دبیرکل جمعیت رهپویان گفت که برخی سران احزاب در دیدار اخیر با رییس‌جمهور، خواستار تغییر روند انتخابات به نفع کسانی شدند که فرصت ثبت‌نام پیدا نکردند.

به گزارش نسیم اقتصاد، «مالک شریعتی» دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره جزییات نشست اخیر رییس‌جمهور با نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی کشور، اظهار کرد: این دومین جلسه رئیس‌جمهور با نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی بود؛ منتها این مرتبه جلسه بسیار پر شورتر برگزار شد و با حضور تعداد بیشتری از مسؤولان احزاب، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی و چهره‌های مطرح سیاسی بود.
 
وی ادامه داد: در این جلسه تنوع کامل و زیادی وجود داشت و طیف‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی حضور داشتند؛ بیش از 20 نفر صحبت کردند و رئیس‌جمهور هم فرصت زیادی را برای شنیدن صحبت‌های فعالان سیاسی گذاشت؛ در مجموع جلسه مفیدی بود و امیدوارم همه احزاب، نگاه ملی داشته باشند و منافع کشور را در اولویت قرار دهند.
 
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی افزود: محور اصلی جلسه، مشارکت بالا و انتخابات پُر شور بود و این یک بحث اجماعی بود؛ البته دیدگاه‌های متفاوتی درباره این موضوع وجود داشت.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک نکته عجیب که در این جلسه از سوی برخی چهره‌های جریان اصلاح‌طلب مطرح شد، آن بود که آنان انتظار داشتند در شرایطی که ما الان وارد فرایند اجرای انتخابات شده‌ایم، قانون را عوض کنیم و به افرادی که فرصت نکردند در انتخابات مجلس دوازدهم ثبت‌نام کنند، اجازه ثبت‌نام بدهیم.
 
شریعتی گفت: فرایند ثبت‌نام در انتخابات کاملاً مشخص است و یک فرایند قانونی دارد که باید همه به آن توجه داشته باشند؛ زمان پیش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام اصلی انتخابات مجلس اعلام عمومی شده بود و هر فردی که تمایل داشت در انتخابات شرکت کند، می‌توانست پیش‌ثبت‌نام و سپس ثبت‌نام اصلی کند؛ شاید این دوستان طراحی سیاسی دیگری داشتند که با در نظر گرفته‌شدن «پیش‌ثبت‌نام» به هم خورد.
 
فرصت کافی برای بررسی صلاحیت‌ها وجود دارد
 
وی اظهار کرد: اتفاقاً ما دو ویژگی مهم را در قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی برجسته می‌دانیم که انتظار داشتیم جریان‌هایی که خودشان را مدافع قانون می‌دانند، از آن حمایت و دفاع کنند؛ ویژگی اول آن است که با قانون جدید انتخابات مجلس، زمان فرایندهای اجرایی و نظارت انتخابات افزایش یافته و عملاً برای تأمین حق‌ الناس برای مردم و نامزدهای انتخاباتی زمان بیشتری گذاشته شده است و احتمال اینکه حق کسی ضایع شود، در این فرایند کمتر شده است.
 
شریعتی افزود: عملاً آن عدم احراز صلاحیت‌هایی که به دلیل فرصت محدود رسیدگی‌های دستگاه‌های نظارتی و شورای نگهبان وجود داشت، دیگر الان خیلی موضوعیت ندارد چراکه فرصت کافی برای بررسی صلاحیت‌ها وجود دارد و افراد یا تأیید یا رد می‌شوند.
 
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی افزود: نکته مثبت دیگر در قانون جدید انتخابات، آن است که دلایل رد صلاحیت‌ها با جزییات در آن آمده و امکان آنکه در این زمینه سلیقه‌ای برخورد شود، نیست؛ تاکید مجلس در اصلاحات قانون جدید این بود که اگر کسی رد صلاحیت می‌شود، حتماً باید مستندات به خود آن فرد به صورت دقیق اعلام شود و از این جهت، حق آنان ضایع نمی‌شود.
 
شریعتی با بیان اینکه برای انتخابات مجلس شاهد تنوع نگاه‌های سیاسی هستیم، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان هم گفتند که در انتخابات حضور دارند و برخی از آنان گفتند که 180 نفر و برخی هم اعلام کردند که 500 نفر از اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دوازدهم ثبت‌نام کرده‌اند.
 
برای مشارکت بالا باید امیدآفرینی کنیم
 
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل در مشارکت بالای مردم، رضایت از عملکرد مسؤولان کشور و امیدآفرینی و دوری از فضای یأس است، گفت: اگر ما تلاش کنیم فضای یأس تولید کنیم و بر آن بدمیم، بر مشارکت، اثر منفی دارد اما اگر تلاش کنیم امیدآفرینی کنیم، نتایجی بهتری خواهد داشت.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اتفاقات سال گذشته نشان داد که دشمنان، هیچ‌کدام از ما (اصلاح‌طلب و اصولگرا) را قبول ندارند و حتی آن‌هایی که گاهی اوقات در نزدیکی جریان غرب، قدم برمی‌ دارند و موضع می‌گیرند هم مورد اعتنای آنان نیستند و دشمنان جمهوری اسلامی ایران از آن‌ها هم عبور کردند؛ بنابراین بهتر است که همه با نگاه منافع ملی دست به دست هم بدهند تا انتخابات پُر شوری برگزار شود.
 
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: روندها، هم در دولت و هم در مجلس، مثبت و به سمت اصلاح امور است؛ اگرچه مشکلات انباشته و اشکالات جدی وجود دارد و شاید شرایط مطلوب نباشد، اما نسبت به دو، سه سال قبل، روندهای مطلوبی طی می‌شود؛ موید این مسأله آن است که رییس کل بانک مرکزی، اخیراً در مجلس گزارش داد و کمیسیون اقتصادی مجلس هم روی آن تاکید داشت که نشان می‌داد، روندهای اقتصادی مثبت هستند و ثبات نسبی را در وضعیت اقتصادی کشور داریم که امیدواریم شرایط بهتری برای مردم فراهم شود.

لینک کوتاه
اقتصاد کشور سران احزاب رییس‌جمهور

اخبار مرتبط

نظرات شما