رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از تغییرات صورت گرفته در لایحه بودجه سال آینده در جریان بررسی در مجلس انتقاد کرد و گفت: امروز تا این مرحله از بررسی بودجه، غیر از 200 هزار میلیارد تومان بابت نرخ ساده، حدود 400 هزار میلیارد تومان در بودجه مغایرت ایجاد شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، سیدمسعود میرکاظمی در نوبت صبح جلسه علنی روز سه شنبه مجلس، در جریان بررسی تبصره 16 لایحه بودجه 1402 کل کشور و در موافقت با پیشنهاد حذف بندی که بانک‌های دولتی را مجاز می کرد در سال آینده 50 هزار میلیارد تومان اوراق مالی با سررسید تا پنج سال با ضمانت اصل و سود توسط دولت منتشر کند، از پیشنهادات نمایندگان برای تغییر سقف بودجه انتقاد کرد.
 
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه رشد نقدینگی و تورم یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش پول ملی است، گفت: بخشی از دلیل به هم ریختگی بازار ارز به کار دشمن باز می‌گردد اما بخش دیگر آن مربوط به ریشه‌های اقتصادی است.
 
وی بدهی دولت به بانک مرکزی را یکی از اجزای ایجاد تورم دانست و گفت: دولت سیزدهم 32 درصد بدهی دولت به بانک مرکزی را کم کرد اما جزء دیگر آن، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است.
 
میرکاظمی تاکید کرد: طبق گزارش دی‌ماه، 60.5 درصد وزن افزایش نقدینگی ریشه در بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی دارد. جزء دیگر یعنی 39.7 درصد برای بدهی موسسات اعتباری که خارج از بانک‌ها عمل می‌کند یا اوراقی است که بانک‌ها می‌گیرند اما نمی‌توانند بفروشند و به بانک مرکزی بر می‌گردانند.
 
افزایش 68 هزار میلیاردتومانی انتشار اوراق در کمیسیون تلفیق و صحن
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به لایحه دولت درباره انتشار اوراق مشارکت، گفت: دولت در لایحه پیشنهادی 185 هزار میلیارد تومان انتظار اوراق پیش بینی کرده است اما در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس 8 هزار میلیارد تومان برای شهرداری‌ها و 10 هزار میلیارد تومان هم برای قرارگاه خاتم الانبیاء پیش بینی شد و اکنون نیز در این بند قرار است 50 هزار میلیارد تومان انتشار اوراق به بانک‌ها اضافه شود.
 
میرکاظمی خطاب به نمایندگان با طرح این پرسش که علت افزایش بدهی بانک‌ها به عنوان عامل تحریک پایه پولی چیست؟ گفت: یکی از این دلایل به انتشار اوراق باز می‌گردد، دولت در بودجه امسال 103 هزار میلیارد تومان انتشار اوراق را پیش‌بینی کرد که تا امروز نتوانسته‌ایم 32 هزار میلیارد تومان آن را بفروشیم چون بانک‌ها نمی‌خرند و همین خود عاملی برای افزایش پایه پولی و تورمی است که به هزینه زندگی مردم تحمیل می‌شود.
 
معاون رئیس جمهور تاکید کرد: اگر قرار است 50 هزار میلیارد تومان دیگر اوراق مالی در بودجه سال آینده بگذاریم، دیگر بانک‌ها اوراق دولت را نمی‌توانند بخرند؛ اگر می‌خواهیم ارز نوسانی نشود و تورم از زندگی مردم حذف شود باید به این موارد دقت کنیم.
 
اگر منابع و مصارف را کنترل نمی کردیم، بالای 100 درصد تورم داشتیم
 
میرکاظمی اضافه کرد: ما می‌توانیم مدام استقراض کرده و اوراق منتشر کنیم اما این روند درست نیست. اگر ما منابع و مصارف را کنترل نمی‌کردیم اکنون بالای 100 درصد تورم داشتیم پس این کارها را نکنیم.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: امروز تا این مرحله از بررسی بودجه غیر از 200 هزار میلیارد تومان بابت نرخ ساده، حدود 400 هزار میلیارد تومان در بودجه مغایرت ایجاد شده که برخی از آنها مربوط به حقوق است که ما باید هر ماه پرداخت کنیم اما مبالغ دیگر باعث افزایش پایه پولی و تورم می‌شود پس این کارها را نکنیم.
 
معاون رئیس جمهور بار دیگر گفت: 50 هزار میلیارد تومان اوراق به معنای رشد 400 هزار میلیارد تومانی نقدینگی است؛ همین اکنون هم بانک‌ها نمی‌توانند اوراق بفروشند.
 
وی خاطر نشان کرد: ما برای جبران منابع تبصره 14 قرار بود اوراق بدهیم اما بانک‌ها نمی‌خرند حالا دوباره می‌خواهید اوراق اضافه کنید.

لینک کوتاه
اقتصاد ایران میرکاظمی بودجه ۱۴۰۲ نرخ ارز و تورم

اخبار مرتبط