وزیر امور اقتصادی و دارایی از مذاکره با همتای عربستانی خود برای آغاز مجدد روابط پولی و بانکی دو کشور خبر داد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز هیات وزیران در راستای هدف گذاری رونق و رشد تولید مصوبه بسیار خوبی را صادر کرد که در این مصوبه برای نخستین بار 1500 مجوز کسب و کار به عنوان تنها مجوزهای تأییدمحوری که نیازمند تأیید وزارت خانه ها و دستگاه های اجرایی هستند، به تصویب رسید.
 
وی افزود: این 1500 مجوزها دیگر تأیید محور هستند و فعالان اقتصادی تنها با ثبت اطلاعات در درگاه ملی مجوزها و پذیرش مسئولیت هایی که قانون بر عهده آنها گذاشته شده و بارگذاری مدارک می توانند مجوزهای خود را دریافت کنند؛ این تکلیفی است که ماده یک قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار از سال 1400 بر عهده دولت گذاشته بود که امروز مصوب شد.
 
دستاوردهای سفر به جده

 
وزیر اقتصاد با اشاره به سفر این هفته خود به جده عربستان گفت: اصل این سفر به دعوت بانک توسعه اسلامی برای نشست سالانه در جده برگزار شد که در حاشیه آن دیداری با مدیرعامل این بانک انجام شد تا طرح‌های جمهوری اسلامی ایران و بخصوص پروژه های زیرساختی در استان‌ها با همکاری بانک توسعه اسلامی تسریع شود.
 
خاندوزی به دیدارهای دوجانبه صورت گرفته در حاشیه این اجلاس نیز اشاره کرد و با بیان اینکه رویکرد بسیار عملگرایانه بین کشورهای مسلمان و منطقه برای توسعه ارتباطات با ایران وجود داشت، یادآور شد: دیدارهایی با مقامات اقتصادی عمان، امارات و سایر کشورها انجام شد و همگی بر این تأکید داشتند که به سرعت وارد پروژه های سرمایه گذاری در ایران شوند و سرمایه گذاری در کشور ما برای آنها بسیار جذاب بود.
 
به گفته وزیر اقتصاد، در این دیدارها مقرر شد توافق نامه های گمرکی، سرمایه گذاری مشترک و حذف مالیات مضاعف به سرعت بین ایران و این کشورها امضا شود.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: در سفر سلطان عمان به ایران نخستین توافق نامه سرمایه گذاری عمان در ایران امضا می شود و با طرف اماراتی و عربستانی هم به همین ترتیب توافق نامه هایی امضا خواهد شد.
 
توسعه روابط اقتصادی با عربستان در سه محور
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی به دیدارش با همتای عربستانی اشاره کرد و گفت: با توجه به رویکرد مثبت در افزایش تعاملات سیاسی و انتقال آن به احیای روابط اقتصادی و مناسبات و منافع اقتصادی، در سه محور این همکاری ها دنبال می شود.
 
خاندوزی اضافه کرد: ترسیم نقشه کلی روابط اقتصادی دو کشور با توجه به بعد از چند سال کاهش و حتی قطع روابط در دستور کار است که این موضوع با استقبال طرف سعودی مواجه و قرار شد در مواردی که به حوزه حج برمی گردد، بخصوص در حوزه مسائل مالی و بانکی و پروازها در کوتاه مدت رخ دهد.
 
وزیر اقتصاد تاکید کرد: در میان مدت هم مقرر شد ظرف سه ماه آینده هیات های اقتصادی بخش خصوصی و مدیران شرکت های ایرانی و سعودی ملاقات هایی با یکدیگر داشته باشند تا تعاملات بخش خصوصی دو کشور در قالب نقشه راه تعاملات بخش دولتی هم به تأیید برسد.
 
سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به انجام مذاکراتی در زمینه نفت و گاز بین ایران و عربستان افزود: طرف سعودی در این زمینه علاقه مند است همکاری کند؛ وزیر نفت ما هم قبل از این سفر به من اعلام کرده بود که ایران هم علاقه مند است در زمینه نفت و گاز با سعودی ها همکاری کند و پروژه های نفت و گاز در اولویت قرار می گیرد.
 
وی تأکید کرد: امیدواریم طی ماه های آینده در عمل شاهد نتایج این دیدارها باشیم.

لینک کوتاه
ایران عربستان روابط پولی و بانکی کشور سخنگوی اقتصادی دولت

اخبار مرتبط

نظرات شما