدار…»
 
– «چرا دولت اینکار رو با کشاورزان میکنه در حالی که داره گندم را ده برابر قیمت داخلی وارد میکنه در حال حاضر همچی داره سر کشاورزان خراب میشه، کامیون داران کمباین دارن کارگران و انبارداران و همه دارند کشاورز را تیغ می زنند در راس اینها هم دولت است کشاورزی که این همه هزینه کرده این همه زحمت کشیده حالا گندمش مفت خریداری میشه پولشو هم با تاخیر زیاد بهش میدن.»

لینک کوتاه
کشاورزان پول فروش گندم گندم‌کاران