سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: نرخ بیکاری به 8/2 درصد کاهش پیدا کرده است و همچین صادرات غیرنفتی ما 48/8 درصد رشد نسبت به تمام سال‌های گذشته اقتصاد ایران داشته است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایلنا، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: درباره تصویر اقتصاد ایران در سال 1401 حسب اطلاعاتی که از مراجع رسمی دریافت کردیم؛ حتما انصاف ایجاب می‌کند که نقاط ضعف و قدرت را با هم مشاهده کنیم.
 
سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: در بخش اقتصادی ما می‌توانیم بین سیاست‌ها و تدابیر بخش واقعی و اسمی تفکیک قائل شویم، در بخش حقیقی و واقعی شاهد اتفاقات مبارک بود؛ در رشد اقتصادی سال 1401 مسیر رشد اقتصادی سال قبل را دنبال کردیم در 9 ماهه اول سال 1401 رشد اقتصادی 3/4 بود.
 
وی ادامه داد: در بخش صنایع رشد موفق 3/7 داشتیم که نسبت به نرخ منفی 6 ماه سال قبل موفق بوده است. در بخش اقتصادی رشد 1/4 درصد رشد داشتیم. همچنین نرخ سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به دولت قبل رشد 100 درصدی داشته است.
 
سخنگوی اقتصادی دولت افزود: نرخ بیکاری به 8/2 درصد کاهش پیدا کرده است و همچین صادرات غیرنفتی ما 48/8 درصد رشد نسبت به تمام سال‌های گذشته اقتصاد ایران داشته است.
 
وی تاکید کرد: رشد اقتصادی در 6 ماهه اول امسال 2.7 درصد بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل بسیار امیدوار کننده بود. در بخش کشاورزی روند با وجود رشد منفی سال قبل، امسال به رشد مثبت رسید. در حوزه صنعت نیز از رشد 1.4 درصد به 5.8 درصد رسیدیم. رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد نیز از وضعیت منفی سال گذشته به وضعیت مثبت چرخش کرد.
 
خاندوزی بیان کرد: در حوزه ریلی و ترانزیت 5 پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلار از منابع غیربودجه‌ای تامین مالی شد.
 
وی خاطرنشان کرد: در حوزه پروژه‌های کلیدی نیز شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگی بودیم که سال‌ها در کشور معطل مانده بود؛ امسال 4 ابرپروژه آبی در کشورمان که بحران آب به یک دغدغه ملی تبدیل شده، به بهره‌برداری رسید.
 
خاندوزی ادامه داد: در حوزه نفت و گاز 16 پروژه پالایشگاهی، پتروپالایشگاهی و‌ پتروشیمی با 30 میلیارد دلار منابع غیربودجه‌ای تامین مالی و سرمایه‌گذاری شد.
 
وی درباره ارائه کالا برگ گفت: دریافت کالابرگ اختیاری و فراگیر برای همه مردم و استان‌ها است و قابل استفاده همگانی خواهد بود و یارانه نقدی حذف نمی‌شود و از پایان اسفند قابل دریافت است.
 
خاندوزی تاکید کرد: خانواده‌های که مایل به دریافت کالا برگ هستند یکماه زودتر می‌توانند با یارانه خودشان 10 قلم کالایی که گفته شد را بگیرند و باقی مانده را از مسیر کالابرگ استفاده و دریافت کنند.
 
وی ادامه داد: در حوزه سیاست‌های پولی نیز اقدامات دولت چشمگیر و موثر بوده است که از جمله می توان به کنترل مقداری ترازنامه بانکی و کاهش رشد نقدینگی اشاره کرد. که براساس آمار مقدماتی بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در پایان بهمن ماه از 39 درصد به 32 درصد کاهش یافته است. ضمن اینکه دولت با رشد 60 درصدی درآمدهای بودجه‌ای تا پایان 11 ماهه و 55 درصدی هزینه‌ها، توانست فاصله هزینه و‌ درآمد را به حداقل برساند همه موارد مذکور نماینده بخشی از رشد بخش حقیقی اقتصاد بودند که تنها در یکسال و نیم دولت سیزدهم محقق شد.
 
وزیر اقتصاد و دارایی عنوان کرد: اعتقاد دارم پرداختن به نارسایی‌ها و نقد آنها، نباید موجب نادیده گرفتن پیشرفت‌ها و نقاط قوت شود.
 
وی افزود: امسال 4 ابر پروژه آبی مهم در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید؛ افتتاح پروژه انتقال آب غدیر که تامین‌کننده آب 60 درصد مردم خوزستان است، پروژه انتقال آب استان همدان، پروژه انتقال آب سنندج، پروژه آب شیرین‌کن بوشهرکه یکی از دیرینه‌ترین مشکلات بوشهر موضوع آب بود، در سفر اخیر رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید و در نهایت پروژه انتقال آب و احیا دریاچه ارومیه به افتتاح رسید.

لینک کوتاه
دریافت کالابرگ اختیاری یارانه نقدی حذف پروژه انتقال آب

اخبار مرتبط

نظرات شما