وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون 60 هیأت تجاری آفریقایی و 30 هیات از روسیه به ایران آمده‌اند، گفت: برای رفع چالش‌های‌مان در بخش‌هایی مانند صنعت، فن‌آوری و حوزه‌های دیگر، همکاری با چین می‌تواند برای کشورمان بسیار ارزشمند است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، سید رضا فاطمی‌امین با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر، در خصوص آخرین وضعیت خودرو و رسیدگی‌های صورت گرفته در این حوزه، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت، حوزه بسیار وسیعی است و 30 درصد تولید کشور در این بخش انجام می‌شود و خودرو یکی از خودرو یکی از این موضوعات است؛ اما آنچنان پرجاذبه است که به آن توجه ویژه‌ای می‌شود.
 
وی با بیان اینکه وقتی همیشه در مورد خودرو صحبت می‌شود، حق صنایع دیگر ضایع می‌شود، تاکید کرد: گزارش‌هایی دریافت شد و آنها را به رئیس جمهور منتقل کردیم. ایشان اسفندماه سال آینده تاکیدات در این حوزه داشتند که واگذاری خودروها ضوابطی رعایت شده، بدون رانت باشد و اگر خودروهایی قرعه‌کشی می‌شود، خارج از آن عرضه نشود.
 
وزیر صمت ادامه داد: اما متاسفانه چندین سازمان با یک خودروساز خاص به غیر از سایپا و ایران‌خودرو، یک قراردادی بستند و برای کارکنان خود خودرو گرفتند. جناب آقای رئیس جمهور تذکر ویژه در مورد آن دادند که در مورد آن بررسی لازم صورت گرفت و گزارشی در حال نهایی شدن است که قطعاً با آنها برخورد شود زیرا خودروهایی که می‌بایست در قالب قرعه‌کشی عرضه شود، نباید خارج از آن ارائه شود.
 
وی در مورد نحوه برخورد با این اتفاق تصریح کرد: باید برخورد دو جانبه باشد اما خودروهایی بودند که طبق قرارداد با آن خودروساز، به کارکنان سازمان تحویل داده شده است نه خود سازمان. هزینه خودروها پرداخت و مورد استفاده قرار گرفته شده است و شاید برگشت آن موضوعیت نداشته باشد اما آنچه خارج از ضابطه کار انجام شده است، قطعاً قابل پیگیری است.
 
فاطمی‌امین در مورد اهمیت تجارت با چین اینگونه توضیح داد: موضوع نخست اینکه چین یک اقتصاد بسیار بزرگ دارد و نزدیک به 6300 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی آن است و 17 هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی آن است. نکته بسیار مهم این است که این کشور در انواع و اقسام رشته‌های صنعتی و فن‌آوری ورود کرده و یک تنوع محصول بالایی دارد که بسیار اهمیت دارد.
 
وی با بیان اینکه برخی کشورها ابعاد و مقیاس اقتصادی‌شان کوچک بوده یا حتی مقیاس‌شان بزرگ است اما در یکی یا دو حوزه تخصص داشته و پبشرفته کرده‌اند، افزود: در این زمینه چین در طیف وسیعی از رشته فعالیت‌ها، متخصص شده، تولید، واردات و فن‌آوری دارد که این نکته بسیار مهمی است. بنابراین در بخش‌های از صنعت، فن‌آوری و حوزه‌های دیگر که چالش داریم، همکاری با چین می‌تواند برای کشورمان بسیار ارزشمند است.
 
وزیر صمت ادامه داد: ممکن است حجم تجارت‌مان با بسیاری از کشورها مانند بلاروس عراق، عمان و کشورهای آفریقایی روبه افزایش و روند خوبی دارد اما چین از معدود کشورهایی که این ویژگی را دارد و دارای تنوع رشته فعالیتی و تخصص دارد و در یک‌جاهایی که حلقه مفقوده و خلا داریم، می‌تواند به ما کمک کرده و این نقص را برطرف کند.
 
وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: موضوع دوم اینکه چین برای خود یک شان و جایگاه مستقلی قائل بوده و به‌طور مشخص روی تمدن چینی تمرکز دارند و نه تنها دنبال‌روی کشورهای اروپایی، غربی و آمریکایی نیستند، بلکه خودشان مدعی بوده و می‌خواهند تا سال‌های آینده تمدن چینی را به دنیا معرفی کنند. این استقلال و هویت برای خودشان قائل هستند، باز به ما در جهان کمک می‌کند.
 
فاطمی‌امین در پاسخ به این پرسش که این فضا چه فرصتی را برای‌مان ایجاد می‌کند؟، اظهار کرد: فرصت این است که دشمن مشترک داریم...

لینک کوتاه
همکاری چین کشور ارزشمند

اخبار مرتبط

نظرات شما