جامعه شناس گفت که حتما زنی که تن فروشی می کند؛ به انتهای راه رسیده است. شاید کسی برای یک مدت زمان کوتاه و به دلیل فقر دست به همچین کاری بزند؛ ولی کم کم تبدیل به حرفه می شود.     

به گزارش  نسیم اقتصاد ، تورم آسیب های جدی به زندگی زنان کشور وارد می کند. از فقر غذایی یا کشیده شدن اجباری و از روی ناچاری به حلقه های فساد، ضربه های مهلکی و پر هزینه ای است که موج تورمی به زندگی زنان زده و خواهد زد.

طبق تحقیقات جهانی، هر چقدر اقشار کم توان یک کشور بیشتر بشود به همان اندازه نیز شاخه های فساد در آن کشور افزون تر می شود و حملات به سوی زنان بیشتر است. زنان حتی به اجبار به سمت قاچاق و تن فروشی کشیده می شوند.

در این خصوص با اردشیر گراوند، نظریه پرداز و جامعه شناس به گفت و گو نشستیم تا ببینیم که تورم ، چقدر موجب خروج غیر قانونی از کشور زنان از کشور می شود و چقدر در این مسیر، وارد گرداب فساد می شوند.

گراوند با اشاره به اینکه بزرگترین عارضه ای که به واسطه تورم پیش می آید، احساس ناامنی افراد نسبت به فردایشان است، گفت: بنابراین، کسی که حتی نیازمند هم نباشد و قصد رفتن از کشور را داشته باشد؛ ولی نتواند از راه های مرسوم از کشور خارج شود؛ تن به قاچاق شدن می دهد. اگر روند عادی بر سر راهش بود، مستقیم از کشور خارج می شد. 

کسی که تن به فحشا می دهد فقط به تامین هزینه خانواده می اندیشد

وی گفت: این ارتباطی به دارا یا ندار بودن افراد ندارد؛ بلکه آنها فقط احساس ناامنی می کنند که دارایی امروزشان نسبت به فردا کم ارزش تر شود. اما در این میان، کسانی که برای حل مسائل مالی، تن به فحشا و فساد می دهند، به این فکر می کنند که هزینه-درآمد خانواده باید تامین شود. افراد برای تامین کردن هزینه-درآمد خانوار، چند راه پیش رو دارند از جمهل کار کردن که مشروع ترین و رایجترین مسیر است. راه دوم، اضافه کاری است که یک نوع مشروع تخریبگر است؛ یعنی کار کردن در هشت ساعت کاری، مشروع است و تخریبی هم ندارد؛ ولی وقتی این مهم به 15 ساعت در روز رسید، نه تنها خود فرد تخریب می شود؛ بلکه خانواده نیز تخریب می شود. راه های دیگر غیر اخلاقی هستند که از جمله آنها  سرقت ،  قاچاق ، فروش مواد مخدر ، رشوه‌ و دیگری تن فروشی است.

وی تاکید کرد: این روند افزایش آسیب های اجتماعی در کشور نشان می دهد که همه افراد، امکان دستیابی به مشروع ترین راه را ندارند. وقتی نرخ  بیکاری در کشور اینچنین بالاست، وقتی اشتغال هم نمی تواند زندگی عادی افراد را تامین کند؛ مردم باید به دنبال منبع درآمدی باشند و برای زنان، آخرین راه، فحشا و قاچاق شدن به کشورهای دیگر است. قبلا مقصد برای این کار، بیشتر کشورهای عربی و ترکیه بود ولی مقصدهای جدید برای این منظور مشخص نیست. 

گراوند افزود:وقتی یک عضو از خانوار دچار فساد می شود، خانواده را نیز درگیر می کند. همچنین باید دانست که مسائل و آسیب های اجتماعی؛ شوربختانه «چسبندگی» دارند و اینگونه نیست که اگر همسایه شما در دام اعتیاد افتاد، شما درگیرش نمی شوید. قائدتا آسیب های اطراف شما، اثرش را بر نظام اجتماعی می گذارد و به طور طبیعی، دچار اضطراب و نگرانی می شوید.

این نظریه پرداز اجتماعی تاکید کرد: به ترکیب مسائل اجتماعی ایران توجه نمی شود و اکنون شرایط به گونه ای شده است که آنچنان گرفتاری های زیاد است که گاهی امکان دست زدن به آن و تلاش برای اصلاح اوضاع نیز وجود ندارد. اگر تورم در حوزه های مسکن، خوراکی، ایاب و ذهاب و سلامت اینگونه بالا برود، اخلاق را به کلی نابود می کند و وقتی این اتفاق افتاد، بسیاری از رفتارهای ذیل اخلاق را نیز نابود می کند.

اردشیر گراوند در پایان افزود: حتی زنانی که به هر دلیلی، از جمله تحصیل، کار و... از کشور خارج می شوند؛ ولی باز هم به هر دلیلی معیشتشان تامین نشود نیز ممکن است دست به هر فعلی بزنند. اساسا وقتی فقر در این حجم در جامعه ای سایه می افکند، تورم تا این اندازه شایع می شود، وقتی ناپایداری هزینه-درآمد خانوار در این اندازه است، معلوم است که آسیب های اجتماعی خودش را به هر شکلی نشان می دهد.


لینک کوتاه
تورم تن فروشی فحشا

اخبار مرتبط

تورم 1402 به روایت آمار

تورم 1402 به روایت آمار

کارنامه دولت سیزدهم در سومین سال نشان می‌دهد پس از اصلاح نظام یارانه‌ها در اردیبهشت 1401... 23 اسفند 1402

نظرات شما