بازار سرمایه نخستین روز معاملات خود در هفته‌ پایانی فروردین ماه را رویایی آغاز کرد؛ در ادامه این روند حجم و ارزش معاملات نیز افزایش محسوسی داشت و رکورد جدیدی از ورود پول حقیقی به بازار ثبت شد که برخی آن را آشتی حقیقی‌ها با بورس عنوان کردند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، معاملات بورس در سال 1401 در حالی به پایان رسید که اکثر فعالان بازار نسبت به آینده بورس خوش‌بین بودند و روزهای پر رونقی را برای این بازار در سال 1402 متصور بودند.
 
اکثر کارشناسان بارها در ارزیابی‌های خود از وضعیت بورس در سال 1402 به این موضوع تاکید داشتند که بازار سهام پس از فراز و نشیب‌های بسیاری که طی 2 سال گذشته تجربه کرده است؛ اکنون در بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار دارد و سهامداران می‌توانند به شرط سرمایه‌گذاری در سهام ارزنده، بازدهی چشمگیری را از این بازار نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری کسب کنند.
 
با وجود مطرح شدن چنین صحبت‌هایی از سوی فعالان بازار اما سهامداران از ترس ضرر و زیان‌هایی که طی چند وقت گذشته و تحت تاثیر اشتباهات دولت قبل متحمل شده بودند از سرمایه‌گذاری دوباره در بورس دوری کردند که فعالان بازار بارها علت چنین اتفاقی را اعتماد از دست رفته سهامداران نسبت به بورس عنوان کرده بودند.
 
دولت سیزدهم از نخستین روزهای آغاز به کار خود، رونق به بازار سهام را جزو اولویت‌های فعالیت خود قرار داد و با همراهی سازمان بورس از هیچ تلاشی برای بازگشت اعتماد به بورس و جبران ضرر و زیان سهامداران غافل نشدند.
 
بازار سهام در حالی معاملات خود در سال 1402 را آغاز کرد که با واکنش مثبت نسبت به تلاش‌های دولت و سازمان بورس همراه شد و روزهای پر رونقی را در تعطیلات نوروز پشت سر گذاشت، به گونه‌ای که شاخص بورس در نخستین روز معاملاتی سال 1402 و در نخستین ساعات معاملات با بیش از چهار هزار واحد رشد در محدوده کانال 2 ‌میلیون واحد قرار گرفت.
 
رشد پرشتاب بورس در تعطیلات نوروز فقط به نخستین روز تعطیلات منتهی نشد بلکه این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که شاخص بورس در تاریخ 6 فروردین ماه از کانال 2 میلیون واحد عبور کرد که این اتفاق از سال 99 تاکنون بی‌سابقه بود و شاخص معاملات خود را در پایان روز معاملاتی تعطیلات نوروز با عدد 2 میلیون و 78 هزار واحد پایان داد. ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که شاخص بورس در تعطیلات نوروز با بیش از 6 درصد بازدهی نسبت به آخرین روز معاملاتی اسفند پارسال همراه شد.
 
در ادامه چنین روندی، شاخص بورس با به پایان رسیدن تعطیلات نوروز، معاملات خود را در روز 14 فروردین ماه با روند صعودی آغاز کرد و با بیش از 11 هزار واحد رشد با 2 میلیون و 89 هزار واحد معاملات خود را به پایان رساند.
 
سقف تاریخی شاخص بورس در تاریخ (15 فروردین ماه) و تحت تاثیر خوش بینی‌های ایجاد شده میان سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس شکسته شد و در نخستین دقایق معاملات با 41 هزار واحد رشد به ارتفاع 2 میلیون و 131 هزار و 821 واحد رسید اما این رشد بازار در پایان معاملات همان روز به دلیل نوسانات ایجاد شده به 29 هزار واحد کاهش یافت و شاخص بورس در کانال 2 میلیون و 119 هزار واحدی ایستاد.
 
روند صعودی بازار تا جایی ادامه پیدا کرد که شاخص بورس در تاریخ 19 فروردین ماه قله 2.2 میلیون واحدی را فتح کرد و در همان روز معاملات خود را در کانال 2 میلیون و 202 هزار واحد پایان داد که این عدد در تاریخ 20 فروردین ماه و در ادامه روند صعودی بازار به عدد 2 میلیون و 212 هزار واحد رسید.
 
با تداوم رکوردشکنی‌های شاخص بورس از نخستین روز معاملاتی سال 1401 تا هفته گذشته، اکثر کارشناسان هشداری مبنی بر اصلاح احتمالی شاخص بورس را به سهامداران داده بودند و معتقد بودند که رخ دادن چینی روندی در بازار موقتی نیست و سهامداران نباید از ترس دائمی بودن چنین روندی دست به رفتارهای هیجانی بزنند و اقدام به فروش هیجانی سهام خود در بازار کنند؛ چراکه این اتفاق می‌تواند تکرار روزهای پر نوسان و منفی شاخص بورس در سال 99 باشد.
 
با توجه به مطرح شدن چنین هشداری از سوی کارشناسان، شاخص بورس در تاریخ 21 فرودین ماه نسبت به رشد خود عقب‌نشینی و با 22هزار و 332 واحد کاهش بخشی از رشد خود را اصلاح کرد که این روند موقتی تا روز (سه‌شنبه، 22 فروردین ماه) ادامه پیدا کرد.
 

 
پس از انجام چنین اصلاحی در بازار سهام که از نظر کارشناسان طیبعی بود، شاخص بورس امروز (شنبه، 26 فروردین) پرقدرت‌تر از قبل روند صعودی خود را در پیش گرفت و با بیش از 74هزار رشد، در ارتفاع 2 میلیون و 253 هزار واحد ایستاد و جایگاه خود را در کانال 2 میلیون واحد محکم‌تر از قبل کرد و بازدهی 15 درصدی را از ابتدای سال تاکنون در اختیار سهامداران قرار داده است.
 
بازار سهام امروز (شنبه 26 فروردین ماه) بار دیگر یکی از روزهای خاص خود را پشت سر گذاشت و توانست معاملات بسیار سبز و مثبتی را پشت سر بگذارد؛ به طوری که کلیت نقشه بازار سبز رنگ بود و رنگ قرمزی در تابلوی معاملات مشاهده نمی‌شد.
 
در پایان معاملات امروز بازار، 97 درصد نمادها در محدوده مثبت قرار داشتند و فقط 23 نماد با افت همراه شدند.
 
ارزش کل معاملات بازار سهام امروز به 45 هزار و 580 هزار میلیارد تومان رسید که از این مبلغ 16 هزار و 350 میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد سهام است که این عدد نوعی رکوردشکنی در ارزش معاملات بازار سهام تلقی می‌شود.
 
شکست رکورد ورود پول حقیقی به سهام
 
بازار سرمایه نخستین روز معاملات خود در هفته‌ پایانی فروردین ماه را رویایی آغاز کرد؛ به طوری که شاخص بورس از نیمه کانال 2.2 میلیون واحد عبور کرد.
 
همچنین امروز حجم و ارزش معاملات نیز افزایش محسوسی داشت و رکورد جدیدی از ورود پول حقیقی به بازار از مردادماه 99 تا کنون ثبت شد که برخی آن را آشتی حقیقی‌ها با بورس عنوان کردند.
 
بازار سهام امروز شاهد ورود پول 2465 میلیارد تومانی حقیقی ها بود که در 2 سال و نیم گذشته بی‌سابقه بود، اغلب صنایع و گروه‌ها امروز تقریباً با ورود پول حقیقی‌ها مواجه بودند و تنها صندوق‌های با درآمد ثابت خروج پول را ثبت کردند.
 
در این میان به نظر می‌رسد که با بازگشت اعتماد به بورس، مسیر ورود پول به بازار در این روزها هموارتر شده و مسیر را برای صعودی آماده می‌کند.

لینک کوتاه
سهامداران خرد بورس پول حقیقی‌ها بازار سهام

اخبار مرتبط

بورس منفی شد

بورس منفی شد

بازار سرمایه در روز جاری 3737 واحد کاهش یافت و شاخص کل به رقم دو میلیون و 281 هزار واحد رسید. 10 اردیبهشت 1403

بورس ریخت

بورس ریخت

تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته با افت مواجه شد؛ به طوری که شاخص کل با کاهش بیش از 13... 23 اسفند 1402

نظرات شما