حسین آقایان مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: یکی از راهها اینکه مثلا روزی 1.5 لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه آزاد را هم حذف کنند.
به گزارش
نسیم اقتصاد، ایلنا نوشت: مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: یکی از راهها اینکه مثلا روزی 1.5 لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه آزاد را هم حذف کنند.
حسین آقایان درباره افزایش مصرف بنزین و راهکار عبور از آن اظهار داشت: یکی از دلایل رشد مصرف این بوده که قیمت پایین است. وقتی به موقع قیمت بنزین را بالا نبردند، باید به تبعات آن میاندیشیدند. اکنون هم اگر اجرایی شود روی تورم اثر میگذارد و قیمت دیگر کالاها را بالا میبرد، اگر هم کاری نکنیم مصرف به صورت لجام گسیخته افزایش مییابد.
وی پیشنهاد کرد: یکی از راهکارها اینکه باید از سهمیه کارتهای سوخت شخصی کم، برداشت بنزین با نرخ آزاد را هم محدود کنند و قیمت را هم تاحدی بالا ببرند که مصرف قدری کنترل شود.
مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه ما اکنون تبدیل به واردکننده میشویم، افزود: تردد اتومبیلهای فرسوده هم مزید بر علت شده و مصرف را به شکل سرسامآوری افزایش میدهد. همه اینها دست به دست هم داده که حل ماجرا را سخت کند.
وی گفت: اگر قیمت بنزین در حد 5 هزار تومان باشد شاید در حد اینکه درآمدهای دولت را تاحدی بیشتر کند، تاثیرگذار است، اما واقعیت اینکه قیمت بنزین با وضع تورمی که وجود دارد شاید با نرخ 10 هزار تومان هم کم باشد.
آقایان بیان داشت: باید برای دارندگان خودروهای اوراقی مشوقها و امتیازاتی در نظر بگیرند، مثلا وام کمبهره اختصاص دهند تا این خودروها از رده خارج شوند، البته دارندگان این خودروها با قیمت بسیار بالای کنونی خودرو انگیزهای برای تعویض آن ندارند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از راهها اینکه مثلا روزی 1.5 لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه آزاد را هم حذف کنند، به این ترتیب مصرف به میزان قابل ملاحظهای کم میشود، ولی اگر بخواهیم در کنار آن سهمیه آزاد را حتی با نرخ بالاتر همچنان توزیع کنیم راه به جایی نمیبریم، جز اینکه تورم را زیاد میکند.
به گفته مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای آن نفتی؛ به حدی موضوعات مربوط به بنزین در هم پیچیده شده و تبدیل به کلاف سردرگم شده که امروز شاهد مشکلاتی هستیم که یافتن راه حل را سخت کرده است.
وی درباره تغییر کیفیت بنزین با روند صعودی مصرف بنزین نیز گفت: وقتی کفگیر به ته دیگ میخورد تمام هم و غم این است که در جایگاهها صف ایجاد نشود. اگر بخواهیم بنزین باکیفیت تولید کنیم، میزان آن کاهش مییابد، مسئله پیچیده شده و اگر درست تصمیمگیری نشود اوضاع وخیم خواهد شد یا باید بنزین آزاد را حذف و سهمیهای را محدود کنند که البته این رویه هم تبعات خود را دارد یا شاهد افت کیفیت بنزین باشیم، در هر حال باید بین بد و بدتر انتخاب درستتری داشته باشیم.
آقایان بیان داشت: در گذشته ما بنزین سوپر را وارد میکردیم و با نفتای سبک مخلوط میکردیم و مشکلی هم نبود، ولی اگر بخواهیم بنزین باکیفیت عرضه شود ناگزیر از واردات هستیم.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
سخنگوی اتحادیه جایگاه داران سوخت گفت: در حال حاضر بنزین سوپر وارداتی در هیچ جایگاهی... 1 بهمن 1403
مشاور معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراوردههای نفتی از عرضه بنزین سوپر وارداتی... 8 دی 1403
خبر شروع واردات و توزیع بنزین سوپر، امروز 22 آبان در نشست خبری سخنگوی دولت اعلام شد. در... 23 آبان 1403
توزیع بنزین سوپر در برخی جایگاههای سوخت تهران،افزایش 10 هزار مگاواتی مصرف برق در... 5 مهر 1403
مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس از تولید بیش از 10 میلیارد لیتر فرآورده نفتی (بنزین... 27 مرداد 1403
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند از تولید 44درصد بنزین و تمامی نفتگاز... 15 مرداد 1403
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه 75 درصد بنزین تولیدی دارای استاندارد یورو 4 و 5 است، گفت:... 23 خرداد 1403
مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با تأکید بر الزام قانون بودجه سال 1403... 21 فروردین 1403
نظرات شما