طبق آمار گمرک، واردات انواع روغن خام کاهش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته اما قیمت آن در بازارهای جهانی و البته ایران با افزایش مواجه شده است.  

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، آمارهای منتشر شده از از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که در 10 ماهه امسال بیش از 774 هزار تن انواع روغن خام از 14 کشور مختلف به ارزش بالغ بر یک میلیارد و 405 میلیون دلار معادل بیش از 30 هزار میلیارد تومان به کشور وارد شده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، کاهش 36.55 درصدی از نظر وزنی داشته است.
 
آرژانتین، آلمان امارات متحده عربی، انگلستان، برزیل، ترکیه، رومانی، سوئیس، فدراسیون روسیه، قزاقستان، مالدیو، مالزی، مجارستان و هلند 14 کشور مبدأ واردات انواع روغن خام هستند.
 
نگاهی دقیق تر به آمار واردات انواع روغن خام از جمله روغن ذرت، روغن دانه آفتابگردان، روغن خام سویا و روغن پالم نشان می دهد که این محصولات در بازارهای جهانی با افزایش قیمت مواجه شده است، چرا که به طور متوسط هر کیلوگرم روغن خام وارد شده در سال جاری یک دلار و 81 سنت بوده که نشان دهنده افزایش بیش از 26 درصدی قیمت این محصول است.
 
بررسی ارزش ریالی انواع روغن خام وارداتی در 10 ماهه امسال و مقایسه آن با مدت مشابه در سال گذشته نشان می دهد قیمت هر کیلو گرم از این محصول برای واردکنندگان رشد شش برابری را نسبت به سال گذشته داشته است، چرا که نه تنها قیمت جهانی انواع روغن خام بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی گمرک افزایش داشته است بلکه نرخ ارز برای واردات این محصول نیز به نظر می رسد تغییر کرده باشد، زیرا در 10 ماه سال گذشته ارز 4200 تومانی ترجیحی به واردات روغن خام اختصاص پیدا می‌کرد اما در سال جاری قیمت هر کیلوگرم روغن خام با ارز حدود 21 هزار و 533 تومان محاسبه شده است.
 
همچنین هر کیلوگرم روغن خام وارداتی در سال گذشته حدود 6000 تومان برای بازرگانان آب می خورد که این عدد با رشد بیش از 546 درصدی به 39 هزار تومان در سال جاری رسیده است.
 

لینک کوتاه
افزایش قیمت واردات روغن خام

اخبار مرتبط

نظرات شما