رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با بیان اینکه ما برای سال جدید خواستار تغییر نرخ نان هستیم و آنالیز خود برای نرخنامه جدید را در جلسات کارگروه آرد و نان ارائه کرده‌ایم، گفت: درخواست ما مورد کارشناسی قرار گرفته و در این زمینه قول‌هایی به ما داده‌اند که امیدواریم تا پایان اردیبهشت قطعی شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، همشهری نوشت: رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با بیان اینکه ما برای سال جدید خواستار تغییر نرخ نان هستیم و آنالیز خود برای نرخنامه جدید را در جلسات کارگروه آرد و نان ارائه کرده‌ایم، گفت: درخواست ما مورد کارشناسی قرار گرفته و در این زمینه قول‌هایی به ما داده‌اند که امیدواریم تا پایان اردیبهشت قطعی شود چرا که با توجه به شرایط کنونی کار برای نانوایان ممکن نیست.
 
بیژن نوروزمقدم ادامه داد: نرخ‌های کنونی نان مربوط به سال 99 است که آنهم بعد از 16 ماه دوندگی، ما موفق شدیم در تیر 1400 مجوز افزایش نرخ را بگیریم اما در همان نرخنامه هم اعلام شده است که نرخ‌ها مربوط به سال 1400 است یعنی سال 1401 و 1402 هیچ نرخ جدیدی نداشتیم اما نانوایان مجبور هستند با همان نرخ گذشته ولی با تورم و هزینه‌های 1401 و 1402 مشغول به کار شوند.
 
نوروزمقدم افزود: طبق گفته خود رئیس کل بانک مرکزی، تورم امسال حدود 46.5 درصد و سال گذشته حدود 46 درصد است این در حالی است که نرخ تورم سال 1400 هم که ما موفق به دریافت نرخ‌های جدید شدیم همین میزان بود که با یک حساب ساده می‌شود متوجه شد ما در حدود 130 تا 140 درصد از نرخ واقعی نان عقب هستیم این در حالی است که برای بازرس‌هاس سازمان‌های مختلف که به نانوایی‌ها مراجعه می‌کنند نرخ سال 99 ملاک است در حالی که هزینه‌ها به سال 1402 است و بدون توجه به این موضوع نانوایان را جریمه می‌کنند که بعضا جرایم هم خیلی سنگین است.
 
نرخ نان نمی‌تواند ثابت بماند
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با تاکید بر اینکه نرخ نان نمی‌تواند همینطور ثابت بماند، گفت: دولت‌ برای اینکه مردم نان ارزان‌تر بخورند سعی می‌کند به نانوا فشار بیاورد در حالی که نانوایان هم عضوی از همین جامعه هستند و همه تورم و گرانی‌ای که در جامعه وجود دارد برای نانوایان هم است و آنها هم مثل بقیه مردم با همین نرخ تورم، مایحتاج روزانه و حداقل‌ نیازهای خود را تامین می‌کنند این در حالی است که قیمت همه چیز از سال 99 چندین برابر شده اما قیمت نان تغییر نکرده است.
 
نوروزمقدم ادامه داد: کل فروش یک نانوایی لواش در طول روز حدود 2 میلیون تومان است در حالی که حدود 400 تا 450 هزار تومان هزینه آرد دارد و حدود یک‌میلیون و 500 هزار تومان هم دستمزد دو سه کارگری است که در نانوایی کار می‌کنند. در کنار اینها پول آب و برق و گاز و بیمه و مالیات و خورد و خوراک کارگران و مهمتر از همه، اجاره مغازه‌ را لحاظ کنید چون مالکان توجه نمی‌کنند که حقوق کسی کم است یا زیاد، آنها سر ماه کرایه خود را می‌خواهند. بنابراین، با روزی 2 میلیون تومان درآمد اصلا نمی‌شود از پس خرج و مخارج یک نانوایی برآمد.
 
نارضایتی نانوایان
محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد در بهمن‌ماه 1401 اعلام کرد که مطابق قول دولت، 15 درصد کمک‌هزینه پرداختی به نانوایان بابت جبران افزایش اجاره و دستمزد به دوبرابر یعنی 30 درصد افزایش می‌یابد تا خلأ درآمدی نانوایان بیشتر جبران شود. رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در این باره گفت: وقتی طرح هوشمندسازی یارانه نان اجرا شد برای اینکه نانوایان را ترغیب کنند که سامانه هوشمند را بپذیرند در ابتدای کار 15 درصد شب به شب به حساب آنها می‌ریختند که از پایان بهمن‌ماه سال گذشته 15 درصد را 30 درصد کرده‌اند اما کل این 30 درصد رقمی در حدود 600 هزار تومان است که هیچ دردی از نانوا دوا نمی‌کند و فقط اسمش بزرگ است!
 
گزارش‌ها نشان می‌دهد که تخلفات نانوایی‌ها با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان کم نشده و همچنان شاهد تخلفاتی مانند کم‌فروشی، فروش اجباری نان‌های ویژه و حتی دستکاری داده‌های دستگاه‌های کارتخوان هوشمند از سوی برخی نانوایان و مهمتر از همه افت کیفیت نان هستیم.
 
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در این زمینه گفت: بالارفتن هزینه‌های طبخ نان در مقابل ثابت ماندن نرخ آن به طور مستقیم با این تخلفات ارتباط دارد اما الان وضعیت به گونه‌ای است که نانوایان با چنین تخلفاتی هم دیگر نمی‌توانند هزینه‌های خود را جبران کنند چرا که برای مثال سود کم‌فروشی 20 تا 25 درصد می‌شود اما ما 130 تا 140 درصد از هزینه‌ها عقب هستیم که فاصله بسیار زیادی است و کار برای نانوایان بسیار سخت شده است.
 
نوروزمقدم در مورد کیفیت نان هم گفت: کیفیت نان به چند عامل بستگی دارد که اولین آن آرد است اما آردی که به دست ما می‌رسد هیچ وقت یک دست نیست برای همین است که شما ممکن است 10 روز از یک نانوایی نان بخرید و نان خوبی هم به شما بدهد اما 10 روز بعد کیفیت نان پایین بیاید که علتش به یکدست نبودن آرد برمی‌گردد.
 
وی ادامه داد: عامل دیگری که روی کیفیت نان تاثیر دارد، هزینه‌هایی است که به نانوایان تحمیل می‌شود، برای مثال هر کیسه خمیر مایه که ماده اصلی تولید نان است و نانوا باید از آن استفاده کند تا نان مرغوبی پخت کند در سال 99 حدود 300 هزار تومان بود اما الان همین خمیر مایه که یک مقدار از آن را به ما سهمیه می‌دهند به نرخ سهمیه‌ای 600 هزار تومان شده است که نزدیک به 50 درصد افزایش یافته و بقیه آن را هم باید به دوبرابر قیمت یعنی یک‌میلیون و 300 هزار تومان از بازار آزاد بخرند.
 
نان چقدر گران می‌شود؟

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در ادامه بیان کرد: اما اگر دولت همت کند و نرخ مناسبی برای نان تعیین کند بدون تردید کیفیت نان هم بهتر خواهد شد. چرا که نانوا اگر درآمد داشته باشد و دستش باز باشد که هزینه کند مسلما نان با کیفیت‌تری تولید می‌کند اما وقتی می‌گویند باید لواش را دانه‌ای 500 تومان تولید کند و دست مردم بدهد امکانش نیست چون الان با 500 تومان در این مملکت هیچ چیزی نمی‌دهند.
 
نوروزمقدم در مورد نرخ مدنظر اتحادیه گفت: همانطور که اشاره شد ما نسبت به تورم و هزینه‌ها، در حدود 130 تا 140 درصد از نرخ واقعی نان عقب هستیم اما مطلع هم هستیم که در حال حاضر امکان افزایش 130 تا 140 درصدی نرخ نان نیست و مردم آن را نمی‌پذیرند ولی اگر این رقم دو بخش شود و بخشی از قیمت را مردم پرداخت کنند و بخش دیگر را دولت روی همان یارانه‌ای که در حال حاضر 30 درصد است جبران کند هم به مردم فشار نمی‌آید و هم نانوا می‌تواند ادامه کار بدهد.

لینک کوتاه
نان گران رئیس اتحادیه نانوایان سنتی

اخبار مرتبط

نظرات شما