پالایشگاه های هندی خصوصی با همتایان چینی خود برای خرید نفت اسپوی روسیه برای بارگیری در آوریل، رقابت کرده و باعث بالاتر رفتن قیمت ها شدند.

به گزارش نسیم اقتصاد، چین که حجم بالایی نفت از روسیه در مارس وارد می کند، معمولا همه نفت اسپو که از بندر کازمینو صادر می شود را به دلیل نزدیکی این بندر، خریداری می کند.
 
با این حال، چهار منبع آگاه به رویترز گفتند: برای آوریل، شرکت های پالایش نفت هندی "ریلاینس اینداستریز" و "نایارا انرژی"، تقریبا پنج محموله نفت اسپو را به دلیل قیمت پایین آن خریداری کردند که در مقایسه با یک محموله برای تحویل در مارس، افزایش نشان می دهد.
 
یکی از این منابع آگاه اظهار کرد: نفت اسپو برای بارگیری در آوریل به مقصد هند، حدود پنج دلار در هر بشکه پایین تر از قیمت دوبی بر مبنای تحویل کالا روی عرشه در بندر مقصد بود. پالایشگاه های هندی معمولا نفت روسیه را برای مبنای تحویل کالا به خریدار با پرداخت کرایه، خریداری می کنند و فروشنده، کارهای بیمه، بار و حمل را انجام می دهد.
 
اگرچه اکثر محموله ها، پایین سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه هستند که از سوی کشورهای گروه هفت و اتحادیه اروپا برای فروش نفت روسیه تعیین شده است اما قیمت نفت حاوی سولفور اندک روسیه که از سوی هند خریداری شده، به دلیل افزایش تقاضا، به بالای این سقف صعود کرده است. چین هم نفت اسپو را بالاتر از سقف قیمت غربی، خریداری کرده است.
 
شرکت های هندی از ارزهایی غیر از دلار برای تسویه پول واردات نفت روسیه استفاده می کنند تا از نقض تحریم های غربی اجتناب کنند.
 
رقابت از سوی هند، اختلاف قیمت نفت اسپو برای بارگیری در آوریل را به حدود شش دلار و 80 سنت در هر بشکه در برابر نفت برنت برای تحویل در ژوئن به شمال چین، رسانده که این اختلاف قیمت، کمتر از هشت دلار و 50 سنت در ماه گذشته برای نفت بارگیری شده در مارس است.
 
طبق آمار شرکت تحلیل انرژی کپلر، صادرات نفت اسپو از طریق دریا، در سال 2022، به 800 هزار بشکه در روز رسید و 17.3 درصد از کل صادرات دریابرد روسیه را تشکیل داد. صادرات نفت اورال، به 1.74 میلیون بشکه در روز رسید. با این حال، مسکو صادرات از بنادر غربی این کشور را به میزان 10 درصد در مارس، نسبت به فوریه کاهش داده است.
 
بر اساس گزارش رویترز، چین سیاست سخت گیرانه کووید صفر را کنار گذاشته است که بهبود تقاضا برای سوخت از سوی صنعت و گردشگری را به همراه داشته است. واردات دریابرد نفت روسیه به چین، ماه میلادی جاری به حدود 43 میلیون بشکه می رسد که شامل 20 میلیون بشکه نفت اسپو خواهد بود.

لینک کوتاه
نفت روسیه گران بازار جهانی نفت

اخبار مرتبط

پایان گرانی برنج هندی

پایان گرانی برنج هندی

دو منبع دولتی در دومین کشور بزرگ تولیدکننده جهان اعلام کردند که ذخایر برنج هند در آغاز... 17 مرداد 1402

نظرات شما