قیمت ارز در بازار آزاد غیررسمی و کانال‌های تلگرامی طی دو روز گذشته ریزش 5 هزار تومانی داشت و دلار در این بازار به کانال 40 هزار تومانی سقوط کرد و هم اکنون در این بازار خریداری نیست.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، قیمت ارز در بازار آزاد غیررسمی و کانال‌های مجاری در هفته دوم سال با افزایش همراه بود به طوری که نرخ دلار در این کانال‌ها به محدوده 54 تا 55 هزار تومان رسید، اما از روز گذشته (دوشنبه 14 فروردین ماه) و پس از تعطیلات و شروع رسمی بازارهای معاملاتی، نرخ ارز روند نزولی به خود گرفت و طی دو روز گذشته ریزش 5 هزار تومانی داشت.

نرخ دلار در بازار آزاد غیررسمی و کانال‌های تلگرامی روز گذشته به محدود 52 هزار تومان افت کرد و امروز (سه‌شنبه) نیز با آغاز معاملات قیمت ارز روند ریزشی خود را ادامه داد و به کانال پایین‌تر بازگشت به طوری که به نیمه کانال 49 هزار تومان سقوط کرد.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد هم اکنون خریداری در بازار ارز نیست به طوری که حتی دلار با قیمت 48 هزار و 500 تومان و 49 هزار تومان خریداری ندارد؛ این در حالی است که دلالان در تعطیلات نوروز چشم‌انداز صعودی و رشد قیمت برای ارز ترسیم کرده بودند، اما حالا خریدار آن با این قیمت‌ها نیستند.

ریزش 5 هزار تومانی نرخ دلار در بازار آزاد غیررسمی و کانال‌های تلگرامی نشان دهنده خروج خریداران هیجانی و افزایش فروشنده در کف بازار ارز است و اینکه افزایش قیمت ارز اقتصادی نبوده است.

ریزش قیمت ارز در دو روز گذشته در حالی است که بانک مرکزی در تصمیمی جدید خرید ارز در سرفصل کد 56 جهت نیازهای ضروری (خرید ارز با کارت ملی) را از روز 14 فروردین ماه تغییر داد. رویه‌ای که انگیزه افراد برای واگذاری کارت ملی به دلالان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و تقاضای کاذب خرید ارز به انگیزه سوداگری را کنترل خواهد کرد.

بر اساس این تصمیم متقاضیان واقعی خرید ارز دولتی بایستی ابتدا یک حساب ارزی در شعب بانکی افتتاح و سپس برای ثبت خرید ارز به صرافی‌های مجاز مراجعه کند؛ همچنین تحویل ارز خریداری شده به صورت اسکناس نیست و با گذشت زمانی مشخص به حساب ارزی خریدار واریز می‌شود. با این تصمیم دلالان دیگر نمی‌توانند از طریق اجاره کارت ملی دلار را از بازار جمع کنند.

لینک کوتاه
سقوط ۵ هزار تومانی دلار ارز نیمایی

اخبار مرتبط

نظرات شما