معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با وزیر امور خارجه درباره برگزاری کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار که شهریور امسال به میزبانی ایران برگزار می‌شود، رایزنی کردند.

به گزارش نسیم اقتصاد  از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و درباره برگزاری کنفرانس بین المللی گرد و غبار که شهریور امسال به میزبانی کشورمان و با حمایت سازمان ملل برگزار می شود، رایزنی کردند.

در این دیدار که به منظور ایجاد هماهنگی و هم افزایی بیشتر برای برپایی هرچه باشکوهتر این رویداد مهم بین المللی برگزار شد، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه و رییس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده توسط دستگاه متبوع خود ارایه کردند.

چندی پیش رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دوازدهمین جلسه ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار خبر برگزاری اجلاس بین‌المللی گرد و غبار به میزبانی ایران را در سال جاری اعلام و گفته بود که سازمان حفاظت محیط زیست امسال حداقل 5 نشست بین‌المللی برگزار خواهد کرد که یکی از آنها اجلاس بین‌المللی گرد و غبار است.

همچنین معاون رییس جمهوری به اهمیت برگزاری اجلاس بین المللی گرد و غبار به میزبانی کشورمان تاکید کرد و افزود: دیپلماسی محیط زیست پیش قراول اصلی برای دیپلماسی سیاسی کشور است بنابراین دستاورد اجلاس گرد و غبار برای ما حایز اهمیت است.

گرد و غبار پدیده ای است که چند سالیست دامن کشور را گرفته است از آنجا که ایران بر روی کمربند خشک و نیمه خشک جهانی قرار گرفته معمولا بیشتر در معرض پدیده گرد و غبار قرار دارد، همچنین همواره از سوی کشورهایی مانند عربستان، عراق، سوریه، اردن و حتی شمال آفریقا هم تحت تاثیر گرد و غبار است، در سال های 85 و 86 پدیده گرد و خاک با منشاء عراق، سوریه و اردن، ایران را تحت تأثیر قرار داد و به دلیل آنکه ریزدانه تر بود، تداوم زمانی بیشتری داشت و سطح گسترده تری از کشور را تحت تأثیر قرار داد به طوری که تا نواحی مرکزی و دامنه های جنوبی البرز هم رسید و تهران را نیز تحت تاثیر قرار داد.

خشکسالی سالهای اخیر، تغییر در رژیم هیدرولوژیکی منطقه با احداث سدها، کانالهای انحرافی، تغییر الگوی مصرف، تغییر الگوی کشت و تغییرات اقلیم آثار سوء این پدیده را افزایش داده است.


لینک کوتاه
محیط زیست خشکسالی الگوی کشت

اخبار مرتبط