رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: سطح تجارت ایران و قطر بین 200 تا 250 میلیون دلار است که واقعاً عدد پایینی است بنابراین بیشترین تمرکز ما استفاده از ظرفیت صادرات مجدد و سرمایه گذاری مشترک است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، علیرضا پیمان پاک امروز در حاشیه همایش بزرگ تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و قطر، اظهار کرد: با توجه به تاکید دولت سیزدهم برای توسعه روابط با همسایگان، کشور قطر به عنوان یکی از کشورهایی که سال‌ها از نظر سیاسی و مسائل منطقه‌ای یک قرابت نزدیکی با ایران داشته و ما توجه زیادی به استفاده از فرصتهای تجاری و اقتصادی با این کشور نداشتیم طی چند ماه گذشته توجه جدی به این کشور کردیم.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در این راستا اقدام به اعزام رایزن بازرگانی به قطر، ایجاد مرکز تجاری، برگزاری نمایشگاه اختصاصی، اعزام هیأت‌های تجاری و … کردیم.
 
وی ادامه داد: امروز هم در راستای برنامه ریزی ها و فعالیت‌هایی که وزارت صمت داشت میزبان معاون وزیر صنعت و تجارت و یک هیأتی از تجار و سرمایه گذاران قطری هستیم که در نشست امروز با بیش از 100 فعال اقتصادی ایران جلسات بی تو بی برگزار می‌کنند و نشست‌های مذاکرات تجاری دارند برای عقد قرارداد، توسعه واردات و صادرات و سرمایه گذاری در مجموعه‌هایی که بتوانند تولید مشترک برای صادرات به کشورهای مختلف از طریق ایران داشته باشند.
 
پیمان پاک افزود: همچنین با توجه به عضویت قطر درGCC و اتحادیه کشورهای حاشیه خلیج فارس، می‌توان از ظرفیت این کشور برای استفاده از تجارت آزاد بهره برد.
 
معاون وزیر صمت اظهار کرد: امروز جلسات خوبی برگزار خواهد شد و در کنار این، با مسئولین صنعت و تجارت قطر مسائل مربوط به حمل و نقل دریایی، بیمه، مباحث بانکی، حوزه ضمانت نامه و مسائل امنیت غذایی مذاکرات دقیق‌تری خواهیم داشت.
 
وی تصریح کرد: برخی از این کارها صورت گرفته است و به عنوان مثال خطوط حمل و نقل فعال شده منتهی بحث این است که چطور بتوانیم علاوه بر این خطوط، رفت و آمد کشتی‌ها و مراودات کانتینری را افزایش دهیم.
 
پیمان پاک اضافه کرد: همچنین به دنبال این هستیم که از ظرفیت صادرات‌مجدد در قطر استفاده کنیم و همه ظرفیت‌ها را در امارات متمرکز نداشته باشیم. به هر حال مذاکرات انجام شده و امیدواریم به نتایج خوبی هم برسد.
 
تجارت 250 میلیون دلاری ایران و قطر
 
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در مورد سطح تجارت ایران و قطر گفت: سطح تجارت ایران و قطر بین 200 تا 250 میلیون دلار است که واقعاً عدد پایینی است و باید با برنامه ریزی های انجام شده، این عدد را افزایش دهیم.
 
وی تصریح کرد: تاکنون روابط تجاری و مسائل اقتصادی دو کشور چندان بهم گره نخورده بود و ابتدای کار دشواری‌هایی وجود دارد؛ همین فعالیت را در سایر کشورهای همسایه مانند عمان داشتیم که منجر به افزایش جدی تجارت شد اما با وجود عزم قطری‌ها و مسئولان ایرانی، به واسطه نوع فعالیت‌های قطر که عمدتاً در بحث نفت و گاز بوده و به حوزه‌های دیگر کمتر پرداخته بود، افزایش سریع و جدی روابط تجاری بین ایران و قطر کمی زمانبر است.
 
تمرکز ما استفاده از صادرات مجدد و سرمایه گذاری مشترک است
 
پیمان پاک گفت: بیشترین تمرکز ما استفاده از ظرفیت صادرات مجدد و سرمایه گذاری مشترک است؛ صحبت‌های خوبی هم صورت گرفته و یکی دو هفته پیش هیأت بزرگی از قطر به منظور سرمایه گذاری در ایران به کشور آمدند.
 
معاون وزیر صمت اظهار کرد: تمرکز این هیأت بر بحث ایجاد امنیت غذایی، فعال کردن جایگاه ژئوپلتیک ایران به عنوان هاب غلات منطقه با حضور و مشارکت و سرمایه قطری‌ها و استفاده از ظرفیت بندر حمد بود که صحبت‌های خوبی هم صورت گرفته است.
 
وی تاکید کرد: در زمینه مشارکت و سرمایه گذاری مشترک و توسعه زیرساخت‌ها از فعالین قطری بهتر می‌توان استفاده کرد تا مسائل مربوط به تجارت.

لینک کوتاه
قطر سرمایه گذاری ایران صادرات

اخبار مرتبط

نظرات شما