به نظر می‌رسد پس از گذشت سه روز از دستور معاون اول، بالاخره شورای رقابت تن به تغییر قیمت‌ها داده و نرخ‌های قبلی خودرو را تعدیل کرد.  

به گزارش نسیم اقتصاد، بالاخره پس از 4 روز و پاس‌کاری عجیب میان دستگاه‌ها برای اعلام قیمت خودرو، نه وزارت صمت قیمت‌ها را اعلام کرد و نه شورای رقابت، بلکه مدیرعامل سایپا در یک برنامه تلویزیونی، از میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی درب کارخانه پردبرداری کرد.
 
بر این اساس، با اصلاحات در مصوبه اولیه شورای رقابت، میانگین افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا 29 درصد خواهد بود.
 
به گفته محمدعلی تیموری، میانگین افزایش قیمت که بعد از 18 ماه این دو خودرو سازی انجام دادند، حدود 29 درصد اعمال شد؛ در گروه سایپا خودرو شاهین حدود 18 درصد اعمال شد و کوییک اتومات حدود 17 درصد، در گروه ایران خودرو شامل پژو پارس و 206، سمندسورن، دنا و تارا هر کدام میانگین 29 درصد افزایش قیمت داشتند.
 
این میزان افزایش قیمت در حالی است که پیش از این، شورای رقابت، میزان افزایش قیمت خودروها را این‌گونه اعلام کرده بود: بعضی از خودروها کمتر از 30 درصد افزایش قیمت و تعدادی از خودروها نیز افزایش قیمت بسیار اندکی داشته‌اند؛ البته تعدادی از خودروها نیز افزایش قیمت بیش از 70 درصد داشته‌اند.
 
بالاخره شورای رقابت به تعدیل قیمت‌ها تن داد

 
البته همین ارقام بود که بلافاصله باعث شد که محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور، مصوبه افزایش قیمت خودرو شورای رقابت را وتو کند و البته در مقابل، در همان روز شورای رقابت یک "نه" در مقابل دخالت دستوری مخبر در قیمت‌گذاری خودرو گذاشت.
 
سخنگوی شورای رقابت در واکنش به نامه مخبر مبنی بر تجدیدنظر در مصوبه افزایش قیمت خودرو با اشاره به اینکه شورای رقابت یک نهاد فراقوه‌ای است و به وظیفه خود عمل کرده است، گفت: دخالت دستوری در قیمت خودرو نتیجه مثبت ندارد.
 
معاون اول رئیس‌جمهور در نامه به رئیس شورای رقابت خواسته بود تا در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت، به فوریت نسبت به تجدیدنظر در قیمت‌گذاری خودرو اقدام شود.
 
با این حال، به نظر می‌رسد پس از گذشت سه روز از دستور معاون اول، بالاخره شورای رقابت تن به تغییر قیمت‌ها داده و نرخ‌های قبلی خودرو را تعدیل کرد.
 
در همین رابطه، مدیرعامل سایپا در پاسخ به این پرسش که آیا این قیمت‌ها همان قیمت‌های اولیه مصوب شورای رقابت است یا اصلاحی، گفته است: قیمت‌های اولیه که شورای رقابت تصویب کرد، بیشتر از این عدد بود و میانگین آن بالای 40 درصد بود.
 
وی عنوان کرده است: بعد از دستور معاون اول رییس‌جمهور، قیمت دوباره توسط سازمان حمایت و شورای رقابت پالایش شد و قیمتی مدنظر قرار گرفت که بتوانیم افزایش تولید خوبی را امسال محقق کنیم، زیرا همه نهاده‌های تولید اعم از فولاد، پتروشیمی و ارز ، افزایش قیمت داشت و قیمت‌های کارخانه‌ای خودرو افزایش قیمت نداشته است.
 
با این حال، بسیاری از خودروسازان معتقدند که قیمت‌های تعدیل‌شده در تولید یک‌میلیون و 600 هزار دستگاهی 1402 که حدودا 400هزار دستگاه بیش از سال گذشته است، اختلال ایجاد خواهد کرد.
 
جدول تغییرات قیمت‌ها
 
در جدول زیر تغییرات قیمتی تولیدات ایران‌خودرو و سایپا و تفاوت قیمتی این محصولات با نرخ‌های بازاری آمده است.


لینک کوتاه
شورای رقابت قیمت خودرو لیست قیمت‌ها خودرو

اخبار مرتبط

نظرات شما