رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل ناترازی فصلی گاز با ذخیره‌سازی، صرفه جویی اصولی، بهینه سازی و هوشمند سازی محقق می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، محمدباقرقالیباف در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی و پس از سخنان وزیر نفت و برخی از نمایندگان درباره بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی گفت: امروز باید شوک قیمتی که با سرما برای مردم در تعرفه گاز پیش آمده مشخص شود و برای آن تعیین تکلیف لازم را انجام دهیم.
 
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه کارهای کوتاه مدت در موضوع تعرفه‌گذاری گاز بخش‌هایی تعیین شده بوده که از مشترکین پرمصرف مبالغ بیشتری اخذ شود و وزیر نفت در جمع بندی به اصلاح قانون اشاره داشتند. در حالی که حل این موضوع نیاز به قانون ندارد بلکه در اجرا این موضوع قابل انجام است.
 
وی یادآور شد: این کار به گونه‌ای انجام شده که در سردترین فصل سال و در پیک مصرف بوده است و وقتی حرف از ناترازی می‌زنیم یعنی دو نوع ناترازی سالی و فصلی داریم. ناترازی فصلی با این نوع قیمت گذاری و تعرفه گذاری و با پایه ساختاری فعلی دارای اشکال است که باید برای آن پنج ساختار را پیش بینی کرد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این نوع تعرفه گذاری در پیک مصرف و در فصل سرما صورت گرفت، تصریح کرد: باید اصلاحی در شیوه تعرفه گذاری و ساختار صورت گیرد موضوعی که در یک جلسه در کمیسیون انرژی و وزارت نفت قابل بررسی است و با هم می‌توانند به اصلاح ساختار بپردازند.
 
قالیباف در ادامه با بیان این‌که باید مشکلات ناترازی فصلی را با ذخیره سازی گاز حل کنیم، عنوان کرد: حداقل بین 10 تا 20 درصد ذخیره سازی باید برای زمان پیک مصرف فصلی صورت گیرد، از این‌رو احتیاجی به تغییر قانون نیست و باید روش عوض شود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار سال رشد تولید و مهار تورم است، گفت: در این سال صنایع ما با قطعی گاز و برق مواجه می‌شوند که اگر این را حل کنیم 20 تا 25 درصد رشد تولید داریم. البته به دلیل مشکل گاز و برق بیشترین فشار به صنعت وارد می‌شود باید این موضوع در اولویت کاری ما در برنامه هفتم وجود داشته باشد.
 
وی ادامه داد: باید صرفه جویی اصولی، بهینه سازی و هوشمند سازی مدنظر باشد. هر برنامه‌ای برای این موارد نیازمند این است که به صورت کمی از مصارف اطلاع داشته باشیم نه این‌که با تاخیر یک ماهه به دستمان برسد. در این راستا نصب کنتورهای هوشمند و صرفه جویی بسیار لازم است.
 
قالیباف از وزارت نفت و کارکنانش برای گذراندن شرایط سخت زمستان سال گذشته قدردانی کرد.

لینک کوتاه
قالیباف رفع ناترازی گاز بهینه‌سازی هوشمندسازی

اخبار مرتبط

نظرات شما