«مرحبا» با اشاره به اینکه بازار سرمایه در حال حاضر یکی از گزینه های مناسب برای جذب سرمایه‌های سرگردان کشور است، تصریح کرد: نظام بانکی و بیمه نیز مانند بازار سرمایه از جمله ارکان تامین مالی اقتصاد کشور هستند و می‌توانند محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری و جذب دارایی‌های بلااستفاده و بی‌هدف در کشور بوده و عامل سودزایی برای سرمایه‌گذاران و اقتصاد کشور باشند.

به گزارش نسیم اقتصاد، «غلامرضا مرحبا»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «حیات»، با اشاره به راهکارهای مدیریت نقدینگی سرگردان موجود در کشور، گفت:  متاسفانه شاهد نقدینگی سرگردان بسیار بزرگی در دست مردم هستیم که هیچ برنامه‌ای برای آن وجود ندارد. خیلی از این نقدینگی‌ها کاملا بی‌هدف و بی‌برنامه در حسابهای بانکی رها شده‌اند، بدون اینکه کار خاصی به واسطه آنها انجام شود، در حالیکه این دارایی‌ها می‌توانند در خدمت اقتصاد کشور باشد.
 
وی در ادامه با بیان این مطلب که راههای کارشناسی بسیاری برای مدیریت درست نقدینگی سرگردان و بهره‌مند شدن از آن در راستای پویایی اقتصاد کشور وجود دارد، عنوان کرد: نقدینگی‌های سرگردان سپرده‌گذاری شده در بانکها معمولا صرف ارائه تسهیلات بانکی شده که نهایتا باعث افزایش سرعت گردش پول در جامعه و بسترساز افزایش تورم در اقتصاد می‌شود.
 
مرحبا عنوان کرد: بسیاری از شهروندان به امید سودزایی پول‌های سرگردان خود، آن را در بازار طلا، سکه، ماشین یا بورس سرمایه‌گذاری کرده و یا اقدام به خرید زمین می‌کنند که این امر نه تنها  کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند بلکه به نوعی آفت اقتصاد خواهد شد.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه افزود: برای جذب این دارایی‌های سرگردان و استفاده بهینه از آنها در راستای کاهش تورم و ایجاد اشتغالزایی در کشور نیاز است راهکارهایی با ریسک کمتر، سود جذاب و داشتن قابلیت افزایش تولید به مردم ارائه شود، به گونه‌ای که امنیت و ضمانت لازم را برای سوددهی در زمان فعلی داشته باشد.
 
این نماینده مجلس با یادآوری سرمایه‌گذاری داشته‌های مالی سرگردان مردم در بازار بورس در زمان دولت روحانی، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری بورس در دولت گذشته مانند سرمایه‌گذاری در کارخانه ماشین‌سازی بود که هیچ‌گونه تولیدی در آن انجام نمی‌شد و یا شرکت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری به مردم معرفی کردند که در واقع هیچ‌گونه وجود خارجی نداشتند، که در نهایت شاهد ضرر و زیان تعداد زیادی از شهروندان با از دست دادن بخش زیاد یا تمام دارایی‌هایشان بودیم.
 
مرحبا در پایان با اشاره به اینکه بازار سرمایه در حال حاضر یکی از بازارهای مناسب برای جذب سرمایه‌های سرگردان کشور است، تصریح کرد: نظام بانکی و بیمه نیز مانند بازار سرمایه از آنجایی که از جمله ارکان تامین مالی اقتصاد کشور هستند، می‌توانند محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری و جذب دارایی‌های بلااستفاده و بی‌هدف در کشور بوده و عامل سودزایی برای سرمایه‌گذاران و اقتصاد کشور باشند.

لینک کوتاه
جذب پول‌های سرگردان اقتصاد کشور بازار سرمایه

اخبار مرتبط

بازار سرمایه نزولی شد

بازار سرمایه نزولی شد

مطابق معمول روزهای اخیر بازار بورس امروز هم کاهش یافت و شاخص کل با افت 9509 واحد به عدد دو... 12 دی 1402

نظرات شما