خلیج فارس و نام پرتو افکن آن مناسبتی است که ایرانیان در مام وطن و دیگر نقاط گیتی در روز دهم اردیبهشت ماه هر سال به عنوان «روز ملی خلیج فارس» به پاسداشت میراث گرانسنگ ایرانیان باستان گرامی می دارند و با افتخار می گویند که موج‌ های جهانگرد، می‌ کنند زیارت‌ خلیج‌ِ آبیِ پُر آفتاب‌ِ فارس‌ زبان را.

به گزارش نسیم اقتصاد ، خلیج فارس، شیار هلالی شکل که بیش از یک چهارم ذخایر فسیلی جهان را در خود دارد و از طریق دریای عمان به اقیانوس هند و آب های آزاد راه می یابد، طولی نزدیک به 900 کیلومتر و پهنای نزدیک به 240 کیلومتر دارد؛ این خلیج در کشاله و چین خوردگی های پست و فرو افتاده جنوب زاگرس پدید آمده است.

خلیج فارس به عنوان شعبه ای بزرگ از اقیانوس هند که بر سر راه تمامی خطوط دریایی در مشرق عدن واقع شده است، مانند دالانی است که بین 24 دقیقه و 30 درجه عرض شمالی و 48 دقیقه و 50 درجه طول شرقی واقع شده، حدود آن از شمال و شمال شرقی، سواحل ایران، از غرب خلیج عمان، از جنوب و غرب شبه جزیره عربستان است.

رودخانه های دجله و فرات، کارون و کرخه که از کوه های ارمنستان و ترکیه سرچشمه گرفته اند به انضمام رودخانه های جراحی، هندیان و رودهای کوچک دیگر به این دریا می ریزند.

آب های خلیج فارس کم عمق و زیر بستر آن دارای منابع نفت و گاز (هیدروکربن) فراوان است، این عمق در دهانه خلیج فارس 70 تا 90 متر است و هر قدر به طرف بالای خلیج فارس می رود کمتر می شود و به مسافت 90 کیلومتری تا دهانه شط به 30 متر می رسد.

در صیدگاه های مروارید عمق خلیج فارس کمتر از 36 متر است، مساحت خلیج فارس 97 هزار مایل مربع است و طول آن از سواحل عمان تا راس دریا در حدود 50 مایل و عرض آن کم و بیش بین 29 تا 180 مایل (تنگه هرمز) است.

خلیج فارس به مثابه یک راه آبی و دریایی از آغاز تاریخ موقعیت برجسته سیاسی داشته است و به نوعی خاستگاه تمدن های بزرگ خاور باستان با پیشینه ای چند هزار ساله است.

از قرن پیش عیلامیان از بندر بوشهر و جزیره خارک برای سکنی و کشتیرانی و حکمفرمایی بر سواحل خلیج فارس و بازرگانی با هند غربی و دره نیل استفاده می کردند.

اکثر مورخان یونانی، از جمله هرودوت معتقدند که بابلی ها وسایل مورد نیاز خود را که از عربستان و هندوستان تهیه می کردند از طریق خلیج فارس حمل می کردند.

به لحاظ موقعیت راهبردی و سوق الجشیی نیز بابل در حوالی خلیج فارس در کنار دجله و فرات قرار گرفته بود و سه دریای فارس، هند و اسود را به هم مرتبط می ساخت.

بزرگ ترین لشکرکشی ها سرداران بزرگ تاریخ در آن زمان به استعانت دریانوردان فنیقی امکان می پذیرفته است، لشکر کشی اسکندر به این سوی جهان فصل تازه ای است؛ اسکندر در بازگشت از فتح هند به یک دسته از سربازان خود به سرکردگی نثارخوس ماموریت داد که در مصب رود سند به کشتی بنشیند و به کمک دریانوردان قبرسی، فنیقی و مصری همراه خویش در ساحل عمان و خلیج فارس تا آنجا که می توانند پیش برانند.

هرودوت و استرابون تاکید می کنند که در این نواحی مراکز مهم تجاری وجود داشته است.
 منبع ایرنا 


لینک کوتاه
خلیج فارس کشتیرانی