طبق یافته‌های یک مطالعه اخیر، حداکثر 141 میلیون نفر ممکن است به دلیل قیمت بالای انرژی به فقر مطلق کشیده شوند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، یافته‌های یک مطالعه جدید نشان داد افزایش قیمت انرژی طی یک سال گذشته، ممکن است 141 میلیون نفر را در سراسر جهان به دلیل بحران هزینه زندگی، به فقر مطلق بکشد.
 
 این مطالعه که در ژورنال "نیچر انرژی" منتشر شد، حاکی از آن است که مجموع هزینه‌های انرژی خانوار بین 62.6 درصد تا 112.9 درصد، افزایش پیدا کرده و به افزایش 2.7 تا 4.8 درصدی مخارج خانوار منتهی شده است.
 
به گفته محققانی از چین، هلند، انگلیس و ایالات متحده، تحت فشار هزینه زندگی، 78 میلیون تا 141 میلیون نفر احتمالا به فقر مطلق کشیده خواهند شد.
 
افزایش قیمت انرژی نه تنها تاثیر مستقیمی بر قبوض انرژی داشته است بلکه باعث افزایش فشار قیمت بر کل زنجیره تامین و اقلام مصرف کننده از جمله غذا و مواد ضروری اصلی دیگر می‌شود.
 
در پایان سال گذشته، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: بحران انرژی جهانی، تلاش‌ها برای تضمین دسترسی جهانی به انرژی مقرون به صرفه بخصوص در جهان در حال توسعه که جمعیت بدون دسترسی به برق آن بار دیگر افزایش پیدا کرده، را تضعیف کرده است.
 
طبق جدیدترین آمار آژانس بین‌المللی انرژی، شمار افرادی که در سراسر جهان بدون برق زندگی می‌کنند در سال 2022، حدود 20 میلیون نفر افزایش پیدا کرده و به حدود 775 میلیون نفر رسیده که نخستین افزایش جهانی از زمان آغاز رصد این آمار توسط این آژانس در 20 سال گذشته است. این افزایش عمدتا در جنوب صحرای آفریقا اتفاق افتاده که شماره افراد بدون دسترسی به برق، تقریبا به اوج سال 2013 بازگشته است.
 
 بر اساس گزارش اول پرایس، در اقتصادهای توسعه یافته بزرگ، قیمت‌ها ممکن است امسال با وجود افت اخیر نرخ تورم و قیمت انرژی، افزایش بیشتری پیدا کند.

لینک کوتاه
گرانی انرژی فقر مطلق اقتصادهای توسعه یافته