وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رشد اقتصادی در بخش صنعت و معدن در کشور افزایش یافته است، گفت: رشد فصلی بخش معدن به 2.6 درصد رسیده و در صنعت به رشد 5 درصد دست یافته‌ایم.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، « سید رضا فاطمی امین» امروز (شنبه) در همایش بنگاه؛ فناوری و رشد اقتصادی، اظهار داشت: روند تولید در کشور بسیار خوب است. بر اساس آمار مرکز آمار در بخش صنعت و معدن شاهد رشدهای خوبی بوده‌ایم. تابستان 1400 رشد فصلی معدن منهای 3.7 بوده که در پاییز امسال به مثبت 2.6 درصد رسیده است.
 
وزیر صمت با بیان اینکه رشد فصلی بخش صنعت در تابستان 1400 2 درصد بود که در پاییز سال جاری به 5 درصد رسیده است، افزود: رشد بخش صنعت در 9 ماه نخست امسال از سال قبل و از میانگین رشد اقتصاد کل کشور بیشتر بوده و 5 درصد رشد داشته است و این آمار نشان می‌دهد که روند رشد در حال تداوم و حرکت است.
 
وی ادامه داد: در 15 سال گذشته تمرکز در بخش صنعت، عرضه محور بود و بیشتر به سمت استفاده از محصولات پارک‌های فناوری حرکت می‌کردیم، اما اکنون در کنار تقویت عرضه دانش‌بنیانی باید رویکرد تقاضامحور را تقویت کنیم تا متناسب با تقاضا، صنعت کارهای دانش‌بنیانی شکل بگیرد.
 
فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: در هر محصول معدنی که بیش از یک میلیون دلار واردات داریم، باید تولید داخل شود. از طرفی سامانه‌ای راه‌اندازی شده تا 34 هزار تجهیزات صنعتی در داخل ساخته شود که اکنون 24 هزار تقاضا برای ساخت ثبت شده است. ما باید با توجه به رشد صنعت یک رویکرد تقاضامحور را در پیش بگیریم.
 
وزیر صمت تصریح کرد: قدم سوم این است که اگر شاخصی پیدا کنیم که علم و ثروت و قدرت را هم‌زمان اندازه‌گیری کند، بسیار عالی است. علم؛ قدرت است و باید این 2 را به یکدیگر متصل کنیم. شاخصی که قدرت و دانش بنیان را بررسی می‌کند، شاخص «پیچیدگی» است که قصد داریم از رتبه 65 آن را به جایگاه 40 برسانیم. ممکن است در شاخص‌های علم سنجی و مقاله رتبه خوبی داشته باشیم، اما در آن به جای حل مسائل خودمان، مسائل دیگران را حل کنیم.
 
وی با بیان اینکه زمانی علم، علم است که به تولید محصول منجر شود و محصولاتی که مبتنی بر دانش باشند، گفت: زمانی محصول، دانش‌بنیان است که کمتر کشوری بتواند آن را تولید کند. اگر کشوری توانست این کار را انجام دهد، قدم ویژه‌ای برداشته است.
 
فاطمی امین خاطرنشان کرد: این شاخص بر اساس تنوع محصولات صادراتی و اینکه کدام کشورها آن را تولید می‌کنند، به شاخص ارزیابی کشورها می‌پردازد. این شاخص علم را اندازه‌گیری کرده و قدرت اقتصادی در کشورها را بر اساس تولید محصول «پیچیده» ارزیابی می‌کند.
 
وزیر صمت گفت: بنابراین در صحنه بین‌المللی از نظر اقتدار و قدرت اقتصادی 2 شاخص وجود دارد که یکی از آن‌ها شاخص پیچیدگی است که علم و دانش را به یکدیگر متصل کرده و قدرت کشور را افزایش می‌دهد.

لینک کوتاه
رشد بخش صنعت ایران شاخص «پیچیدگی»

اخبار مرتبط

نظرات شما