دبیر انجمن همگن تخصصی قطعه سازان کشور با اشاره به اینکه هیچگونه ضرورتی به واردات خودرو دست دوم وجود ندارد، گفت: ما نمیدانیم سابقه این خودروهای دست دوم چیست و این خودروها در چه شرایطی نگهداری شدهاند و آیا استانداردهای اجباری ما را پاس می کند یا خیر!
به گزارش
نسیم اقتصاد، تسنیم نوشت: آرش محبی نژاد با اشاره به اینکه واردات خودروی دست دوم در شرایط فعلی کشور شاید آخرین اولویت برای مدیریت بازار خودرو است، گفت: به نظر میرسد این موضوع خلاف مصالح مردم و ملت باشد چراکه ما باید واردات خودروی نو را آزاد و به نوعی فضای رقابتی بازار خودرو را تسهیل کنیم.
وی افزود: در طول 40 سال گذشته برای اولین بار است که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و خلاء بازار این موضوع ضرورت پیدا کرده است. اما متأسفانه کار اشتباهی در دستور قرار گرفته است. باید واردات خودروی نو آزاد شود تا کسانی که این خودروها را با قیمت های بین المللی خریداری میکنند اقدام به واگذاری خودروی دست دوم خود کنند که با این اقدام ما با انبوهی از عرضه خودرو دسته دوم در فضای بازار واقعی روبرو خواهیم شد.
دبیر انجمن همگن تخصصی قطعه سازان کشور با اشاره به اینکه هیچگونه ضرورتی به واردات خودرو دست دوم وجود ندارد، گفت: ما نمیدانیم سابقه این خودروهای دست دوم چیست و این خودروها در چه شرایطی نگهداری شدهاند و آیا استانداردهای اجباری ما را پاس می کند یا خیر! ما به هیچ عنوان شناسنامه خودروها را نداریم و از تطابق با استانداردها مطمئن نیستیم.
وی تصریح کرد: اصولاً عمر مفید این خودروها به اتمام رسیده و اصطلاحاً به خرج افتاده است و خرید قطعات یدکی اصل برای مصرف کنندگانی که این خودروهای دست دوم را خریداری می کنند بسیار گران خواهد بود لذا وقتی مردم این خودروها را خریداری کنند چون قدرت خرید قطعات اورجینال را ندارند به سراغ قطعات فیک و بی کیفیت و با برندهای متفرقه می رند که این موضوع خود یک معضل جدید را ایجاد میکند.
به گفته وی ، بعد از سالیان سال در ممنوعیت واردات خودرو حالا با انبوهی از خودروهای وارداتی دست دوم هزینه بر روبرو خواهیم شد. علاوه بر این این خودروها تنوع و گستردگی فراوانی داشته و نمایندگی خدمات پس از فروش و اصولاً گارانتی ندارند به همین دلیل برای قطعه ساز هم نمی صرفد که با تیراژ پایین قطعات یدکی داخلی برای این خودروها بسازد. لذا در بخش تأمین قطعات ما با حجم زیادی از قطعات اورجینال و فیک و تقلبی یا با کیفیت پایین که همه وارداتی هستند روبه رو خواهیم شد. با این سیاست به نوعی بازار قطعات یدکی این خودروها را برای سالیان سال در اختیار تامین کننده قطعه خارجی قرار می گیرد.
محبی نژاد با تأکید بر اینکه بیشترین سود خودروسازان و قطعه سازان در تأمین قطعات یدکی بازار است که با واردات خودروهای دست دوم این بازار دو دستی تقدیم خارجی ها می شود، گفت: اصلا شأن ملت ایران استفاده از خودروی دست دوم نیست نباید امروز پسماندهای خارجی را سوار شویم.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه تعدادی خودرو وارداتی از گذشته در گمرکات... 26 شهریور 1402
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ظرف یک هفته تا 10 روز آینده، آییننامه واردات... 8 مرداد 1402
یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 15 میلیون خودروی... 3 تیر 1402
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن ابراز امیدواری برای ادامه واردات خودرو در سال 1402... 24 اسفند 1401
تولید این مدل خودرو در حال پیگیری است. در مورد خودروهای وارداتی نیز تاکید داریم بر خودرو... 30 آذر 1401
مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودروگفت: دستور العمل بحث واردات مشخص است؛ اما... 13 آذر 1401
در حالی که کارشناسان و تحلیلگران حوزه صنعت خودرو امید آنچنانی به واردات خودرو تا... 8 آذر 1401
دههها است که این صنعت به واسطه روابطی که با تصمیمگیران اقتصادی در عرصه سیاست دارد،... 29 آبان 1401
نظرات شما