طی چند هفته گذشته گزارش‌هایی مبنی بر آتش‌گرفتن ناگهانی خودروها در شهر ماراکایبوی ونزوئلا منتشر شده، که برخی از جریان‌های رسانه‌ای خارج از کشور، مقصر این موضوع را بنزین وارداتی ایران اعلام کرده اند؛ موضوعی که وزارت نفت آن را تکذیب کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، همشهری آنلاین نوشت: در چند هفته گذشته ویدئوهای بسیاری از اتومبیل های غرقه در آتش در ونزوئلا در شبکه های اجتماعی منتشر شد که مقصر به باورهای برخی از رسانه های معاند «بنزین های بی کیفیت ایرانی» بود.
 
دیروز نیز ادعای عجیب از سوی ونزوئلایی‌ها علیه ایران در شبکه های خبری منتشر شد. برخی کانال های خبری به نقل از یورونیوز نوشتند: «طی چند هفته گذشته گزارش‌هایی به صورت روزانه مبنی بر آتش‌گرفتن ناگهانی خودروها در شهر ماراکایبوی ونزوئلا منتشر شده است. همچنین ویدئوهای بسیاری از اتومبیل‌های غرقه در آتش در این پایتخت پیشین نفت ونزوئلا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده. مقصر، اما به باور بسیاری «بنزین‌های وارداتی بی‌کیفیت» ایران است.»
 
این اولین‌باری نیست که خبری شبهه‌برانگیز از کیفیت محموله‌های سوخت ایرانی نقل رسانه‌های خارجی می‌شود. پیرامون ادعای رسانه های خارجی در خصوص کیفیت پایین بنزین صادراتی ایران به ونزوئلا، همشهری آنلاین طی پیگیری هایی که از وزارت نفت داشت کرد در نهایت این پاسخ را از این وزارتخانه دریافت کرد: «ایران صادرات عمده ای به ونزوئلا نداشته است و تنها یک محموله در فروردین ماه سال گذشته به یک مقصد دیگر صادر شده است، ضمن اینکه اساسا هر نوع صادرات فراورده های نفتی از مبادی رسمی ایران صورت می گیرد و تحت استانداردهای شناخته شده بین المللی انجام می شود و از نظر کیفیت، محموله ها مشکلی ندارند. تولیدات پالایشگاهی صادراتی ایران همان تولیداتی است که در داخل کشور مصرف می شود، اگر چنین موضوعی صحت داشت در مقاصد دیگر صادراتی نیز می بایست مشکلات مشابهی را گزارش می کردند، بنابراین چنین موضوعی از سوی وزارت نفت تایید نمی شود که کیفیت سوخت ایران موجب آتش سوزی شده باشد. آتش گرفتن خودروها می تواند دلایل مختلفی از جمله نقص فنی خودرو، حریق عمدی، وجود نقص در طراحی و ساخت آن، تعمیرات ناقص و نامناسب و علت هایی از این دست باشد که ارتباط به بنزین مصرفی ندارد. »
 
به گفته روابط عمومی وزارت نفت، بخش عمده ای از تولیدات پالایشگاهی ایران با استانداردهای یورو 4 تولید می شود که کیفیت مطلوب را دارد و از این نظر مشکلی نیست، ضمن اینکه درداخل ایران نیز همین محصولات استفاده می شود و گزارشی در خصوص نا ایمن بودن سوخت مطرح نشده است.
 
با وجود اینکه ونزوئلا صاحب بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان است در حال حاضر پالایشگاه‌های ونزوئلا به دلایل مختلفی از نظر عملیاتی خاموش هستند و ونزوئلا با کمبود شدید بنزین مواجه است. به تازگی همکاری نفتی ایران و ونزوئلا در زمینه توسعه میدان‌ها، نوسازی پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی و تجارت نفت با امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های تازه همکاری کلید خورده است.در این اسناد درباره بازسازی و نوسازی مجتمع‌های پتروشیمی ونزوئلا با خدمات فنی، مهندسی و تجهیزات ایرانی، بازسازی و نوسازی اسکله بارگیری، پایانه نفتی، تجارت و صادرات نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی توافق‌هایی انجام شده است.
 
ایران و ونزوئلا پیش از این و از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم توافق‌هایی در حوزه نفت و انرژی داشته‌اند که بخش مهمی از این توافق‌ها عملیاتی و اسناد تازه برای توسعه و تقویت همکاری‌های مؤثر دو کشور امضا شده‌اند.

لینک کوتاه
خودروهای ونزوئلایی بنزین ایرانی وزارت نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما