یک اقتصاددان گفت: توافق با عربستان و کاهش التهاب‌ها در منطقه می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند و سرمایه‌گذاران خارجی را به داخل کشور می‌کشاند.

به گزارش نسیم اقتصاد، مرتضی افقه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به بهبود روابط سیاسی ایران با کشورهای منطقه و اثرات مثبت این روابط بر اقتصاد کشور اظهار کرد: بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی کشور مربوط به مسائل غیر اقتصادی است که یکی از مهمترین این مسائل بحث روابط سیاسی با کشورهای دنیا است.
 
نباید از مساله مهم روابط با کشورها غافل شد
 
وی افزود: ارتباط ایران با کشورهای منطقه و همچنین کشورهای غربی می‌تواند نقش موثری در بهبود شرایط اقتصادی کشور داشته باشد و نباید از این مساله بسیار مهم غافل شد.
 
این اقتصاددان عنوان کرد: در سال‌های اخیر با اوج‌گیری التهاب‌های سیاسی در منطقه شاهد شرایط دشواری در اقتصاد کشور به واسطه کمرنگ شدن روابط با کشورها بوده‌ایم اما اکنون فضا در حال رفتن به سمت و سویی است که می‌تواند به آینده امیدوار بود.
 
افقه تصریح کرد: توافق با عربستان یک اقدام بسیار مثبت در این زمینه بود تا بتواند اثرگذاری مطلوبی بر روی وضعیت اقتصادی کشور و بهبود آن داشته باشد. گرچه این توافق دیرهنگام و با تاخیر انجام شد و طی سال‌ها هزینه‌های بسیاری به مردم تحمیل شد اما این اقدام می‌تواند بسیار موثر باشد.
 
وی افزود: اینکه با کشورهای منطقه و به ویژه عربستان توافق کرده‌ایم قدم اول برای بهبود روابط با کشورها جهان برای اثرگذاری در حوزه اقتصادی است اما قدم اصلی این است که آرامش در روابط با همه کشورهای جهان داشته باشیم و تحریم‌ها رفع شود.
 
سرمایه‌گذار در فضای پرتنش بین‌المللی سرمایه‌گذاری نمی‌کند
 
عضو هیات عملی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ثبات و آرامش در روابط با کشورهای جهان و همچنین رفع تحریم‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت و ثبات اقتصادی کشور کمک کند و نتیجه آن آرامش فضای اقتصادی برای حضور سرمایه‌گذاران خواهد بود.
 
افقه عنوان کرد: کاهش تنش‌ها در منطقه و همچنین بهبود وضعیت روابط با کشورها به بهبود شرایط و آرامش روانی سرمایه‌گذاران برای حضور در کشور و همچنین سرمایه‌گذاری کمک زیادی می‌کند و آن‌ها را به داخل کشور می‌کشاند.
 
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران در فضای پرتنش بین‌المللی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، گفت: سرمایه‌گذار برای اینکه نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کند باید حداقل 10 تا 15 سال آینده را در وضعیتی مطلوب ارزیابی کند و وقتی که فضا آرام و روابط مناسب باشد قطعا سرمایه‌گذار رغبت خوبی برای سرمایه‌گذاری خواهد داشت.
 
این استاد دانشگاه در پایان گفت: حضور سرمایه‌گذاران در کشور می‌تواند به بهبود وضعیت اشتغال و کاهش فقر و در مجموع به اقتصاد کشور کمک بسیار خوبی کند و امیدواریم با رفع تحریم شاهد حضور حداکثری سرمایه‌گذاران خارجی در داخل کشور باشیم.

لینک کوتاه
عربستان وضعیت اقتصادی کشور

اخبار مرتبط

نظرات شما